Publicerat Oktober 22, 201114 yr Igår sköt jag en ganska stor bock. Svärfar tror att det är medalj så jag tänkte lämna in den för bedömning. Jag har läst lite om hur man bäst förbereder trofén och har läst på flera ställen att man bör spara hela skallen med överkäken. Detta medför ett poängavdrag på 90 gram, men det är det oftast värt. Men hur kokar jag skallen? Vanligtvis kan man ju koka, skrapa och pilla, men hur får jag ut hjärna och annat gojs? Har hört något om att man skall använda "formaldehyd" ???? yip //
Publicerat Oktober 22, 201114 yr de va mig en grann jäkla bock de där!! kan inte något om hur man gör rent eller så men stort Grattis!
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Koka i ett bad av vatten och maskindiskmedel efter att du har flått skallen. Hjärnan består till majoritet av fett och den kommer att krypa avsevärt under kokningen. Sedan är det skrapa, pilla och peta som gäller. Lite försiktigt med tryckluft är också en höjdare men var försiktig eftersom de små tunna benen runt "näsan" lätt går sönder... Väteperoxid är det du menar och det används för att bleka skallen efteråt. Se till att skydda hornen under kokningen ordentligt med aluminiumfolie. Grattis till en jättefin bock!
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Författare Tack! Menar Wizard att hjärnan skall få vara kvar inne i skallbenet efter den krympt? (och torkat tre månader som reglerna föreskriver?) Börjar den inte lukta då? yip //
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Tack! Menar Wizard att hjärnan skall få vara kvar inne i skallbenet efter den krympt? (och torkat tre månader som reglerna föreskriver?) Börjar den inte lukta då? yip // Absolut inte men efter den har kokat så kan man lätt bryta ner den i småbitar med en sticka eller liknande och på så sätt se till att alla bitarna åker ur skallen. Här är det momentet när tryckluft är en höjdare om man tar det lite försiktigt! Sågar man skallen för traditionell montering är det betydligt enklare att plocka ut resterna från hjärnan eftersom man då sågar upp den delen av skallen.
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Jo! nog bör du få en peng på det fina hornet Stort grattis ! Om du sågar skallen så håll koll på att du inte sågar för nära nosen, vet inte riktigt vad som är rätt men jag har för mig att det blir avdrag för viktminskningen men jag har inte koll på om det är en fast vikt som dras av eller om det är i förhållande till var du kapat den.
Publicerat Oktober 26, 201114 yr Grattis till den stora bocken Ser ut att vara medaljklass på den utan tvekan. Jag tror bestämt att du kan tjäna på att inte kapa skallen om du inte redan har gjort det. Dessutom så ser det inte alls illa ut med hel skalle när du hänger upp dem på väggen. Själv har jag inte kapat de sista bockar jag skjutit. Ska försöka lägga in en bild på hur de ser ut
Publicerat Oktober 26, 201114 yr Här är några bilder på hur jag monterat några av mina trofér. Kompisen han har gjort liknade. En del ligger rakt på en hylla andra uppsatta på en vanlig bräda som är okantad (vildmarkspanel) Allt ser mkt bra ut Han har även hel skalle på en större älgtjur han sköt det är lite udda men mkt snyggt!!!
Publicerat Oktober 26, 201114 yr Grattis till den stora bocken Jag tror bestämt att du kan tjäna på att inte kapa skallen om du inte redan har gjort det. Helt rätt, man tjänar alltid på att behålla hela skallen. Vill man kapa den så gör det efter hornet blivit bedömt.
Publicerat November 1, 201114 yr Författare Tack för alla tips! Jag har kokt ock pillat kokt och pillat och kan nu summera att det hele inte är så lätt, men kul. Jag hade ingen tillgång till tryckluft så jag har pillat för hand. Jag tycker oxå att det ser lite makabert ut med itusågade ögonglober så jag sparade skallen hel. Om inte för viktens skull så för utseendet. Efter att ha kokt och skrapat en gång vägde skallen 715 gram. Efter ytterligare två kok (lite i taget) och efter att ha pillat ut hjärnan, brosk och gojj i näsan har jag låtit skallen torka i 11 dygn. Den är nu snustorr och frdigskrapad. Nu väger den 490 gram. Det blir på håret en medalj va? Eller hur stor viktminskning skall man räkna med efter tre månaders tork?
Publicerat April 17, 201214 yr Författare För att avsluta historien: Det blev GULD! Vikt osågad: 559 g totalpoäng: 134,8 Tack för alla råd.
Publicerat April 18, 201214 yr Grattis! Smakade bocken gott? Det är ju i slutändan det viktigaste, trofén är mer en efterrätt om du frågar mig... Men guldmedalj är inte fy skam och det är rejält mycket bättre än billig glass!
Publicerat April 18, 201214 yr För att avsluta historien: Det blev GULD! Vikt osågad: 559 g totalpoäng: 134,8 Tack för alla råd. Grattis!