Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Säker vapen hantering!

Featured Replies

Publicerat

Svensk jakt har på nätet skrivit i tre olika artiklar om nyblivna jägare som har skjutit sitt första vilt. Bra att det uppmärksammas. Men när jag tittar på bilderna så blir jag förskräckt eftersom på två av tre bilder så har de nyblivna skyttarna stängt slutstycke.

När första bilden publicerades så skickade jag iväg ett mail till redaktionen och påpekade att det är olyckligt att visa upp felaktigt beteende på bild i jaktpressen. Svaret jag fick tycker jag är skrämmande det också. När dom upptäcker att slutstycket är stängt så kollar dom att skytten tagit ur patronerna och om den gjort så publicerar dom bilden. Helt sjukt tycker jag. Bössan ska vara öppen utom när man sitter på pass så enkelt är det.

Publicerat

I detta fall kan jag väl hålla med att slutstycket borde varit öppet eftersom det var inte under förflyttning och folk i närheten. Jag kan däremot inte hålla med om att alltid ha slutstycket öppet förutom på pass, när jag förflyttar mig i skogen vill jag då ha slutstycket stängt för annars är risken att tappa det väldigt stort (kan lösas genom att ta ur det och stoppa i fickan). Den andra risken är att bössan blir full i snö, barr, löv m.m och den risken är svår att avhjälpa utan att stänga slutstycket.

Man får till och med stänga slutstycket efter visitation under fältskytte med gevär av just denna anledning och vad jag vet har det inte varit någon incident i norra delen av sverige åtminstone.

Publicerat

En bra lösning på problemet är att visa och säga högt för andra när man gör patron ur och ALLTID ha pipan i ofarlig riktning, dvs ner i backen eller rakt upp i luften.

Ibland måste man helt enkelt ha slutstycket stängt som när man tar sig omkring i en tät granskog men genom att aldrig tulla på vapensäkerheten så blir det aldrig något problem!

Detta sitter i ryggraden och har man alltid EXAKT samma rutin så är det säkert. Har man ingen ammunition i bössan kan den i västa fall ge näsblod om man snubblar över den...

Dock gäller detta endast om man som grupp har jagat ihop ett bra tag och känner sig trygg med varandras säkerhet, saknas detta så är det öppet slutstcke som gäller!

Jagar jag som gästjägare eller hos nya människor så kör jag tveklöst med öppet slutstycket för att visa att jag är säker.

Tänk till före och var säker. Ha aldrig ammunition i bössan under förflyttning, och då menar jag ALDRIG, så blir inte detta ett problem.

De som reagerar på stängda slutstycken kanske känner sig osäkra pga att de själva inte har exakta rutiner själv eller jagar med strulputtar och känner man sig osäker i en grupp så FÅR MAN ABSOLUT be de andra att öppna slutstyckena - det är ingen som kommer att tycka att du är korkad. Säkerheten före allt!

8750adab9ac696bd0ee0927f9017e0c0.jpg

Publicerat

Jag blir förvånad många ggr över folks vapenhantering, jag jagar med rätt många olika personer, det jag reagerar värst på är när de går med pipan framåt och viftar, även om de har slutstycket öppet så tycker jag det känns kymigt. Endel har bössan hit, dit, på sniskan och hänvisar till att slutstycket är öppet osv Nej det är för dåligt :excl: Bössan alltid ska hanteras som om slutstycket va framskjutet och skott i loppet, jag är inpräntad att mynningen alltid ska va uppåt, först när man tänker skjuta och har försäkrat sig om att allt är säkert för man ner bössan....

Regeln om att alltid ha slutstycket öppen är bra men jag tycker det är minst lika viktigt att man tänker på vart mynningen är...

Jag har under hösten haft lite olika gästisar med mig och nästan alla har visat att de inte har skott i loppet osv men de glömmer lätt bort vart mynningen ska va... Skärpning :angry:

Publicerat
  • Författare

Det jag reagerar på i det här fallet är att jaktpressen publicerar bilder på felaktigt beteende. Att man sedan försvarar det gör inte saken bättre.

Unga jägare änvänder tyvärr jakttidningar och artiklar på nätet som fakta och studiemedel detta vet jag efter att ha varit kursledare för jägarexamen. Därför är det så farligt att pressen inte tar felaktigt beteende på allvar.

• 2 weeks later...
Publicerat

Ännu en sak som är bättre med pilbåge. Den är för det mesta oladdad. Är den inte det så syns det och jag tror inte att någon skulle gå speciellt långt med den uppspänd :D