Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Guidetvång för utländska gäster!

Featured Replies

Publicerat

Tänkte höra om det fanns någon fler än jag som också tycker att

det här med att utländska gäster får komma och gå som dom vill inom jakten i sverige.

Jag menar mer precis småviltsjakten både i fjäll och skog.

Att inte kunna styra den jakt och följderna som blir är ju katastrofalt.

Åk till ett fjäll den 25 aug och se själv, det kan stå 10 bilar vid foten av fjället och 9 av dom är norska.

Alla kullar(tex Ripa) bara matas ner av skjutglada "gästjägare" som inte alls tänker på följderna för nästa år m.m.

utan bara är glada att dom kom över jakten så billigt bara genom att åka hit och köpa ett dagskort för 250:-kr istället för

en guide på 1500:- plus jaktkort och logi.

Regeringen har pratat och pratat om att dom ska göra så att man kan tjäna mer pengar på turism och inom jakt/fiske.

Men hur tusan ska det gå till när man tar bort den största "Stötte" stenen inom just jakt/fiskebranshen, just guidetvång.

Utan guidetvång så har man bara boendet att erbjuda kvar, och det ska vara så extremt fint som möjligt för så lite som möjligt.

Att få en gäst att betala ca 12-13 tusen för en veckas jakt med guide och logi är näst intill omöjligt idag om man inte arranderar

egen tillräckligt stor skog, som också är omöjlig att få tag i.

Idag får man vara nöjd om en gäst en betalar 1 tusenlapp om dagen med all logi och guide.

Vars tog jägarna vägen som tycktes gilla kvalité istället för kvantité!?

Regeringen gör inget, jakt entrepenörerna kan tyvärr inte göra mycket.

Vars är jaktturismen påväg idag?

Vill gärna veta erat intresse och tankar i detta.

//Jonte, jakt entrepenör.

• Svar 52
  • Visningar 6,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Tja, har funderat lite på saken, det finns nog skäl att kräva guide/motsvarande kunskapsnivå på alla som jagar på statlig mark ovan skogsgränsen. Som anfört ovan, det sitter inte i medborgarskape

Publicerat

Jag tycker absolut att Sverige är alldeles för öppet gällande hur billigt och enkelt utländska jägare kan komma och jaga. Vi utarmar bestånden av ripa i vissa områden samt att det förstör arbetstillfällen för er som erbjuder guideverksamhet och kanske håller landsbygder/byar levande. Det är tyvärr likadant gällande laxfisket i Sverige, lika billigt för finnarna att komma och fiska/bonka ihjäl rejält lekfärgad lax i lekgroparna i våra älvsystem. Dock spelar ju yrkesfisket också en stor roll i det samanhanget.

I dagsläget måste det vara svårt att få tillräckligt med guideuppdrag när utländska jägarna får göra hur de vill :(

Publicerat

denna tråd kommer att minsan bli rolig att studera :ph34r:

//hälsningar den utländske Radium

Publicerat

Problemet med just fågeljakt är väl just att kunna marknadsföra sig med att det skjuts mycket ??

Ser man till älg så skjuts det 2 troféoxar på 2 år så är tyskarna galen för att komma till just den marken...

Lika gäller väl björnjakten ? En mark där det fällts 1-2 björnar varje år i ett antal år ger mer intresse och därmed betalas det mer på dem markerna oxå..

Fågeljakten är ju tyvärr för öppen ( genom staten ), vilket är synd, det är ju vi svenskar som får betala för det hela när hela rip-stammen är sönderskjuten.. :angry:

Men jag vill ändå inte skylla på utlänningar bara, det finns svenskar som inte är ett dugg bättre oxå...

Publicerat

Jag har som halvt politiskt aktiv skickat in skrivelser och fört diskution med före partiledaren i detta ämne, jag har skrivit ett antal insändare i detta ämne. har även fört fram min åsikt i Radio Västerbotten för nått år sedan i denna fråga.

Jag som jagar några gånger ovan odlingsgränsen anser att de utländks jägarna ska ha Guide för att få jaga här. Sen tycker jag även att de ska få vänta ett tag efter premiären för att få jaga. Jag kommer att fortsätta att jobba för detta. Drar alltid upp denna fråga så fort vi har stämma. nu måste jag börja mjuka upp den nye partiledaren så att hon förstår hur viktig denna fråga är.

