Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

700m fristående

Featured Replies

Publicerat

Tja!

kom av misstag in på ämnet skytte med en vargaktivist ikväll :huh:

Han påstod sig skjuta 3 av 5 träff fristående på 700m avstånd, vilket jag finner osannolikt :blink:

han påstår att det går med "andning". Vad tycker ni? själv tycker jag att det verkar helt omöjligt! :mellow:

han påstod oxå att en .308 har alldeles tillräklig anslagsenergi på 700m för att nedbringa en älg på plats (skott i lungor/hjärta ej huvud) om detta kan jag inte uttala mig, någon som kan upplysa mig om ifall detta är ens möjligt? skulle själv aldrig skjuta på ett vilt på det avståndet,, menmen, människor är olika, right? ;) ;)

/Gustaf

Publicerat
  • Författare

tillräcklig*

Publicerat

Låter som någon som inte är helt klar över att man som jägare inte bara ska tro sig träffa utan verkligen ska veta att man gör det. :blink:

Publicerat

Det går utmärkt att skjuta fristående på 700 meter...

...om måltavlan är större än Eifeltornet! :lol:

Han snackar ur nattmössan och tillhör uppenbarligen utbildningsreserven ;)

Det låter som att du bör leta upp åtminstonde en ny kompis :P

Publicerat

Vilka tavlor skjuter han på 700 m, det låter helt sanslöst och jag är redo för lite vadslagning inför nästa gång han skjuter på 700 m.

Publicerat

Den sista verkar aldrig födas :rolleyes:

Publicerat

Inskjuten på 200 får han hålla 4,5 meter över och med 2m/s i sidvind nästan 70cm på sidan. :rolleyes: Tror du han klarar av att bedöma om det blåser 1 eller tre meter per sekund? Båda resulterar i en skadeskjutning utanför vital träffyta. Farten är nere i 450 m/s så kulan expanderar inte. Det finns MASSOR med såna där människor som inte har en aning om vad de påstår. På 700 meter finns massor med ballistiska värden man måste ta hänsyn till. Lufttryck temperatur lutning och så vidare. En älg går säkert omkull på det avståndet om det tar absolut rätt men jag garanterar ett långt eftersök.

Publicerat
  • Författare

Låter som någon som inte är helt klar över att man som jägare inte bara ska tro sig träffa utan verkligen ska veta att man gör det. :blink:

Till saken hör att han hatar jägare :P

An påstod sig ha en bra grund eftersom hälften av hans släkt varit skyttar på världsnivå;)

Publicerat
  • Författare

Det går utmärkt att skjuta fristående på 700 meter...

...om måltavlan är större än Eifeltornet! :lol:

Han snackar ur nattmössan och tillhör uppenbarligen utbildningsreserven ;)

Det låter som att du bör leta upp åtminstonde en ny kompis :P

Det var vad jag undrade ;) hur stora tavlor? ;) hmmm...

Han är absolut inte min kompis:) la en kommentar på en bild på en varg och fick halva vargaktivistgänget över mig som skällde ;) till sist kom vi in på detta eftersom han ansåg att vi sköt djur på 700m avstånd o va såna jävla fegisar :)

Jag sa att det inte finns någon jägare som skjuter pådet avståndet o då sa han att det var buslätt!

Det var oxå skitlätt att skjuta stående på 300 m o då träffade han hål i hål ( :D )

sån jubelfåne :D

Publicerat
  • Författare

Vilka tavlor skjuter han på 700 m, det låter helt sanslöst och jag är redo för lite vadslagning inför nästa gång han skjuter på 700 m.

Haha jag med ;)

Sa till honom att jag tror dej när du visar mig ;)

Publicerat
  • Författare

Den sista verkar aldrig födas :rolleyes:

Haha ;)

Publicerat
  • Författare

Inskjuten på 200 får han hålla 4,5 meter över och med 2m/s i sidvind nästan 70cm på sidan. :rolleyes: Tror du han klarar av att bedöma om det blåser 1 eller tre meter per sekund? Båda resulterar i en skadeskjutning utanför vital träffyta. Farten är nere i 450 m/s så kulan expanderar inte. Det finns MASSOR med såna där människor som inte har en aning om vad de påstår. På 700 meter finns massor med ballistiska värden man måste ta hänsyn till. Lufttryck temperatur lutning och så vidare. En älg går säkert omkull på det avståndet om det tar absolut rätt men jag garanterar ett långt eftersök.

