Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åtgärder mot motocross åkare på jaktmarken?

Featured Replies

Publicerat

På jaktmarken finns det ett antal störande moment, en olaglig paintballbana med barrikader och plank och kojor, samt x- antal motocross spår ( också olagliga). <_<

Igår mitt under jakten så kom det 6 st cross åkare mitt i drevet vid 3 olika tillfällen! :angry: Det är en sedan länge använd bana ( som dock aldrig varit laglig) som är så pass känd så att det står med på offroad-siter på internet och folk kommer rel. långväga för att åka!

Hittills har dem i jaktlaget provat att ringa polisen några gånger men dem har aldrig dykt upp, vägbommar har satts upp men dem har demolerats/brytits upp, stora stenblock har lagts i vägen men dessa har blivit flyttade ( snacka om engagerade crossåkare va?)

Vid ett tillfälle har en polisbil synts på plats men då för att "jaga grantjyvar"!? :wacko:

Nu är det dock så att dem förutom det spåret som använts börjat åka andra spår vilket dels ställer till det i marken och dels stör jakten och viltet!

Någon som har något tips om hur man ska/kan göra för att stävja problemet eller varit med om något liknande?

Marken som allt sker på ägs av kommunen men där saknas engagenmang/intresse för att vidta åtgärder.

känns sjukt irriterande att pröjsa 8000 kr pp för marken, och när du mitt i en ansmygning mot ett intet anande vilt har en motocross som bränner förbi framför dig och skrämmer bort djuret! :(

Publicerat

Mitt tips blir att gråta ut i närmaste lolaktidning.

Visa hur mycket det förstår i naturen, sönderkörda blåbärsris etc.

Prata om hur mycket det stressar djuren etc.

Publicerat

Hmmm, fy f-n.

Man kan väl dela upp åtgärderna i lagliga och olagliga åtgärder.

Ni verkar ju ha provat en del lagliga åtgärder.

Frågan är hur man tar bort intresset att åka på marken?

Motocross tar ju sig oxå fram överallt.

Man vill ju inte heller skada någon eller göra något som orsakar skada.

Fotanglar känns väl kanske ... sådär. Men en varningsskylt om att spåren innehåller fotanglar kanske skulle göra susen?

---------------------------------------------------

VARNING

PGA AV OLOVLIG KÖRNING I TERRÄNGEN

HAR DOLDA FOTANGLAR LAGTS UT I SPÅREN.

1823276920.jpg

OLOVLIG KÖRNING MEDFÖR RISK FÖR PERSONSKADA.

---------------------------------------------------

Borde ju finnas fotanglar som inte riskerar att skada människor eller djur som går.

Efter några punkteringar så kanske man har löst problemet.

Risken är väl att man kör utanför spåren.

Nej, efter att ha funderat känns det klart knepigt.Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag

verkligen gjorde något som ovanstående.

Det bästa är nog att försöka få en bra kontakt hos polisen.

Tex om man känner en jagande polis så kanske man skulle kunna få hjälp.

Lycka till!

Publicerat

Har ni pratat med crossåkarna?

Publicerat
  • Författare

Har ni pratat med crossåkarna?

Japp, varje tillfälle som ges stannar vi dem och talar om för dem att det är olagligt.

En del tror att det är ett lagligt endurospår och ber om ursäkt, en del vet att det är olagligt men menar på att "det är ju ändå så många andra som kör så vad spelar det för roll om jag kör eller inte"... några som vet att dem inte får köra ber om ursäkt för att dem stör jakten och säger att dem inte ska köra mer, men kommer ändå tillbaka...

Publicerat

Då kan nu ju antingen kontakta lokaltidningen och sedan fortsätta ringa polisen, desto fler samtal dom får desto svårare har dom att ignorera problemet och att uppmärksamma problemet gör det ännu svårare. Kontakta du lokaltidningen se till att låta bli att nämna jakten, kör på att naturen förstörs, djuren störs, fara för hundar och störning för folk som vistas i skogen (svamp och bärplockare, folk som bara gillar att vara i skogen osv, här kan ju jägare också nämnas)

Eller så byter ni jaktområde. Olagiga metoder kan ni ju också börja använda men såvida ni inte är villiga att gå riktigt hårt mot åkarna så kommer ni antagligen råka mer illa ut än åkarna.

Publicerat

Dokumentera händelserna, kontakta kommun och gör klart att så länge kommunen tillåter detta så vill ni ha reducerat arrende.

Mvh!

Publicerat

Lider med er... Dem förstår inte hur mycket dem förstör i naturen... Dessutom begripen dem inte vilken fara dem utsätter sig själv för när dem åker på en jaktmark.... Står dem still och pratar så har ju jägaren ingen koll på vart dem är, ett kulskott går långt om man har otur.... Sånt begriper inte folk som inte håller på med vapen / jakt... Undrar just hur det går för en jägare en sån gång ??