Publicerat

Länge sen jag va uppåt o jaga ripa.

Tycker väl det kan va korrekt med guidtvång men det finns väl baglimmit eller va de heter ?

Vill minnas att det va 6 ripor eller nått om dan ?

Hur skjuts stammen sönder om man följer det oavsett om det är en icke svensk eller svensk som är bakom kolven, Guide eller inte?

Sen varför ska turist jägare inte få va med på premiären?

Antar att svenska jägare oxå jagar i andra länder. Är det strängare krav där än här med guide osv ?

Mest nyfiken ;)

Publicerat

Jag är jättenoob på ripjakt, men jag hoppas jag har en [färdig] fågelhund nästa säsong.

Vart åker jag om jag vill jaga ripa på "statens mark"? Kostar det 250 per dag?

Hur går man tillväga? Låter som tyskar och norrmän vet mer än vad jag gör...

Publicerat

Jo det är så att i Norge börjar ripjakten ungefär två veckor senare än här på grund av fårskötsel om jag inte minns helt fel. Det medför en fullständig invasion av norrmän i början av jakten, speciellt i områden som ligger intill norgevägarna. Det har resulterat i att många bra jaktmarker är kvoterade och den kvoten fylls rätt fort.

Baglimit är för den delen 8 ripor/dag och deras jaktetik är jag inte helt imponerad av heller. Senast förra året stövlade det in en norsk jägare i en stf fjällstation och basunerade ut i hela köket att han hade skjutit 12 ripor under dagen. När någon påpekade att baglimit är 8 så svarade han med att han bara hade tagit med sig 5st från fjället. :angry:

Att råka hamna på samma marker som en större grupp norrmän är ingen riktig höjdare. Dom är många, har många och bra hundar och stannar i regel länge på samma ställe. Jag och några jag känner har gett upp fjälljakten i stort sett helt och hållet och stannar i skogen istället. Där slipper man känslan av att vara på ett slagfält, skottsalvor (4 jägare*2 patroner på samma kull ripa) en skytteltrafik av helikoptrar och folk lite överallt som skriker och gapar.

Nä självklart kan fjälljakten vara hur fin som helst och man får en dalgång för sig själv men hamnar man i ett överbokat populärt område nära en helikopterbas är det ingen höjdare.

Publicerat

Jag är jättenoob på ripjakt, men jag hoppas jag har en [färdig] fågelhund nästa säsong.

Åk helikopter om du har råd! då kommer du bort från dom mest överbelamrade områdena och tar dig till bra marker på en gång. I norrbotten kostar ett dagkort 250kr. Kolla upp vilken kommun du vill jaga i och ring sen en helikopterfirma som ligger bra till, dom vet var dom ska flyga dig och kan förmedla boende i stuga om du vill ha det.

Publicerat

Det kostar 250 kr per dag att jaga ovan odlingsgränsen Arjeplogfjällen tärna fjällen osv går det att jaga Ripa . Om du ska jaga t.ex i Arjeplog så måste du in till Arjeplog för att lösa jaktkortet, går bara att lösa där. Men info finns på denna sida http://www.smavilt.se/start.htm

Publicerat

Åk helikopter om du har råd! då kommer du bort från dom mest överbelamrade områdena och tar dig till bra marker på en gång. I norrbotten kostar ett dagkort 250kr. Kolla upp vilken kommun du vill jaga i och ring sen en helikopterfirma som ligger bra till, dom vet var dom ska flyga dig och kan förmedla boende i stuga om du vill ha det.

Misstänker att helikopter är dyrt som f*n... men det låter lockande!

Publicerat

Ja att flyga är dyrt. 100kr i minuten ungefär ^_^

Men är ni några stycken som delar på det blir det inte så farligt och tio minuters flygning tar dig lika långt som du går på en dag med tung packning.

Själv har jag stått över fjälljakten i år men abstinensen har blivit för stor så nästa år blir det en längre resa lagom till premiären. Jag har dock bara budgeterat för slitaget på kängorna och räknar med en dagsmarsch ut och en tillbaka för att komma tillräckligt långt från vägarna.

