Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det ska tydligen hända varje år....

Featured Replies

Publicerat

En tragisk historia. Tydligen något som måste inträffa varje år.

Länk

Publicerat
  • Författare

En annan vinkling på historien....

Min länk

Publicerat

Fruktansvärt tragiskt är detta! fyfan lider med alla inblandade absolut det värsta som kan hända

Publicerat

Fy inte kul!

En del stånkar när man petar i detaljer om skjutriktningar, ingen får lämna passet försöker göra passen skottsäkra, det som känns värst är flanörerna som plockar svamp, eller lallar runt i skogen, man vet inte var de dyker upp.

Publicerat

Djupt tragiskt dessa, tyvärr återkommande, händelser. :(

Publicerat

Huuuvva...mina tankar går till alla inblandade och deras anhöriga... :(

Publicerat
  • Författare

Fy inte kul!

En del stånkar när man petar i detaljer om skjutriktningar, ingen får lämna passet försöker göra passen skottsäkra, det som känns värst är flanörerna som plockar svamp, eller lallar runt i skogen, man vet inte var de dyker upp.

Jo knorret känner man igen. Själv brukar jag kräva att alla pass är "torn". Tanken är att man kommer upp ½-1m gärna mer om terrängen tillåter det, från marken så marken kan agera kulfång. Sen är det en fördel om det finns väggar mot vinden och tak mot regn, både för bekvämlighet och delvis för säkerheten. Är du blöt och frusen är det lättare att det händer något....

Behöver jag nämna att det är bara jag i laget som spikat torn de sista åren?(iof har jag lyckats få med mig hjälp någon gång...)

Här hade nog inget sådant hjälp, då passaren tydligen tagit sig en promenad..... Men skytten har ju också ansvar att alltid "veta" vad som finns i riskområdet.(Hur man praktiskt kan säkerställa det....?)

Publicerat

Jo knorret känner man igen. Själv brukar jag kräva att alla pass är "torn". Tanken är att man kommer upp ½-1m gärna mer om terrängen tillåter det, från marken så marken kan agera kulfång. Sen är det en fördel om det finns väggar mot vinden och tak mot regn, både för bekvämlighet och delvis för säkerheten. Är du blöt och frusen är det lättare att det händer något....

Behöver jag nämna att det är bara jag i laget som spikat torn de sista åren?(iof har jag lyckats få med mig hjälp någon gång...)

Här hade nog inget sådant hjälp, då passaren tydligen tagit sig en promenad..... Men skytten har ju också ansvar att alltid "veta" vad som finns i riskområdet.(Hur man praktiskt kan säkerställa det....?)

Brydde mig mera om passen förr, nu går jag med hund och ärligt talat så skiter jag i att de inte gör bättre pass, men ska ta upp frågan på nästa årsmöte, låna en vedprocessor så kan vi fylla de 50 pass vi har ganska fort med ved.

Visst är det så och man kan väl inte skylla på dålig sikt vid en sjö!

Publicerat

En stor sorg kom över mig när jag läser detta.

Killen hade ju hela livet framför sig. Men större vemod än hos skytten går nog icke att finna.

Vila i frid

Publicerat
  • Författare

Brydde mig mera om passen förr, nu går jag med hund och ärligt talat så skiter jag i att de inte gör bättre pass, men ska ta upp frågan på nästa årsmöte, låna en vedprocessor så kan vi fylla de 50 pass vi har ganska fort med ved.

Visst är det så och man kan väl inte skylla på dålig sikt vid en sjö!

Jag är mer angelägen om passen nu när jag går med hund..... Även om jag alltid meddelar via radio om jag är i närheten av en passare, så känns det inte bra om ett lossat skott piper iväg i min riktning. Sitter passaren högt så landar skottet nog i marken innom 2-300m. Sitter passaren i marknivå så kan kulan brumma iväg 6-800m eller mer, i för mig farlig höjd.....

Publicerat

Jag ryser av obehag då jag läser sådant här, hela helgen har jag kämpat med att sätta ut pass och kände mig då lite överdrivet petig med ordentliga kulfång och grejer men i slutändan är det nog värt att vara petig.

Just folk som lämnar passet bara sådär är ju dock svårt att blir av med, det är alltid någon som inte inser risken.

Detta var dessutom närmare mig än förra året, känner folk som jagar i närheten och då blir det helt klart mer påtagligt.

Publicerat

Obehagligt att läsa om såna här olyckor. Lider med jaktlaget, hans anhöriga och alla inblandade i detta tragiska som hänt.