Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.22lr

Featured Replies

Publicerat

jaha då blev man några tusen kronor fattigare efter en tur till torsbo. lämnar in licensansökan i morgon på en .22lr :rolleyes:

nu ligger skatorna risigt till här hemma.

nån som har tips på bra .22lr ammo eller spelar det ingen större roll? kommer skjuta på 30-40m håll.

Publicerat

CCI standard är bra att börja med. Brukar skjuta från ok till mycket bra i nästan alla vapen och kostar 39öre/st i bulk.

Köp även en ask CCI subsonic och en ask CCI minimag med så har du några olika hastigheter att testa med.

Publicerat

testade cci blazer i min CZ brno 452a.. de höll hålihål på 50m. vet många som skjuter med den och säger att den är bra...

om man vill ha mer fart och hålspets är ju CCI minimag+ Stingern ett roligt alternativ...

Remington: subsonic har funkat med och även yellowjacket är en bra bula..

Bara att testa vilka som funkar bäst i bössan!

Publicerat

Min Quad gillar CCI Standard (0.69 öre/skott vid köp av 1000 kulor på Jaktia i Örebro). Skatorna trillar av mina CCI Subsonic (skjuter med nästintill samma kulbana som Standard i min Quad) Skjuter konstant inom 1 kronan på 50m med Standard (men det skulle nog gå att skjuta hål i hål om skytten var bättre blush.gif ).

Publicerat

testade cci blazer i min CZ brno 452a.. de höll hålihål på 50m. vet många som skjuter med den och säger att den är bra...

om man vill ha mer fart och hålspets är ju CCI minimag+ Stingern ett roligt alternativ...

Bara att testa vilka som funkar bäst i bössan!

Var köper du Blazer och till vilket pris?

Publicerat

jadu.. kommer inte ihåg priset men dessa är ju övningspatroner så dom är ju rätt billiga. (i samma klass/prestanda som remington thunderbolt tror jag).. på kjellsvapen..

Publicerat

Låter kanon, min 22a skjuter snortätt med dem. :)

Publicerat

vet bara att dom vart de billigaste dom hade! :D det gjorde ju inte ont! :D haha

Publicerat

För egen del tycker jag Winchester Laser är helt klart bäst, och bra död i den, därefter Winchester som man köper i en vit kartong i bulkförpackning. CCI Standard sprider mer för mig, medans Normas Jaktmatch (Är väl RWS egentligen) skjuter skapligt.

Stinger sprider en hel del likaså Thunderbolt.

Publicerat

Hade gärna sett vilken bössa Bamse köpt, tror det underlättat något men skit samma :lol:

Min Kvadd gillar inte Blazer.. köpte dem inför ett äventyr på Gotland och jag tror jag har de flesta kvar, sköt fem och konstaterade att de inte funkade i bössan.

Remington subb funkar ok, Winchesters subbar funkar ännu bättre och bäst av subbarna skjuter Lapua i min bössa.

Sen är ju kalibern skitkul på så sätt att man faktiskt kan gå in på en vapenbutik med bra sortiment och ta en ask av varje för provskjutning utan att ruinera sig :wub:

Just CCI Standard gillar min bössa med förövrigt men inte subsonic där, patronläget fixar dem inte så jag kan inte kamra dem.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

vill tacka alla för era tips och som det ser ut så blir det nog CCI standard och några minimag att testa med. om jag nu får min licens på den :unsure:

Publicerat

Hade gärna sett vilken bössa Bamse köpt, tror det underlättat något men skit samma :lol:

Min Kvadd gillar inte Blazer.. köpte dem inför ett äventyr på Gotland och jag tror jag har de flesta kvar, sköt fem och konstaterade att de inte funkade i bössan.

Remington subb funkar ok, Winchesters subbar funkar ännu bättre och bäst av subbarna skjuter Lapua i min bössa.

Sen är ju kalibern skitkul på så sätt att man faktiskt kan gå in på en vapenbutik med bra sortiment och ta en ask av varje för provskjutning utan att ruinera sig :wub:

Just CCI Standard gillar min bössa med förövrigt men inte subsonic där, patronläget fixar dem inte så jag kan inte kamra dem.

