Publicerat Oktober 24, 201114 yr då det ständigt frågas och funderas över kojvärmare till lite mer permanenta kojor så tänkte jag man kunde dra ihop en liten lista. finns ju för och nackdelar med allt. vissa värmekällor ger typ giftiga gaser och man somnar in för en bra stund framöver ( klar nackdel ) annan nackdel är om de låter, lyser upp på tok för mkt eller ja helt enkelt olika. även likaså med fördelarna. så ös på med förslag. går själv i letandes tider efter en smidig lösning. mvh
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Själv använder vi julas fotogenvärmare i våra kojor och dom är då effektiva så dom får vi ha på lägsta för annars blir det 50 grader i kojan.Storleken på två av våra kojor är 2,5x1,5 meter så den är stor,plats för 2 att sitta i.Den tredje kojan är 1,2x1,2 meter så den använder vi en hemmagjord variant med ett värmeljus i en burk.Dock ska man tänka på placeringen av dom för dom lyser upp rätt bra plus att man ska ha bra ventilation så våra står precis under ventilationen som går ut ur kojan och det fungerar bra.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr då det ständigt frågas och funderas över kojvärmare till lite mer permanenta kojor så tänkte jag man kunde dra ihop en liten lista. finns ju för och nackdelar med allt. vissa värmekällor ger typ giftiga gaser och man somnar in för en bra stund framöver ( klar nackdel ) annan nackdel är om de låter, lyser upp på tok för mkt eller ja helt enkelt olika. även likaså med fördelarna. så ös på med förslag. går själv i letandes tider efter en smidig lösning. mvh Fryser du redan Jag med! Jag läste i en tidigare tråd om en liten bärbar och flammfri gasolvärmare som heter Blue cat jag tror att det var en forummedlem som heter Qvarnhill som hade testat den, så nu ligger en sådan i beställning till mig, så snart jag har fått den och testat den så ska jag försöka ge ett omdömme. Sök på Bluecat värmare så hittar du den nog Så länge det är ordentligt ventilerat så funkar nog gasol bäst, säger jag som aldrig använt det!! att jag misstänker det är för att allt annat behöver viss omsorg och man ska ju sitta tyst i kojan
Publicerat Oktober 25, 201114 yr då det ständigt frågas och funderas över kojvärmare till lite mer permanenta kojor så tänkte jag man kunde dra ihop en liten lista. finns ju för och nackdelar med allt. vissa värmekällor ger typ giftiga gaser och man somnar in för en bra stund framöver ( klar nackdel ) annan nackdel är om de låter, lyser upp på tok för mkt eller ja helt enkelt olika. även likaså med fördelarna. så ös på med förslag. går själv i letandes tider efter en smidig lösning. mvh Fryser du redan Jag med! Jag läste i en tidigare tråd om en liten bärbar och flammfri gasolvärmare som heter Blue cat jag tror att det var en forummedlem som heter Qvarnhill som hade testat den, så nu ligger en sådan i beställning till mig, så snart jag har fått den och testat den så ska jag försöka ge ett omdömme. Sök på Bluecat värmare så hittar du den nog Så länge det är ordentligt ventilerat så funkar nog gasol bäst, säger jag som aldrig använt det!! att jag misstänker det är för att allt annat behöver viss omsorg och man ska ju sitta tyst i kojan Hoppsan det blev dubbelt
