Publicerat Oktober 26, 201114 yr Hade en diskussion med en kille på jobbet om hålspetsammunition. Han menade på fullaste allvar att det gick alldeles utmärkt att skjuta rådjur med Hp-ammo typ scenar. Han menade att man skulle ha samma ammuntion till toppfågel och rådjur. På orren blev det bara ett fint hål men i rådjuret skulle kulan svampa ut. Okej att scenar funkar på fågel men rådjur? Själv är jag tveksam och risken för jobbiga eftersök känns överhängande. Han sa även att eftersom scenar är en hålspets och på så sätt är byggd för att expandera så är det inga problem regelmässigt. Jag har bara skjutit rådjur med oryx, hammerhead och alaska. Det tänker jag fortsätta med men blev lite ställd av frågan. Hur mycket expanderar en hålspets typ scenar vs ammunition av varmint karaktär? Kan/får man skjuta rådjur med den? Hur bra är det att skjuta rådjur med en hålspets?
Publicerat Oktober 26, 201114 yr man får skjuta rå med hålspets som är gjord för expantion dvs inte scenar. scenar expanderar nyckfullt i rå men djuret dör, jag skulle fortsatt med dom vanliga jaktkulorna.
Publicerat Oktober 26, 201114 yr Sierra Game King finns i en hålspetsvariant (stanskant) som fungerar. Lapua Scenar har provats på många håll och befunnits fruktansvärt ojämn i expansionen. Sierra MatchKing svär en del på som fungerande (utomlands) Berger VLD Hunting fungerar garanterat. Man kan ju oxå utöka hålspetsarnas skara med kulor med plastplupp (som döljer hålspetsen) typ Hornady A-max m.fl. Raggarö
Publicerat Oktober 26, 201114 yr har skjutit räv med scenar och dom expanderar iaf i dom så det fungerar nog i ett rådjut med.
Publicerat Oktober 26, 201114 yr har skjutit räv med scenar och dom expanderar iaf i dom så det fungerar nog i ett rådjut med. Har du en bild på den kulan? Det är inte så att den tumlat?
Publicerat Oktober 26, 201114 yr Scenar brukar gå rätt igenom, problemet brukar inte vara tumling utan för mycket expandition.
Publicerat November 1, 201114 yr Har du en bild på den kulan? Det är inte så att den tumlat? genomslag blev det på räven men jag tror ja ska ha en scenar som vi skjuti i vatten hink.
Publicerat November 1, 201114 yr jag har nu skjutit två rådjur men hornady v-max och det fungerade med genomslag på den ena som jag sköt med ren bresida och kulan stannade i andra som jag sköt snett framifrån.
Publicerat November 1, 201114 yr jag har nu skjutit två rådjur men hornady v-max och det fungerade med genomslag på den ena som jag sköt med ren bresida och kulan stannade i andra som jag sköt snett framifrån. Hur såg djuret skjutet snett framifrån ut? Haft en del trassel med rådjur o V-max.. Mvh!
Publicerat November 1, 201114 yr Hur såg djuret skjutet snett framifrån ut? Haft en del trassel med rådjur o V-max.. Mvh! Lysande! Jag bad ju om mer sånt i Din dagbok åsså bjussar på ett skönt understatement här istället "en del trassel" Det är humor i världsklass! btw: rådisen skjuten snett framifrån med V-max är nog bara att hälla ur skinnet rakt ner i grytan och krydda lite, vips, så har man en kalops. Mvh!/
Publicerat November 2, 201114 yr Hur såg djuret skjutet snett framifrån ut? Haft en del trassel med rådjur o V-max.. Mvh! inte värre än skjutet med något annat fick kassera en av bogarna när det gått denom den halft på längden och sen in i bröstet och där var det skrot av lungorna sen satt kulan nånstans i magen för det har inte blivit genomslag på den. så av dom två jag nu skjutit är jag iaf nöjd.
Publicerat November 2, 201114 yr Jag sköt ett rådjur med lapua scenar 9 gr. Fick ta bort ena bogen. Men den expanderade inte förren den kom till botre sidan så att säga. Hade gått genom hjärta/lever och igenom de var de bara ett litet hål. Sen då vi styckade rådjuret så gjorde jag de samtidigt som byns älglag styckade älg och gubbarna sa så här: "Se där, sådär går de då man ska skjuta med hålspets, rådjur ska man skjuta med helmantel!"