Mvh!

Winchester sub funkar kanon för mig med både med och utan hålspets, hoppade dock över den som standardammunition pga priset.

Jag har samma erfarenhet av CCI sub, kan inte kamra dem.

Publicerat

Jag kör med remington när ja tränar och federal hålspets när jag jagar.. De slår lika i min anschultz iaf :)

Publicerat

Nu har jag säkert missat det ovan,

o det är säkert inte alls påtalat att jag skriver här,

men för det fall att man faktiskt avser att jaga är det min klara övertygelse att man behöver HP ammo,

alternativt bara skjuter skallskott, vilket med en 22LR inte är rimligt, i varje fall inte en bit ut.

/Christian

Publicerat

Nu har jag säkert missat det ovan,

o det är säkert inte alls påtalat att jag skriver här,

men för det fall att man faktiskt avser att jaga är det min klara övertygelse att man behöver HP ammo,

alternativt bara skjuter skallskott, vilket med en 22LR inte är rimligt, i varje fall inte en bit ut.

/Christian

När jag jagar med 22lr så jagar jag fågel och grävling, och jag har aldrig haft problem med mina hålspetskulor.. Alla djur dör direkt bara skottet tar där det ska, men det gäller ju all jakt med alla kalibrar..

Publicerat

När jag jagar med 22lr så jagar jag fågel och grävling, och jag har aldrig haft problem med mina hålspetskulor.. Alla djur dör direkt bara skottet tar där det ska, men det gäller ju all jakt med alla kalibrar..

HP= Hollow point, men iofs även High power dock inte HV, nu avsåg jag det förstnämnda,

vilket jag då tolkar som att du använder Gustav,

min poäng är den att solida 22LR kulor inte avger nämnvärt med energi i viltet och de är inte effektiva på viltet, oaktat om det tar rätt och jo då vi har ett bra statistiskt underlag och skytte för att jag skall kunna dra och anföra den slutsatsen och ståndpunkten.

Att poffa en grävling i skallen på kontaktavstånd är inte en bra metod för att bedöma en kulas effektivitet men det inser säkert alla.

/Christian

Publicerat

Självfallet så skjuter jag grävlingen i huvudet, både när dom är i fälla och när hunden ställt dom... Anledningen till att jag använder 22lr är för att det är en smidig kaliber som inte smäller så dant för hunden... Ber om ursäkt att jag inte nämde de däg med huvudskotten, och tack än en gång hipshot för att du sa till ;)

Publicerat
;)
Publicerat

Jag kör CCI standard som övningspatron och CCI Stinger som jaktpatron, har även jagat en del med federals HP och även skjutit en del kråkfågel med CCI standard. Tycker alla djur jag skjutit har tvärdött (eller möjligen dött påväg ner från trädet) utom någon enstaka mås som skjutits med CCI stinger och som levt då hunden apporterat den. Den som funkat bäst av allt tycker jag är Federals HP både avseende precision och effekt.

Publicerat

Federal hp går bra i min anschütz, så den används till både jakt och träning.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

fick idag min licens på 22:an och va och hämta den =)

Publicerat

fick idag min licens på 22:an och va och hämta den =)

skôj!

Hoppas du bunkrade med en massa ammo så du kan börja panga loss nu då!

Publicerat
  • Författare

hehe ja det blev 600 skott till att börja med =)

Publicerat

Federal Bulk skjuter förvånansvärt bra i min bössa, så även RWS HV HP och Stinger. CCI är också bra, iaf den vanliga HP. Winchester giller den inte så mycket.

Bössan är en Brno Model 2.

• 1 month later...
Publicerat

Skrämmer liv i denna gamla tråd lite med en fråga, hur har ni ägare av .22lr gjort vid inköp? Är det viktigt att känna och provskjuta en ny 22a eller vad tycker ni? Har inte genomfört något vapen köp tidigare därav frågorna. Har hittat en 22a som jag är sugen på men har ej möjlighet att åka och känna den eller så. Bössan är helt ny förövrigt.

Tack på förhand!