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Vid all förbränning riskerar man ju att drabbas av dels ohälsosamma avgaser som ren syrebrist, det är ren fysik. Håller fortfarande fast vid min Blue cat som, som namnet antyder är en katalysisk värmare, alltså ingen öppen låga som varken kan antända tillförda brännbara material eller lyser upp i kojmörkret. FÖRDELAR: Tyst Ingen öppen låga Ger inget onödigt ljus Tillräckligt effektiv, har för mig att den ger 800 watt Enkel att hantera/tända Skrammelfri NACKDELAR: Kanske lite dyr i inköp Lite onödigt dyra gasolpatroner Sammantaget kan man säga att värmaren gör jobbet till 100% och i en klokt ventilerad koja ser jag ingen risk för att man skulle somna in permanent i kojan p.g.a syrebrist i alla fall. Hade värmaren med i älgtornet på älgjakten där den funkade fint i väntan på att solen skulle komma över trädtopparna.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Vid all förbränning riskerar man ju att drabbas av dels ohälsosamma avgaser som ren syrebrist, det är ren fysik. Håller fortfarande fast vid min Blue cat som, som namnet antyder är en katalysisk värmare, alltså ingen öppen låga som varken kan antända tillförda brännbara material eller lyser upp i kojmörkret. FÖRDELAR: Tyst Ingen öppen låga Ger inget onödigt ljus Tillräckligt effektiv, har för mig att den ger 800 watt Enkel att hantera/tända Skrammelfri NACKDELAR: Kanske lite dyr i inköp Lite onödigt dyra gasolpatroner Sammantaget kan man säga att värmaren gör jobbet till 100% och i en klokt ventilerad koja ser jag ingen risk för att man skulle somna in permanent i kojan p.g.a syrebrist i alla fall. Hade värmaren med i älgtornet på älgjakten där den funkade fint i väntan på att solen skulle komma över trädtopparna. det blev svar direkt! När man frusit några nätter i vakkojan så är inte 1000 lappen så dyr längre Jag har haft en liten gömma av eldfast sten som jag har eldat med ett litet spritkök, det blev en del hantering av T-röd i kojan som jag inte uppskattade av säkerhets synpunkt m,m. Hoppas att detta blir en förbättring , hur länge varar en tub vid halvfart på värmaren?
Publicerat Oktober 25, 201114 yr det blev svar direkt! hur länge varar en tub vid halvfart på värmaren? Någonstans mellan 12-15 timmar har jag för mig...
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Någonstans mellan 12-15 timmar har jag för mig... Ok! Min kom med posten idag så jag har precis hämtat ut den Var köper du dina tuber? Jag antar att det är någon vanlig modell men det skadar inte att veta var andra köper
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Ok! Min kom med posten idag så jag har precis hämtat ut den Var köper du dina tuber? Jag antar att det är någon vanlig modell men det skadar inte att veta var andra köper Shoppar på Jula som är billigast (tror jag...)
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare bra tips som ska undersökas. fryser gör man helt klart, dock ingen koja o frysa i ännu utan börjas byggas på nästa vecka 1000kr för värme är helt klart värt det
Publicerat Oktober 25, 201114 yr bra tips som ska undersökas. fryser gör man helt klart, dock ingen koja o frysa i ännu utan börjas byggas på nästa vecka 1000kr för värme är helt klart värt det Jag gav 869:- levererat till närmaste utlämmnings ställe för posten. Så för tusen lappen så får du även med någon/några tuber (har sett priser på ca:80:- tuben men då tillkommer frakt) Jag vet att Farsan har hamstrat liknande tuber så han har nog ett 10tal liggande , hoppas de passar men sådan tur har man väl inte Jag handlade på Fogas.se
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare låter ju kanonbra det ju! ska inte beställa nu riktigt då alla siktesaffärer o bössaffärer tar på jaktkontot o kojan är inte klar försen till nästa lön med isolering o allt så har lite tid ännu
Publicerat Januari 27, 201214 yr Köpte min Blue cat sommaren 2011. på Amazon.co.uk. Kostade under 400 kr ink frakt Gör visst det fortfarande.
Publicerat Januari 28, 201214 yr Köpte min Blue cat sommaren 2011. på Amazon.co.uk. Kostade under 400 kr ink frakt Gör visst det fortfarande. <_< Jaha så har man betalt för mycket igen då!