Tillbaka till trådens huvudämne! Min åsikt är att vi skulle kunna släppa in utländska jägare från 25:e augusti men med krav på guide eller att man jagar tillsammans med en svensk jägare. På så sätt skulle vi slippa den okontrollerade invasionen av norrmän som bara ser oss som ett lågprisland samt att det skulle dra in lite pengar till jaktturistnäringen.

Publicerat

hejsan :D

varför inte börja med att sänka baglimit till hälften ?

införa hårda restriktioner och begränsningar för helikoptertrafiken.

införa guidetvång för utlänska gäster.

senarelägga ripjakten till samma som norge - dock tillåta startpistol from 25 aug.

kraftigt bötfälla jaktbrott med bla fyrhjuling....

etc

vänligen nils

Publicerat
  • Författare

Länge sen jag va uppåt o jaga ripa.

Tycker väl det kan va korrekt med guidtvång men det finns väl baglimmit eller va de heter ?

Vill minnas att det va 6 ripor eller nått om dan ?

Hur skjuts stammen sönder om man följer det oavsett om det är en icke svensk eller svensk som är bakom kolven, Guide eller inte?

Sen varför ska turist jägare inte få va med på premiären?

Antar att svenska jägare oxå jagar i andra länder. Är det strängare krav där än här med guide osv ?

Mest nyfiken ;)

8 Ripor är baglimit + 5 gråfåglar.

Sant, mycket svenskar skjuter också så mycket dom kan men man kan inte göra så mycket åt dom, men man kan det

åt utlänska gäster.

Stammen skjuts sönder på det viset att stora kullar(familjer) med bla ripor skjuts bort så att det bara blir ensamma fåglar

som får svårt att klara sig och fåglarna får ett svårt år med att föröka sig. Att skjuta 1 eller 2 fåglar ur en flock är okej,

men sedan ska man inte "förfölja" den flocken bara för att man såg vart den landa, utan man ska då leta vidare efter en ny flock.

Det är skillnaden mellan jaktetik och jaktidioter på fjället!

Publicerat
  • Författare

Jag har som halvt politiskt aktiv skickat in skrivelser och fört diskution med före partiledaren i detta ämne, jag har skrivit ett antal insändare i detta ämne. har även fört fram min åsikt i Radio Västerbotten för nått år sedan i denna fråga.

Jag som jagar några gånger ovan odlingsgränsen anser att de utländks jägarna ska ha Guide för att få jaga här. Sen tycker jag även att de ska få vänta ett tag efter premiären för att få jaga. Jag kommer att fortsätta att jobba för detta. Drar alltid upp denna fråga så fort vi har stämma. nu måste jag börja mjuka upp den nye partiledaren så att hon förstår hur viktig denna fråga är.

Bra att du är aktiv, många är för dåliga på det, (Jag bland annat).

Jag har inte ens jagat på fjället i år, bara i skogsområden där jag själv bedriver jakten.

Publicerat
  • Författare

Jag tycker absolut att Sverige är alldeles för öppet gällande hur billigt och enkelt utländska jägare kan komma och jaga. Vi utarmar bestånden av ripa i vissa områden samt att det förstör arbetstillfällen för er som erbjuder guideverksamhet och kanske håller landsbygder/byar levande. Det är tyvärr likadant gällande laxfisket i Sverige, lika billigt för finnarna att komma och fiska/bonka ihjäl rejält lekfärgad lax i lekgroparna i våra älvsystem. Dock spelar ju yrkesfisket också en stor roll i det samanhanget.

I dagsläget måste det vara svårt att få tillräckligt med guideuppdrag när utländska jägarna får göra hur de vill :(

Så sant så sant, det finns också oseriösa jakt/fiske entrepenörer som inte bryr sig om detta, bara statistiken på

avskjutningen samt få in så många bokningar som möjligt. Kvaliten är som bortblåst. Jakt/fiske branshen gynnar ju inte bara företagaren

utan också så klart bygden. Något måste göras men vette tusan hur man ska lyckas. Visst var det i år det var så jävulst nära att guidetvång

skulle bli aktuellt?