Går kulan fortf så fort?:P

Kollade på norma oryx 308 11,7gram och den gick bara 500m/s efter 300m :P

Jag försökte förklara detta för honom och att om pipan rörde sig 1 mm så missar han tavlan , o då börjar han snacka om sin jävla andning ;)

Publicerat

I en våt dröm är allt möjligt :rolleyes:

Mvh.

Publicerat

Går kulan fortf så fort?:P

Kollade på norma oryx 308 11,7gram och den gick bara 500m/s efter 300m :P

Jag försökte förklara detta för honom och att om pipan rörde sig 1 mm så missar han tavlan , o då börjar han snacka om sin jävla andning ;)

Jag tog den bästa kula jag kunde hitta ballistiskt för att verkligen ge honom chansen. ;) Men det gick nog inte så bra ändå. :rolleyes:

Publicerat

Ha ha han verkar inte vara vän med verkligheten.

Publicerat
  • Författare

I en våt dröm är allt möjligt :rolleyes:

Mvh.

 ;)

Publicerat

Tänk om det bara är vi som inte fattar...

Publicerat

Tänk om det bara är vi som inte fattar...

I detta fall skulle det förvåna mig. Dock skulle jag mycket gärna vilja träffa denna person han verkar intressant.

Publicerat

Det längsta avstånd med stående skytte som stipuleras i något skjutprogram är de 500 yards eller 450 meter som gäller för metallsiluetteskyttet,

i övrigt är 300 meter det längsta, inte ens de annars så "vi skall vara värst" amerikanarna har något som skjuts stående på längre håll.

Klockrent att du har hittat en person som har kunskaper och förmåga utöver det vanliga, håller han klasser?

/Christian

Publicerat

Det längsta avstånd med stående skytte som stipuleras i något skjutprogram är de 500 yards eller 450 meter som gäller för metallsiluetteskyttet,

i övrigt är 300 meter det längsta, inte ens de annars så "vi skall vara värst" amerikanarna har något som skjuts stående på längre håll.

Klockrent att du har hittat en person som har kunskaper och förmåga utöver det vanliga, håller han klasser?

/Christian

Tilläggas bör att dessa skyttar använder rem och specialkläder som höjer nivån på träffsäkerheten mycket.

Så att du stött på en mytoman är jag helt säker på :lol:

Publicerat

Tilläggas bör att dessa skyttar använder rem och specialkläder som höjer nivån på träffsäkerheten mycket.

i stående bana använder man sällan rem, jag har aldrig sett det iaf.

så där nu har jag lagt dagens viktigpetter inlägg. :D

Publicerat

Hade en tomte som härjade på fejjan, hade mycket konstiga ideér bästa kalibern var 177 och det var jägarnas fel att man använde klass 1 på varg, tyskt efternamn bodde i södra sverige, tyckte sig själv vara en skogens man :lol:

Publicerat

Träffade konsekvent Robbans 60x60-plåt eller vad det nu var i stående utan rem med TRGn på 300. Men på 700? Näää... :D

maddog som är en mycket bättre skytt än jag borde kunna prestera mycket bättre :)

Sent from my MK16i using Tapatalk

Publicerat

Just metallsiluett skjuts utan hjälp av rem och stödande kläder. Svårt är bara förnamnet.

I övrigt håller jag till fullo med om att karln inte har en aning om vad han snackar om.

Har själv träffat på en kille som berättade att han skjöt orrar på 400 m över öppna riktmedel med sin 243 Win :wacko:

När jag frågade hur han bedömde avståndet på sådana skotthåll fick jag förklarat att det inte var så noga med hållen

när man har en 243:a. Den slår bara en decimeter lågt på 500 m om man skjuter in mitt i på 200... så jag håller bara upp lite

när det sträcker ut på hållen.

Efter denna redogörelse var jag tvungen att gå ifrån bordet och tvätta bort det utspillda kaffet från skjortan.

Mvh Emil

Publicerat

/Christian

Gissningsvis kurser i lodjursfotografi :D