Publicerat Oktober 20, 201114 yr Tjenare! Är ny inom jakt , och har precis börjat med jägarexamen Så sitter nu och läser på. Men det är en sak jag fassnat på: KLASS 4 (.22LR) vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämlar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, skrattmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe, ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, råka,skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink. Så här står det ju om Klass 4 och vilka djur som får jagas med Klass 4 vapen. Frågan är , Kan jag då med t.ex en 22LR skjuta en Råtta/Sork/Mullvad/Mus när som helst under hela året på gården? Eller behöver jag ta skyddsjaktlicens för att panga en råtta (när som helst under året) på egna gården?
Publicerat Oktober 20, 201114 yr Hej och välkommen. Så här säger lagen: Beträffande skyddsjakt (på enskilds initiativ) Enligt Jaktförordningen, bilaga 4 2) Vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogs-möss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, tamduva (stadsduva), björktrast (snöskata), gråsparv och pilfink som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas den 1 juli-den 30 juni. Jakträttshavare får under samma tid bedriva jakt efter sådana djur samt korp, havstrut, gråtrut, fiskmås och skrattmås: i en anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet. på mark med jordbruksgrödor eller som används till rkesmässig trädgårdsodling om djuren där orsakar skada på grödor och odling om jakten sker på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet. Klass 4 har inget med skyddsjakt att göra och har man problem med sanitär oanlägenhet på gård eller odlingsmark och inte bor på stadsplanerat område så har man rätt att själv ta beslut om skyddsjakt med rätt kaliber för rätt vilt. Lagen och förordningarna är några stycken men se till att plugga dem ordentligt för de dikterar hela baletten! Lycka till med din jägarexamen!
Publicerat Oktober 20, 201114 yr Frågan är , Kan jag då med t.ex en 22LR skjuta en Råtta/Sork/Mullvad/Mus när som helst under hela året på gården? Svar Ja!