Publicerat Oktober 3, 201114 yr Hej, tänkte dela med mig av en enkel metod jag använder när jag gör egna viltchips. 1. Först strimlar jag köttet i lagom stora bitar. 2. Kokar saltlag (1,5liter vatten och 1dl. grovsalt) och lägger i köttet. 3. Fyller på med 3 Msk. av Liquid smoke (För att få röksmak på köttet. 4. Låter det stå i kylen över natten. 5. tar fram det och häller ut lagen. 6. fyller på med rent vatten och låter det stå och dra någon timme. 7. Lägger bitarna i torkmaskinen. 8. Efter ca: 10 tim. tar jag ut dem ur torken och skär tunna skivor av köttet. 9. Lägger i det skurna köttet i torken ytterligare ca: 5tim. 10. Låter de ligga framme och svalna någon timme innan jag packar dem i lämpliga portionspåsar.
Publicerat Oktober 3, 201114 yr vilket pris går en såndär torkare ungefär på? låter lockande att inte behöva vänta till våren att göra en a la jonsson, (nog för att det funkar upperligt också!)
Publicerat Oktober 3, 201114 yr vilket pris går en såndär torkare ungefär på? låter lockande att inte behöva vänta till våren att göra en a la jonsson, (nog för att det funkar upperligt också!) Haha! Det är den gamla naturliga metoden. Det gå ju bra i den här landsändan där det är riktig vinter och vår med torr luft så behöver man inte fuska. Det är bara att hänga ut X antal kg så har man till nästa vår.
Publicerat Oktober 3, 201114 yr En vän till mig byggde en tork själv av en kupevärmare, termometer, tidur, och ett vitt skåp med dörr från ikea. Han torkade allt från kött till grönsaker. Vart får man tag på sån där röksmaktillsats?
Publicerat Oktober 3, 201114 yr En vän till mig byggde en tork själv av en kupevärmare, termometer, tidur, och ett vitt skåp med dörr från ikea. Han torkade allt från kött till grönsaker. Vart får man tag på sån där röksmaktillsats? Är länken till någon hjälp? http://www.google.se/#hl=sv&cp=12&gs_id=3&xhr=t&q=Liquid+smoke&pf=p&sclient=psy-ab&site=&source=hp&pbx=1&oq=Liquid+smoke&aq=0&aqi=g4&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=3c0df7a102f2e16a&biw=809&bih=757
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Är länken till någon hjälp? http://www.google.se/#hl=sv&cp=12&gs_id=3&xhr=t&q=Liquid+smoke&pf=p&sclient=psy-ab&site=&source=hp&pbx=1&oq=Liquid+smoke&aq=0&aqi=g4&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=3c0df7a102f2e16a&biw=809&bih=757 Härligt...jag va nog lite lat och inte googlade själv men jag bugar och tackar
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Härligt...jag va nog lite lat och inte googlade själv men jag bugar och tackar En välsorterad ICA kan ha Texas Steakhouse Liquid Smoke. Den är fanimig bättre än det mesta jag har provat i rökoljor och inte är det svindyr heller! Jag har gjort min egen Liquid Smoke genom att bubbla röken från ekspån, torkade örtväxter och blött Earl Gray genom olivolja men jag har haft lite blandade resultat... Någon blev skitbra medans några var urk...
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Härligt...jag va nog lite lat och inte googlade själv men jag bugar och tackar Lat är nog lindrigt sagt.
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Författare vilket pris går en såndär torkare ungefär på? låter lockande att inte behöva vänta till våren att göra en a la jonsson, (nog för att det funkar upperligt också!) Inte så farligt dyra. Den jag har köpte jag på en annons på nätet för typ en femhundring. Har sett i efterhand att det finns en modell som heter Evermat med termostat som verkar bra. Den ligger på 2000. Sen finns det ju den ultradelux-varianten som heter excaliber men den är ännu dyrare.
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Författare En välsorterad ICA kan ha Texas Steakhouse Liquid Smoke. Den är fanimig bättre än det mesta jag har provat i rökoljor och inte är det svindyr heller! Jag har gjort min egen Liquid Smoke genom att bubbla röken från ekspån, torkade örtväxter och blött Earl Gray genom olivolja men jag har haft lite blandade resultat... Någon blev skitbra medans några var urk... Den måste jag testa! Ska köpa den till nästa laddning jag gör, tack för tipset.
Publicerat Oktober 5, 201114 yr kan ju bara tipsa om en tråd som ligger här på forat under namnet BILTONG där finns det en hel del om torkning av kött samt inspiration om hur man bygger torkar. själv har jag byggt en låda med lock och i ena änden så sitter en datorfläkt och en glödlampa.jag har satt lister i toppen av lådan för att kunna lägga i ugnsgaller för att hänga krokar med kött i. kan säga att den funkar kalasbra!!!