Publicerat Oktober 31, 201114 yr Nu har jag precis fått hem kött från rökeriet, två älghjärtan och två rådjursstekar (totalt 5,5 kg kött). Tidigare har jag brukat skära ner dem något, paketerat dem i påsar och fryst in det hela. Men då tappar de rätt mycket vätska när de tinar och blir rätt tråkiga. Rökning och den föregående saltningen är ju bra konserveringsmetoder så jag funderar på hur länge jag kan förvara dem i kylskåp eller kanske i jordkällaren utan att de blir dåliga. Samt i vad de bäst förvaras. Påsar som man dragit lyften ur?
Publicerat Oktober 31, 201114 yr Utan att ha exakt koll på detta så gissar jag på att hängandes i vind (som i utomhus under tak) eller i ett svalare rum med rejält bra luftcirkulation skulle vara en lämplig metod. Egentligen pratar jag nog om att lufttorka hela kalaset och att återfukta bitarna innan användningen. Rökens funktion är ju både som torkning och desinficerande. Lagrat kött i smält ister är en annan väl fungerande metod som med fördel kan konserveras. Fransmännens confit är en sådan. Sen har vi ju våra gamla konserverade köttbitar i glasburkar som vi gjorde här före vpr generation... Dock använde de en del läskiga saker som salpeter och liknande... Frysning bryter alltid ner muskelfibrerna, speciellt i tillagat kött, och att det blir torrt beror ju just på detta samt effekten av frystorkning. Testa att rendera ner lite ister och konservera en bit i ett lerkrus eller liknande! Det kan ju bli riktigt bra om du har tur Skall konsultera någon av mina antika kokböcker senare...
Publicerat Oktober 31, 201114 yr Gör det enkelt, lägg några bitar i kylen och ät upp dem medan de är saftiga och fina. Lägg resten i frysen men låt det inte ligga 3 år där. Nånstans runt tre-fyra månader brukar inte vara något problem.
Publicerat November 11, 201114 yr Vaccumpacka och sen in i kylen? Kanske inte gör nån jätteskillnad men lite bättre hållbarhet borde det väl bli..? Eller? Jag sitter faktiskt bara här och gissar så förmodligen har jag helt skitfel... som vanligt förmodligen Hursom; Lycka till1 //F
Publicerat November 11, 201114 yr Rökt håller sig en dryg vecka i kylskåpstemp enligt rekommendationer vilket gör att man lätt kan käka det efter två veckor. Jag skär upp det i lagom stora bitar typ 5-800gram som lindas in i gladpack sedan fryspåsar som jag suger luften ur med en handpump, har mitt minst 1-2år i frysen innan allt är slut och upplever det riktigt gott varje gång jag tinar upp en bit kom just på att hämta rökttjäder i frysen som nattmat på jobbet i helgen
Publicerat November 11, 201114 yr Nu har jag precis fått hem kött från rökeriet, två älghjärtan och två rådjursstekar (totalt 5,5 kg kött). Tidigare har jag brukat skära ner dem något, paketerat dem i påsar och fryst in det hela. Men då tappar de rätt mycket vätska när de tinar och blir rätt tråkiga. Rökning och den föregående saltningen är ju bra konserveringsmetoder så jag funderar på hur länge jag kan förvara dem i kylskåp eller kanske i jordkällaren utan att de blir dåliga. Samt i vad de bäst förvaras. Påsar som man dragit lyften ur? Jag brukar slå en vanlig kökshandduk runt köttet, innan jag stoppar ner det i en platspåse och in i kylen. Vi har även fryst det så ibland, men det blir sällan liggande så länge i frysen, det går åt rätt fort så jag törs inte svara på hur det blir i en längre lagring...