Publicerat November 5, 201114 yr Hade varit i Oslo och jobbat på IVA. Hemma måste jag ha stoppat en kula i fickan. En lång, vacker Scenar 6mm som jag pillat lite på. Hade en hylsa för lite när jag laddade så den här kulan blev över och åkte ner i fickan. Den klarade sig genom alla säkerhetskontroller men när jag skulle igenom den sista för att åka hem till Östersund från tokholm hamnade den tillsammans med en näve mynt i lådan som skulle genom röntgenmaskinen. En väktare såg den och ropade: -"Ammunition !!" Jösses, tänkte jag och tittade i lådan. Där låg bara en kulan och jag kunde andas ut (trodde jag). Men, det blev ett jävla liv ! Jag fick verkligen förklara att bara en kula gör mycket liten skada. Det måste även till krut, hylsa, tändhatt och en bössa för att det hela skall bli farligt. Argumentet att jag skulle kunna göra mer skada med min nyinköpta Bunahabain-whisky i glasflaska var ju riktigt men inte helt passande i diskusionen just då. Enbart en kula är tydligen ammunition och räknas som livsfarlig. Hade tur att jag kom undan med att bara bli av med kulan och inte hamnade i fängelse mistänkt för förberedelse till terroristbrott... Skall kolla fickorna mer noga inför nästa tur
Publicerat November 5, 201114 yr Jag har flugit Luleå-Sthlm-Gbg t/r med 4 hagelpatroner i handbagaget. En mindre ryggsäck som jag ibland tar med på småviltjakt. Ryggsäcken passerade två säkerhetskontroller utan att det upptäcktes.
Publicerat November 5, 201114 yr Har haft ammunition i fickorna flera gånger på internationella flygplatser... Jag brukar oftast ha på mig mina vapenlicenser och det blir aldrig några problem. Men att de blir nojjiga för en kula känns lite fnissigt faktiskt! I ungdomens glada dagar hade jag ett M60 patronbälte med hylsor + kulor i (utan krut) som bälte och det var det ingen som reagerade på. (ja, kanske något popsnöre eller syntare då men eftersom jag var långhårig hårdrockare gick de omvägar för mig...) Alla som hade en kula i ett halsband förut då??? Nej, det här är vad terrorism handlar om - rädsla och okunskap!
Publicerat November 5, 201114 yr Har haft ammunition i fickorna flera gånger på internationella flygplatser... Jag brukar oftast ha på mig mina vapenlicenser och det blir aldrig några problem. Men att de blir nojjiga för en kula känns lite fnissigt faktiskt! I ungdomens glada dagar hade jag ett M60 patronbälte med hylsor + kulor i (utan krut) som bälte och det var det ingen som reagerade på. (ja, kanske något popsnöre eller syntare då men eftersom jag var långhårig hårdrockare gick de omvägar för mig...) Alla som hade en kula i ett halsband förut då??? Nej, det här är vad terrorism handlar om - rädsla och okunskap! att lägga till är att det inte finns en standard för vad som är form för åtgärd och inte, heller inget vettigt formulerat åtgärdsschema. kom inte igenom kontrollen en gång pga en platta jag hade i silicon som inte släppte igenom röntgen. "den är till för det" sa jag och då så börjdade de utreda detta. jag hade x antal timmar på mig och det tog tid. till slut så sa jag: - vad är det som är farligt? ingen kunde svara på det. så då fick man fråga varför jag då hölls och vad de skulle utreda. ja, eftersom de inte kunde se igenom den 5mm tjocka siliconbiten så var det farligt. slätröntga den då sa jag så ser ni igenom... sura miner blev det... efter 5 minuter var den röntgad och klar och först då frågar de mig vad det är strålskydd mot lågenergetisk röntgen sa jag... det funkar utmärkt har jag märkt nu då fick jag gå...