Publicerat November 2, 201114 yr Hade för något år sedan en 6TCU, sköt med 88 grains SGK och med 75 grains V-max, sköt ett rå, ett smaldjur, med sistnämnda kula, in genom spjälstaktet och ut i bakkant på bog, inga direkta skador att tala om utöver att det dog. Tanken på vissa kulor "relativa skadlighet" är i viss mån överdriven, skjut ett rådjur genom bogarna med en Oryx o se efter hur det ser ut, det är inte heller särskilt helt, välj sedan än mer tokiga val typ Alaska och eller vulcan och se vad som sker. På frågan om V-max är en ultimat kula för alla skottplaceringar är ju svaret nej, det kan bli trasigt, finns det andra bättre kulor, kanske om de går bra i vapnet, men vid bra skottplaceringar är det minimal skillnad, vid dålig skottplacering är det enbart hårda kulor i modesta farter som inte medför påfallande skador eller blödning i kött/hinnor, slutsatsen av detta är enligt mig att vid jakt där man har tid att välja träffpunkt är det egalt, vid annan jakt av vikt. /Christian
Publicerat November 2, 201114 yr Lysande! Jag bad ju om mer sånt i Din dagbok åsså bjussar på ett skönt understatement här istället "en del trassel" Det är humor i världsklass! btw: rådisen skjuten snett framifrån med V-max är nog bara att hälla ur skinnet rakt ner i grytan och krydda lite, vips, så har man en kalops. Med tanke på att kulan stannade i magen såvitt jag fattade så är nog krydddningen klar den med sköt ett rå, ett smaldjur, med sistnämnda kula, in genom spjälstaktet och ut i bakkant på bog, inga direkta skador att tala om utöver att det dog. Tanken på vissa kulor "relativa skadlighet" är i viss mån överdriven, skjut ett rådjur genom bogarna med en Oryx o se efter hur det ser ut, det är inte heller särskilt helt, välj sedan än mer tokiga val typ Alaska och eller vulcan och se vad som sker. På frågan om V-max är en ultimat kula för alla skottplaceringar är ju svaret nej, det kan bli trasigt, finns det andra bättre kulor, kanske om de går bra i vapnet, men vid bra skottplaceringar är det minimal skillnad, vid dålig skottplacering är det enbart hårda kulor i modesta farter som inte medför påfallande skador eller blödning i kött/hinnor, slutsatsen av detta är enligt mig att vid jakt där man har tid att välja träffpunkt är det egalt, vid annan jakt av vikt. Fritt ur minnet med reservation för taskigt dito.. var inte din v-max lite halvmesigt laddad? Men du har fullkomligt rätt, den skall placeras med omsorg annars blir det bök. Ska satsa på tjockhalsen nästa gång tror jag.. Mvh!
Publicerat November 2, 201114 yr Med tanke på att kulan stannade i magen såvitt jag fattade så är nog krydddningen klar den med Fritt ur minnet med reservation för taskigt dito.. var inte din v-max lite halvmesigt laddad? Men du har fullkomligt rätt, den skall placeras med omsorg annars blir det bök. Ska satsa på tjockhalsen nästa gång tror jag.. Mvh! Sikta lite högre upp i halsen. Jag sköt ett smaldjur strax under huvudet en gång med 222/varmintkula och det var bara skinnslamsor som höll kvar huvudet. Den dog däremot snabbt, drog bara in benen i smällen och trillade död ner.
Publicerat November 2, 201114 yr "-Fritt ur minnet med reservation för taskigt dito.. var inte din v-max lite halvmesigt laddad?" Jo då, det är helt korrekt, men det belyser ju egentligen frågan än mer, det är inte namnet på kulan så mycket som hur man laddar den och brukar den. I övrigt inställer jag till fullo. /Christian
Publicerat November 2, 201114 yr Sikta lite högre upp i halsen. Jag sköt ett smaldjur strax under huvudet en gång med 222/varmintkula och det var bara skinnslamsor som höll kvar huvudet. Den dog däremot snabbt, drog bara in benen i smällen och trillade död ner. Mmm tycker det är lite knepigt att skjuta hals högre upp, mer att träffa längre ned. Vet inte om vi kör detta totalt ot nu.. Mvh!
