Jump to content

vilken ras skall jag välja?

Recommended Posts

skall köpa valp men svårt att bestämma mig. vill ha hund till framförallt räv och rådjur. har 176ha jag jagar på. all info å tips tas emot tacksamt! gärna tips även om uppfödare. jag bor i degerfors. tack på förhand röbban.

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• röbban

31

• annasgl

5

• LEHD

4

• hunter96

3

Älgflugornas Herre

Låter väl som en terrier av något slag skulle kunna passa. Själv har jag precis tingat en tysk jaktterrier, men utifrån en något bredare specifikation.

Hejsan

det låter som du letar efter en tax eller basset, jag skulle iaf satsat på en strävhårig tax.

ja har varit inne på strävhårig tax men även sneglat på drever sam beagle. men finns säker fler bra alternativ? tjt har ja hört lite blandat om men inte haft någon så kan inte utala mig.

fortsätt skriva vill ha så mycke info å synpunkter som möjligt för å nackdelar m.m allt =)

fortsätt skriva vill ha så mycke info å synpunkter som möjligt för å nackdelar m.m allt =)

Tjena!

Jag hade helt klart satsat på något riktigt kortbent om jag hade under 200 ha att röra mig på.

Jag har själv en beagle och även om det är individuellt så är dom generellt för snabba för rådjur skall bukta snävt. I allafall så är det min erfarenhet av beagle.

Dock så kan det med rätt hund fungera bra.

Jag lägger min röst på en TAX!

Tjena!

Jag hade helt klart satsat på något riktigt kortbent om jag hade under 200 ha att röra mig på.

Jag har själv en beagle och även om det är individuellt så är dom generellt för snabba för rådjur skall bukta snävt. I allafall så är det min erfarenhet av beagle.

Dock så kan det med rätt hund fungera bra.

Jag lägger min röst på en TAX!

tack roben. men hur går taxen på räv då de finns ganska gott om dom i krokarna. å hur är drevern kontra taxen för å nackdelar?

MarkusR

Jack Russel är mycket trevliga hundar, jag har ingen själv men känner många. Rådjursjakt med en stötande liten terrier är grymt spännande och kan vara riktigt effektivt, men man får såklart inte höra ett taxdrev som går runt och det har ju sin charm iofs. Sen beror det lite på hunden vad den får smak för men de jag känner fungerar både som sprängare på räv och förliggare på grävling och du vill nog hellre ha en rävsprängare om du inte är av den typen som helst jagar med spett och spade.

Jag säger inte att det är rätt hund för dig, men det är en trevlig ras som kan bjuda på varierad spännande jakt.

är nog inga fel på dom heller har med kompisar som har men aldrig jagat med dom. igentligen ska man ju försöka bli med nån ut å jaga som har en jrt men taxen ligger varmt om hjärtat tror på goa tax drev=) men behöver en hund som går bra på räv ovanjord å då e väl inte taxen optimal?! tack för svaren å fortsätt skriva =)

Alltid lika roligt med dessa trådar.... det blir nämnligen alltid samma svar tjt alt wachtel och då oavsett vad trådskaparen skall jaga. Jag skulle helt klart satsat på en drever håller inte med om att marken är för liten, har jagat med oloika drevrar de sista 10 åren på allt från 110 ha och upp till 1000 ha och det har gått bra. Det är desutom precis som taxen en underskattad familje hund.

Alltid lika roligt med dessa trådar.... det blir nämnligen alltid samma svar tjt alt wachtel och då oavsett vad trådskaparen skall jaga. Jag skulle helt klart satsat på en drever håller inte med om att marken är för liten, har jagat med oloika drevrar de sista 10 åren på allt från 110 ha och upp till 1000 ha och det har gått bra. Det är desutom precis som taxen en underskattad familje hund.

176 hektar skogsteräng ?

Inte altför besvärlig med mycker ris ?

På en lite mindre mark så går det inte att jaga flera gånger per säsong med en lite större hund som tex Wachtel.

Däremot så är störningen av ett tax drev närmast minimal.