Publicerat

Finns verksam med uppdrag inom polisväsendet och skulle en sådan händelse uppstå att man skjuter ett djur och det är en olovlig motorcrossåkare som skulle bli träffad så utgår jag från en friande dom. Däremot tror olustigheten är det största bekymret. Vi har många utländska bärplockare som kommer in på våra marker och som man inte har en aning om att de är där. Har själv haft bärplockare i "kikarsiktet" fler än en gång.

För djurens skull vågar jag påstå att det inte påverkar med motorcykelåkning på marken. Vi har en privat crossåkningsbana på våran mark. Visst stör den en del men inte på det sätt man skulle kunna tro. Det har fällts många rådjur och älgar just på ett av hoppen där man brukar passa av.

Själv skulle jag precis som de övriga sagt, kontakta polisen och tidningen samtidigt så får man en debatt. Debatten är viktigare än själva anmälningen.

Publicerat

Sätt upp skyltar när ni jagar , och jaga ofta :)

Det torde vara avskräckande att köra där när de vet att jakt pågår!

Om det inte funkar så dra av ett par bulor i ofarlig riktning när de dundrar förbi så kommer olusten krypande vid nästa tillfälle de ser skyltarna :lol:

Inlägget med glimten i ögat :lol: eller :ph34r:

Publicerat

Dessutom begripen dem inte vilken fara dem utsätter sig själv för när dem åker på en jaktmark.... Står dem still och pratar så har ju jägaren ingen koll på vart dem är, ett kulskott går långt om man har otur.... Sånt begriper inte folk som inte håller på med vapen / jakt... Undrar just hur det går för en jägare en sån gång ??

Nja.. vi ska ju faktiskt förvissa oss om kulfång osv.. tror man torskar faktiskt. Men som sagt det juridiska är nog det minst otrevliga att handskas med, det mänskliga är nog svårare..

Finns verksam med uppdrag inom polisväsendet och skulle en sådan händelse uppstå att man skjuter ett djur och det är en olovlig motorcrossåkare som skulle bli träffad så utgår jag från en friande dom. Däremot tror olustigheten är det största bekymret. Vi har många utländska bärplockare som kommer in på våra marker och som man inte har en aning om att de är där. Har själv haft bärplockare i "kikarsiktet" fler än en gång.

För djurens skull vågar jag påstå att det inte påverkar med motorcykelåkning på marken. Vi har en privat crossåkningsbana på våran mark. Visst stör den en del men inte på det sätt man skulle kunna tro. Det har fällts många rådjur och älgar just på ett av hoppen där man brukar passa av.

Själv skulle jag precis som de övriga sagt, kontakta polisen och tidningen samtidigt så får man en debatt. Debatten är viktigare än själva anmälningen.

Nu blir jag lite nyfiken på vad för typ av uppdrag du har? Hur som, jag tror inte du kan ungå ansvar för en förlupen kula så enkelt, man är skylig att förvissa sig om kulfång. Så länge vi har allemansrätten så får vi leva med att det rör sig folk i markerna och huruvida de är där jml allemansrätten eller busåker cross spelar väl i sammanhanget mindre roll?

Men jag tror som du att om man bara slipper åkandet i såterna man jagar så spelar körandet nog mindre roll..

Mvh!

Publicerat

Frågan är ju bara hur man räknar på en kula som går genom ex. rådjur, med lite otur tar den i en sten efterår.... Klart man strävar efter ett 100% kulfång men och jag säger men om kulan tar i en sten efter den gjort sitt jobb.... Jag har alltid förbjudna skjutriktningar när jag jagar, men det är ju vart man vet att man har folk, en ev, crossåkare är knappast inräknad i en sådan... Olyckor händer... Tyvärr... Hur noggran vi än är och hur noggran vi kommer att vara...

Publicerat

Frågan är ju bara hur man räknar på en kula som går genom ex. rådjur, med lite otur tar den i en sten efterår.... Klart man strävar efter ett 100% kulfång men och jag säger men om kulan tar i en sten efter den gjort sitt jobb.... Jag har alltid förbjudna skjutriktningar när jag jagar, men det är ju vart man vet att man har folk, en ev, crossåkare är knappast inräknad i en sådan... Olyckor händer... Tyvärr... Hur noggran vi än är och hur noggran vi kommer att vara...

Det var ju en ung jägare som precis blev fälld för detta när hon fick en styrning och extremt olyckligt nog träffade en skidåkare som dessvärre avled...

Vi är ALLTID ansvariga för våra avlossade skott! Visst kanske vi skulle klara oss om någon har grävt ner sig i skjutvallen på älgbanan och strök med men det skulle nog hamna i tinget ändå...

Be smart, be safe!

(ps. nylonstrumpbyxor + bensin = tämligen kraftig gelé... som är jävligt svår att få ur en bensintank :blush:)

Publicerat

Nja.. vi ska ju faktiskt förvissa oss om kulfång osv.. tror man torskar faktiskt. Men som sagt det juridiska är nog det minst otrevliga att handskas med, det mänskliga är nog svårare..