Publicerat November 4, 201114 yr Funderar lite på ett av inläggen där Alaska och vulcan beskrivs som tokiga val i rådjursjakt. Detta har väldigt mycket med kalibern och kulans hastighet att göra anser jag. Har skjutit ett tiotal rådjur med en 196 grain 8*57 Alaska. De skador dessa kulor orsakat har trots genomslag i samtliga fall , varit ytterst modesta i jämförelse med de rådjur dom kompisarna skjutit med andra kulor i kalibern 222 och 308. Kulorna har i samtliga dessa fall varit bondade premiumkulor. Det jag däremot vänder mig lite mot är blyfragmenten jag hittat i och runt sårkanalen. De bevisar ju att den kula som gick in blev hagel som gick ur djuret. Det innebär att bly riskerar spridas i kroppen utanför traffpunkten.
Publicerat November 4, 201114 yr Funderar lite på ett av inläggen där Alaska och vulcan beskrivs som tokiga val i rådjursjakt. Detta har väldigt mycket med kalibern och kulans hastighet att göra anser jag. Har skjutit ett tiotal rådjur med en 196 grain 8*57 Alaska. De skador dessa kulor orsakat har trots genomslag i samtliga fall , varit ytterst modesta i jämförelse med de rådjur dom kompisarna skjutit med andra kulor i kalibern 222 och 308. Kulorna har i samtliga dessa fall varit bondade premiumkulor. Det jag däremot vänder mig lite mot är blyfragmenten jag hittat i och runt sårkanalen. De bevisar ju att den kula som gick in blev hagel som gick ur djuret. Det innebär att bly riskerar spridas i kroppen utanför traffpunkten. Outdoor har vid något tillfälle fixat rötgenbilder på rådjur skjutna med bondat resp obondat. Är man det minsta lilla orolig för att få i sig bly. Eller vill minska riskerna för t.ex. rovfåglar som tuggar ränta. Då bör man nog köra bondat.
Publicerat November 4, 201114 yr Outdoor har vid något tillfälle fixat rötgenbilder på rådjur skjutna med bondat resp obondat. Är man det minsta lilla orolig för att få i sig bly. Eller vill minska riskerna för t.ex. rovfåglar som tuggar ränta. Då bör man nog köra bondat. Nja, det där är en sanning med viss modifikation, iofs vill jag nog se bilderna igen men min minnesbild av det hela var att det jag avser att äta på ett rådjur, det är inte ens nära att ha något bly i sig eller splitter för den delen. OM man av något outgrundlig anledning beslutar sig för att äta allt, varje gram av kött på en djurkropp, då är de relevant. Men vem är så snål/korkad att man gör det?! Bondat och helmetall är så extremt överdrivet och i grunden felmotiverat i varje fall ur frågan om blyupptag i kroppen, därmed inte sagt att det inte går att blyförgifta sig själv, men kräver i princip, en vilja att göra det. /Christian
Publicerat Juli 25, 201510 yr Har skjutit rådjur med Sierra varmint 110 grain. 45 m bredsida lung smäll och genomslag. Stökigt inne i men inte för hemskt. Mycket blod och knall och fall. S.
Publicerat Juli 25, 201510 yr Har skjutit rådjur med Sierra varmint 110 grain. 45 m bredsida lung smäll och genomslag. Stökigt inne i men inte för hemskt. Mycket blod och knall och fall. S. Det är en kraftig varmintkula som du dragit i ett rå på kort avstånd. Blev det inte mycket blodsprängt och splitterfragment som gått långt inom rået?
Publicerat Juli 25, 201510 yr Ribba var att skära bort annars ganska lugnt. Utgången såg ut som en 13 grams Hammerhead ungefär. Inge jag tänkte på sådär? Hade väntat mig betydligt större skador. S.
Publicerat Juli 26, 201510 yr Gjorde samma sak vid sommareftersök, men med 300wm. Efter en sierra i sidan kunde jag spara hitre låret och rygghalvan, utgångssidan såg ut att ha fått en skur buckshots.