Publicerat Oktober 10, 201114 yr Efter en tids marktjänst på hemmafronten tänkte jag nu dra igång ett projekt samtidigt som jag slutför ett annat. Det rör sig om en liten tuffing som skall kunna användas med vantar. Jag offrar hårdhet för seghet och hade därför tänkt mig ett lite mjukare härdat AEB-L. Jag har inte kollar när det stålet är som tuffast men kan tänka mig att det blir åt det mjukare hållet. Eller vad tror ni? Kniven får väll sägas ha en förlaga i randall astro även om det inte är ett mått som stämmer. Skiss:
Publicerat Oktober 11, 201114 yr Häftigt,äntligen får vi igen följa med dina fina bildserier hoppas jag. Lycka till med projektet!
Publicerat Oktober 11, 201114 yr Författare Kul! Dagens arbete kan vara lite svårt att förstå om man inte sett ett "plattstål" från nuvarande nordell. Kan säga att jag blev rätt snopen jag öppnade paketet. Så idag riktar jag upp plattstålet i tre dimensioner med hjälp av dragfilning och "tändstickor" från biltema som distanser. Den övre delen av biten nedan är uppriktad. Den nedre delen som lutar 25 grader och har en oklädsam avrundning uppljusad av utmatning är så som stålet levereras. Nu är det rock and roll i alla fall.
Publicerat Oktober 11, 201114 yr Författare Det är nått sånt här jag söker för AEB-L. Någon som har en känsla för när den där första seghetstoppen kommer?
Publicerat Oktober 11, 201114 yr Jag hade nog ett diagram nånstans, ska leta efter det. Men AEB-L är ett segt stål i sej. Och lägger du det på mellan 57 och 58 HRC så får du en mycket tålig kniv. Men om du är enbart ute efter segheten och inte att skärpan ska vara så länge och inte behöver rostfritt, så är kolstål eller verktygsstål vägen att gå. Seved
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Författare Idag har jag köpt en karossfil som jag slitit ut, brutit en tving, kört handtaget av min fil och brutit 5 blad på sågen. Det är nog en kombination av halvdåliga verktyg och ett hårt AEB-L stål. Ska AEB-L stålet verkligen slita så på verktygen eller är det kanske inte riktigt mjukglödgat? Nå ja. Jag är klar med grov formningen och har kommit halvvägs med grovfilningen. Arbetet puttrar på bra även om det tagit 5 timmar idag.
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Författare Är 75% klar med grovfilningen efter ytterligare två timmars arbete. Genom att lägga distanspinnen längst med filen istället för parallellt med mothållet så ökade rörelsefriheten och precisionen.
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Författare Funderar på att lägga en 24 graders vinkel. Vad tror ni om det?
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Författare 24 grader ger en slipfas på 8,42mm 22 grader ger en slipfas på 9,17mm Båda med scandigrind Om man skulle vilja ha en så stor slipfas som på idébilden i första inlägget så krävs en vinkel på under 17 grader. Eller så får man lägga en sekundärfas. Inget av dessa alternativen känns särskilt tilltalande då det skall bli en enkel tuffing detta. Funktion före skönhet får det bli. Jag siktar på 22 grader.
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Författare Här är 22 gradersfasen lagd på långsidan. Här har jag distansen parallellt med filen. Grovslipningen är klar:D Än så länge har ingen maskin rört kniven. Ser det inte bra ur?
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Alltså jag lyfter på hatten verkligen för ditt tålamod och verkliga intresse. Detta är HANTVERK fult ut. http://jeknives.blogspot.com/
Publicerat Oktober 21, 201114 yr Där du . Där får du en riktig verktygs kniv. Hur hög ska slipfasen bli. Om du ska ha den ungefär så där, så kommer eggen att hålla lääääääääänge. Men det blir kanske ingen jätte slicer. Kul projekt. Seved
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Ja, här är det bara att lyfta på hatten för ett klockrent hantverk i ordets bemärkelse! Jag brakar ju på med både vinkelslip och slipmaskiner på mina blad, men jag spar lite av mitt hantverk till slutet när jag planslipar det sista på eggen för hand just innan striglingen. Snyggt jobbat! Mvh / Karl-Erik
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Författare Man tackar. Planen är att göra hela denna kniven för hand med endast handverktyg. Jag kommer att fortsätta att ha 22 grader i eggvinkel. Fokus ligger på tålighet och slitstyrka. Nu fortsätter finslipningen. Målet för dagen är att bli helt klar med formen.
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Författare Klart. Precisionen ligger på 0,2 mm och det får duga gott.
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Författare Jag gjorde ett försök på att få till parerstången. Tyvärr havererade drillborren från CO efter fyra hål, den valde att gå sönder på tre olika sätt. Men i grund och botten så är det jag som skall skämmas för att jag befattar mig med skitverktyg. Så jag fick ägna mig åt frihandsfilning kallsmide av mässingen i brist på bättre verktyg. Det hela skulle nog gå att plana ut och med lite tenn i skarven skulle det nog funka. Men jag kommer att göra om och göra rätt när jag får tag på en bättre drillborr. Jag tror att jag gör ett nytt försök med mässingen på torsdag kväll. Det blev inte vackert. Men jag lärde mig en del på resan även om det hela slutade i en återvändsgrand.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare Man tackar. Mellanläggen blir i mässing som parerstången och skalorna blir i stabbad rötad bok. Jag funderar på att köra med en avslutning på handtaget i mässing. Ska bara fundera på hur jag ska få i hopa det hela sömlöst.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Ett micarta block skulle passa som hand i hanske till det bladet, tycker jag . Men smaken är som baken . Seved
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare Jag har iof got om tid på mig. Jag är väldigt svag både för jade och gräddvit.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Ja jade är fint som attan. Jag har gjort några i det. Och sen blästra hela konkarongen för lite bättre grepp. Seved
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Hm westinghouse yellow är nytt för mej. . Men gult passar ju på en verktygs kniv. Seved