Publicerat

Skulle vara intressant om det skulle göras en undersökning om hur Fågeljägarna i sverige tycker om de regler/lagar våra folkvalda har stiftat när det gäller jakten ovan odlingsgränsen. Hur dom utlänska jägarna uppfattas och hur många som är för respektive emot guidetvång. Kanske något för jägareförbundet att ta tag i?

Publicerat
  • Författare

Skulle vara intressant om det skulle göras en undersökning om hur Fågeljägarna i sverige tycker om de regler/lagar våra folkvalda har stiftat när det gäller jakten ovan odlingsgränsen. Hur dom utlänska jägarna uppfattas och hur många som är för respektive emot guidetvång. Kanske något för jägareförbundet att ta tag i?

Lät väldigt bra, någon med dessa kontakter inom jägarförbundet som kan framföra detta`?

Publicerat

8 Ripor är baglimit + 5 gråfåglar.

Var jagad du då det är 5 gråfågel? det är tre gråfågel per dag.denna info har har jag hämtat från info om småvillt

http://www.smavilt.se/start.htm

·Av jaktetiska skäl tillämpas ett system med bag limit. Bag limit innebär att högst åtta (8) ripor och tre (3) skogshöns av arterna tjäder och orre får fällas per dygn och jägare.

Publicerat

Det gick ut en enkät till alla som jagat 09 om jag minns rätt :unsure:

Jag fyllde i den noggrant men har aldrig fått se någon sammanställning på resultatet denna enkät var från länsstyrelsen.

Jag tycker man bör se över reglerna tanken med jakten var att landets jägare skulle erbjudas jakt på statens mark för en rimlig penning. Nu har det mer blivit något som lockar jägare från andra länder och gynnar turistnäringen ingen av dessa nämndes när förslaget drevs igenom.

Tycker ett guidetvång kan vara väl hårt men att kräva det första veckorna tycker jag känns som en bra kompromiss då det är just första tiden jakttrycket är hårdast och det ofta blir trängsel på vissa marker.

Publicerat
  • Författare

Var jagad du då det är 5 gråfågel? det är tre gråfågel per dag.denna info har har jag hämtat från info om småvillt

http://www.smavilt.se/start.htm

·Av jaktetiska skäl tillämpas ett system med bag limit. Bag limit innebär att högst åtta (8) ripor och tre (3) skogshöns av arterna tjäder och orre får fällas per dygn och jägare.

Vart lite fel där, 3 st gråfågel är rätt, fel av mig.

Publicerat

Det gick ut en enkät till alla som jagat 09 om jag minns rätt :unsure:

Jag fyllde i den noggrant men har aldrig fått se någon sammanställning på resultatet denna enkät var från länsstyrelsen.

Jag tycker man bör se över reglerna tanken med jakten var att landets jägare skulle erbjudas jakt på statens mark för en rimlig penning. Nu har det mer blivit något som lockar jägare från andra länder och gynnar turistnäringen ingen av dessa nämndes när förslaget drevs igenom.

Tycker ett guidetvång kan vara väl hårt men att kräva det första veckorna tycker jag känns som en bra kompromiss då det är just första tiden jakttrycket är hårdast och det ofta blir trängsel på vissa marker.

Var enkäten för alla jägare i sverige eller i något särskillt län?

Undrar om tanken var att offentliggöra resultaten eller om dom hade det som arbetsunderlag i någon form. Tycker att det borde göras på nytt, det har ju ändå hänt ganska mycket sedan dess.

Någon som jobbar på jägareförbundet här som har någon info kanske?

Publicerat

Satt och skrev ihop en omröstning men väntar med att lägga upp den.

Kom på att sportfisket borde väl ha samma bekymmer eller funkar det bättre där då catch and release tillämpas?

Publicerat

Satt och skrev ihop en omröstning men väntar med att lägga upp den.

Kom på att sportfisket borde väl ha samma bekymmer eller funkar det bättre där då catch and release tillämpas?

Trevligt, jodå nog har dom samma bekymmer, bara oftast riktiga sportfiskare som använder den metoden

medans "vanliga" fiskare gärna klubbar ihjäl produktiv fisk.

Publicerat

Vart lite fel där, 3 st gråfågel är rätt, fel av mig.

Kan bli så, tänkte var kan han jaga någonstans då man får skjuta så många ;)