Nu blir jag lite nyfiken på vad för typ av uppdrag du har? Hur som, jag tror inte du kan ungå ansvar för en förlupen kula så enkelt, man är skylig att förvissa sig om kulfång. Så länge vi har allemansrätten så får vi leva med att det rör sig folk i markerna och huruvida de är där jml allemansrätten eller busåker cross spelar väl i sammanhanget mindre roll?

Men jag tror som du att om man bara slipper åkandet i såterna man jagar så spelar körandet nog mindre roll..

Mvh!

Jag har fungerat som medlare på uppdragsbasis. Visst håller jag med dig om detta med kulfång och att det alltid är jägarens ansvar. Det blir givetvis åtal, men det jag menar är att jag är tveksam till straffpåföljden. Däremot tror jag att det verkliga straffet är att bära ett sådant minne och det olustiga att veta att det ibland finns folk på marken utan att man vet något om det.

Satt i höst och jagade duva när två crossåkare kom och skulle köra på marken. Vi hade satt upp skyltar om att jakt pågår. Efter att jag brutit upp ur gömslet gick jag fram till dem och de saknade då datum på skyltarna, samt telefonnummer. De avvek omgående efter att vi pratat vid. Men det känns olustigt att veta att människor kan dyka upp när som helst. Det är som att stå på vägpass där det finns bilar som kan komma.

Publicerat

Nog är det väl värt att offra ett par bulor i en stubbe..? Ifall jag kom blåsandes på moppen och det small högt som faan i närheten skulle jag nog fundera mer än en gång på att åka där igen. ;-)

-- Mats

Publicerat

Nog är det väl värt att offra ett par bulor i en stubbe..? Ifall jag kom blåsandes på moppen och det small högt som faan i närheten skulle jag nog fundera mer än en gång på att åka där igen. ;-)

-- Mats

Funkar fint även på svampplockare :rolleyes:

Publicerat

Det är inte billigt med cross däck. Så punka är ju en bra grej. Nä skämt åt sido, ring kommunen och begär halverat arrende om de inte löser problemet.

Publicerat

vi har samma problem på vår skjutbana men cross och snöskoter. värsta är vår 300 m vall där dom nästa kör rakt på den.

när vi hör dom komma bränner vi dra av några salvor, dom brukar oftast trävstanna och svänga om,men det är bara en temporär åtgärd då dom brukar komma tillbaka nåntimme senare då skyttet avslutat.

Engång hade vi en bärplockare komma och titta upp bakom pistolvallen då hon undrare vad det var för ljud. ( hela banan omringad av skyltar och tråd : varning skjutbana)

ring snutarna varje gång dom kan inte blunda efter att dom fått en hög med klagomål.

Publicerat

Eller gilla läget.. svampplockarna som smyger runt tycker jag är en större säkerhetsrisk än Enduroåkare på skogen!

Jag har varit aktiv inom både orientering och enduro samtidigt som jag hade jakten som hobby, och de tre kommer väl aldrig riktigt att samsas i skogen, även om jag är ganska öppensinnig ;)

• 1 month later...
Publicerat

Jag skulle satsa på ett utnötningskrig mot crossåkarna.

Gör spåren oanvändbara med hjälp av fällda träd, utlagda stenar, utspända linor (markerade med snitslar.).

Varje gång dom tar bort hindren, återställ dom. Till slut ger dom upp.

Publicerat

man ska väl fundera igenom sina åtgärder innan man gör dem så att man har konsekvenserna klart för sig. jag körde fel på en endurotävling och råkade ut för en lina med vimplar i ca 40 km/h. den slog min axel ur led, skrotade kylarna på motorcykeln och armbågen gick sönder tillsammans med hjärnskakning. klart det var mitt misstag men jag skulle aldrig tänka i de banorna om jag kallar mig mänsklig.

använd dem som drevkarlar eller nåt annars skulle jag nog ta upp det med kommunen och polisen. man åker på olovlig körning om man kör cross-cykel och det är en väg att gå. "olovlig körning gör att vi kontaktar polisen"

annars så får ni försöka samsas och göra som tex revinge gjorde och utse torsdagar till endurodag med kommunenns hjälp.

Publicerat

Hittar du en lösning kan du väl meddela mig? Själv vågar jag inte längre gå fram till crossåkare efter att maken blev nerslagen när han stoppade en för att tala om att de inte fick köra där...

Här är det privata markägare som stångar sig blodiga för att få stopp på det, men ingen vill riktigt ta något ansvar. Skyltar som talar om att det är förbjudet rivs ner, hinder förstörs och flyttar, eller så gör de sig en ny stig förbi.

Vi tar bilnummer och försöker polisanmäla men det händer aldrig något, polisen har inte tid att komma, och om de kommer så är det försent och crossåkaren har hunnit försvinna.