Publicerat Januari 29, 201214 yr hejsan en vanlig vedkamin typ laxen. dra separat luftmatning till kaminen så slipper du fundera på kalldrag och annat tok... vänligen nils
Publicerat Januari 30, 201214 yr hejsan en vanlig vedkamin typ laxen. dra separat luftmatning till kaminen så sliper du fundera på kalldrag och annat tok... vänligen nils Satt precis och funderade på en vedkamin igår kväll när jag såg att gasolen i bluecaten började tryta Det blir snabbt kallt i en oisolerad koja
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Jag funderar på att skaffa en kamin/värmare till våran stora vak koja. Känns ju mysigast och elda med ved/koks om man bara kan få till bra ventilation. Jaktledaren hade 2st gamla väldigt små kaminer men dom skulle han tydligen ha men får se om man kan hitta någon. Men ni är nöjda med era Bluecat?
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Jag funderar på att skaffa en kamin/värmare till våran stora vak koja. Känns ju mysigast och elda med ved/koks om man bara kan få till bra ventilation. Jaktledaren hade 2st gamla väldigt små kaminer men dom skulle han tydligen ha men får se om man kan hitta någon. Men ni är nöjda med era Bluecat? Hur stor är en liten kamin På frågan om Bluecat så ,ja! jag gillar den men tycker att refill flaskorna kunde varit vanligare så man slapp beställa och betala frakt varje gång man vill ha flera. Om du vill får du gärna testa min någon gång om du är osäker på köpet. Bäst är väl att vänta till vintern i så fall! Det är ju inte lång väg för att hämta/lämna i varje fall
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Hur stor är en liten kamin På frågan om Bluecat så ,ja! jag gillar den men tycker att refill flaskorna kunde varit vanligare så man slapp beställa och betala frakt varje gång man vill ha flera. Om du vill får du gärna testa min någon gång om du är osäker på köpet. Bäst är väl att vänta till vintern i så fall! Det är ju inte lång väg för att hämta/lämna i varje fall En dryg meter hög, sen är varje kortsida ca 15cm. Han sa att den andra var mindre. :-) Kojan har vi byggt ovanpå en gammal sektion flytbrygga, så den är ca 3x2m, ca1,3m hög i ena änden och 1,6m hög i andra så det finns plats i den Hur blir det med ventilation med en Bluecat, måste man fräsa ut ett par ventiler? Det hade vart schysst att få testa den om jag inte hittar en liten kamin Jag åker till Tjörn varje dag då jag jobbar där så det är inget problem
Publicerat Oktober 17, 201213 yr hejsan kanske en P11 och en: http://fogas.se/shop/2077---vaegg/golvkamin/ vänligen nils
Publicerat Oktober 18, 201213 yr En dryg meter hög, sen är varje kortsida ca 15cm. Han sa att den andra var mindre. :-) Kojan har vi byggt ovanpå en gammal sektion flytbrygga, så den är ca 3x2m, ca1,3m hög i ena änden och 1,6m hög i andra så det finns plats i den Hur blir det med ventilation med en Bluecat, måste man fräsa ut ett par ventiler? Det hade vart schysst att få testa den om jag inte hittar en liten kamin Jag åker till Tjörn varje dag då jag jobbar där så det är inget problem Inte omöjligt att vi har en kamin till övers (liten tunnväggig plåtkamin) Pm om du är intresserad så kan jag kolla med ägaren (brorsan)om han vill sälja för en billig slant.. Vad gäller Bluecaten så får du höra av dig när du vill prova den så jag får kollat att det finns gasol i tuben..
Publicerat Oktober 18, 201213 yr Såhär ser min gjutjärnskamin ut som jag fick från ett av alla värn som fanns på våra marker efter kalla krigets dagar. Det är matlagningsmöjligheter på den också. Då kan man koka morgonkaffe när man väl har kojan färdig och sovit över natt där.
Publicerat Oktober 18, 201213 yr Gasolie kamin til 11kg flaske koster 500 kr i dk med 400,800,1200 wat varme, lyser lidt men ikke noget problem. Vores kojer er min2x2 m,med 1,5 m høj udluftning som tager alt fært af dig. mvh kalle