Taxen fungerar utmärkt till räv, räven har en tendens att bukta precis som ett rådjur om den drivs av en tax.

//Lasse D.

Christian N

Tax är bra,

jag är partisk och gillar dem oerhört.

/Christian

strävhår

Med en tax har du en bra chans att få höra trivsamma drev på din lite mindre mark skulle jag tro, och de kan driva de mesta i viltväg, även räv. Men tror du får svårt med just rävjakt på -200ha, det brukar kräva stora arealer.

Mvh Strävhår

mats_bengt

Hade nog valt mellan Tax och Drever beroende hur marken ser ut. Är det mycket mossmark och hyggen välj Drever annars Tax och ta ett korthår. Enklare päls och minst lika bra på att driva.

\Mats

Ser man till det vilt du tänker jaga så är valet mycket enkelt: Drever

Men din jaktmark är lite i minsta laget.

men stämmer det som så många påpekar att man får se hela komun om man har drever pga av att de är svårt att få dom att bryta?

176 hektar skogsteräng ?

Inte altför besvärlig med mycker ris ?

På en lite mindre mark så går det inte att jaga flera gånger per säsong med en lite större hund som tex Wachtel.

Däremot så är störningen av ett tax drev närmast minimal.

Taxen fungerar utmärkt till räv, räven har en tendens att bukta precis som ett rådjur om den drivs av en tax.

//Lasse D.

väldigt blandad teräng finna lite av varje typ så lite svårt :wacko: måste ha hund så de går å använda på marken nåra gånger i månaden under säsong iaf.

Med en tax har du en bra chans att få höra trivsamma drev på din lite mindre mark skulle jag tro, och de kan driva de mesta i viltväg, även räv. Men tror du får svårt med just rävjakt på -200ha, det brukar kräva stora arealer.

Mvh Strävhår

Nu är mina erfarenheter av tax & räv några år gamla det var ett ganska stort antal år sedan min sista tax dog.

Han hette Zacko & var glad för räv vi sköt ett ganska stort antal för honom på hemmamarken .

Denna mark bestod av 107 hektar skogsmark vid Gammelstorp i Skåne det var sällan det buktade utanför marken.

//Lasse

Tax är bra,

jag är partisk och gillar dem oerhört.

/Christian

frugan skulle bli glad då iaf hehe hon är uppväxt med dessa envisa krabater=) men jag velar mellan tax å drever.

frugan skulle bli glad då iaf hehe hon är uppväxt med dessa envisa krabater=) men jag velar mellan tax å drever.

Man brukar säga att alla taxar är stora personligheter ibland inte trevliga personligheter men personligheter.

//Lasse

Mvh Strävhår

mm men har haft mycket räv iår å man brukar ju se dom i ungefär samma område så går ju å passa på dom men roligare om man kan få lite fart i skogen =)

Hade nog valt mellan Tax och Drever beroende hur marken ser ut. Är det mycket mossmark och hyggen välj Drever annars Tax och ta ett korthår. Enklare päls och minst lika bra på att driva.

\Mats

de e ju just dom 2 raserna ja velar mellan hehe fast blir det tax så blir det nog strävhår så frugan blir nöjd hehe de finns ju lite av varje på marken de som gör de hela lite svårt men tror båda raserna skulle funka fint. men ingen erfarenhet av drever då ja aldrig jagat med någon men hoppas ni rutinerade bockar :P kan hjälpa mig på traven :D tax eller drever hehe

Nu är mina erfarenheter av tax & räv några år gamla det var ett ganska stort antal år sedan min sista tax dog.

Han hette Zacko & var glad för räv vi sköt ett ganska stort antal för honom på hemmamarken .

Denna mark bestod av 107 hektar skogsmark vid Gammelstorp i Skåne det var sällan det buktade utanför marken.

//Lasse

dom skånska rävarna kanske inte har lika mycket spring i benen som här i värmland =) :D

Man brukar säga att alla taxar är stora personligheter ibland inte trevliga personligheter men personligheter.

//Lasse

ne har träffat en del riktigt griniga men ännu fler riktigt goa=)