Publicerat November 9, 201114 yr Letar efter en sprängskiss till ovanstående bössa någon som har och kan ta ett foto eller vet var jag kan hitta en på nätet. Winchesters hemsida erbjuder ingen hjälp.
Publicerat November 9, 201114 yr Kan försöka leta fram min bruksanvisning på bössan, där är det både sprängskiss och benämningar på alla delar! Kan försöka scanna in det på skolan imorgon och skicka det till dig om du vill! Kanske lättare att skicka till dig via privat mail, så skicka pm om det är intresssent!!?? Mvh Tommy
Publicerat November 9, 201114 yr Kolla på www.nollkoll.tk där finns länkar till sidor med en massa sprängskisser på vapen. Midwaysverige kan det också finnas på om jag inte mins helt tokigt, de säljer ju delar efter sprängskisser... Lycka till!
Publicerat November 10, 201114 yr Författare Har letat överallt där jag kan komma på. Inte ett skit. Inte ens på winchesters hemsida.
Publicerat November 10, 201114 yr Testa att söka efter Winchester 1200 i stället eftersom 1100 inte var ett namn som användes i USA... Är det verkligen en Winchester 1100 det handlar om? http://media.winchesterguns.com/pdf/om/model1200_om_s.pdf
Publicerat November 11, 201114 yr Författare Testa att söka efter Winchester 1200 i stället eftersom 1100 inte var ett namn som användes i USA... Är det verkligen en Winchester 1100 det handlar om? http://media.winchesterguns.com/pdf/om/model1200_om_s.pdf Ja bössan är märkt med Winchester 1100 och sökning på nätet bekräftar det. Det är en halvautomat och 1200 är väl en pump. Har hittat felet på den men det finns knappast några reservdelar att tillgå. Dessutom har den fått öknamnet "the widovmaker" då dess konstruktion inte kanske lever upp till dagens krav. Tänker inte göra något med den då jag anser att den borde ha pensionerats för minst femttio år sedan. Nu hade jag velat se en sprängskiss över vapnet bara av ren nyfikenhets skull. Jag blev tillfrågad om jag kunde plocka isär och rengöra bössan då den inte fungerade utan sköt automateld. Felet är en brusten bit på en länkarm som låser avtryckaren då slutstycket rör sig bakåt vilket gört att hanen ej hakar upp sig.
Publicerat November 11, 201114 yr Jag hittade bruksanvisningen till den och har scannat in den som PDF... Om du vill så kan jag maila det till dig, fast det blir lite senare i eftermiddag isf. Skicka PM... // Tommy
Publicerat November 11, 201114 yr JA Remington 1100 och Winchester 1200. Njae - Remington 1100 och Winchester 1000, 1100, 1200, 1300 osv. Sedan är Win1100 nog lite ovanlig och var lite av en flopp på sin tid. /T
Publicerat November 11, 201114 yr Duger denna: http://www.urban-armory.com/diagrams/rem1100.htm Raggarö
Publicerat November 11, 201114 yr Författare Det är fel märke. Ska vara winchester 1100 inte remington.
Publicerat November 11, 201114 yr Sorry, trodde att det var just det jag hämtade Nåja, då har jag gjort fel 1 gång även detta århundrade...... Raggarö
Publicerat November 11, 201114 yr Författare Sorry, trodde att det var just det jag hämtade Nåja, då har jag gjort fel 1 gång även detta århundrade...... Raggarö En gång är ingen gång, två är en vana.
Publicerat November 11, 201114 yr Har för mig att det finns en spränskiss i Wilsons bok om Winchesters hagelvapen.... /T
Publicerat November 14, 201114 yr Såg att jag också stirrade mig blind på 1100... Det är en Remington jag har....
Publicerat November 14, 201114 yr Författare Nå det har löst sig. Jag lyckades visa att det bästa man gör med den bössan är att låta den återgå till kretsloppet. Öknamn som headblaster och The widowmaker är ju knappast någonting som inger förtroende.
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Nu är denna tråd gammal, men är det inte Winchester 11 (1911) som bl.a. fått öknamnet widowmaker? Jänkarna på diverse forum är oftast helt övertygade att det inte ens finns en Win 1100. Jag söker själv lite info om bössan då det ser ut att bli min första hagelbössa, men det är få trådar och bilder som dyker upp - och i de flesta landar det i svaren att det är en Remington 1100 det handlar om då Winchestern inte finns :/ Två bröder som jobbar i vapenaffären jag tittar på den använder själva den bössan och trivs bra med den - och den var både skön och billig, samt nästan i nyskick. Jag är dock ganska fäst vid mitt huvud... -edit- Probably the least-collected pre-’64 Winchester shotgun is the Model 1911 Self Loader, also known affectionately (?) as the Widowmaker. ....Johnson designed the M1911 to be cocked — now, get this — by one’s grabbing the barrel and jerking it sharply backward. A short section of the barrel near the muzzle was even knurled to provide a sure grip. If this sounds awkward to you, you’re right. Most long-recoil shotguns, the M1911 included, contain a rather large recoil spring to push the barrel back into battery after a shell is fired. Cocking the M1911 involves compressing this spring, and it ain’t easy. Common practice in the old days was to rest the gun’s butt on the ground and use both hands to cock the barrel using a downward motion. This left you momentarily looking down the barrel of a loaded, cocked 12-gauge shotgun. Hence the “Widowmaker” nickname. It gets worse. The rear of the M1911′s receiver contains a cushion-type barrel buffer that’s supposed to soften the wham-bam of the recoiling barrel. On most of these guns, however, the buffer is about as cushiony as a cast-iron doughnut, and the gun will kick you hard enough to leave a mark with anything but the lightest field loads.
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Jo du har rätt - The Widow maker är WInchsters Browning A5 kopia med modellnamnet WInchester 11 utan slutsyckshandtag, en hysteriskt misslyckad konstruktion som innebär att man trycker in pipan när man laddar - Brownings patent gjorde omöjligt att sätt handtag på slutstycket. Gör man det mot marken med hjälp av lättringen på pipan så innebär det att man tittar rakt in i pipan när man laddar. Och det är ju kanske inte helt begåvat om nu upphaket släpper. 11:an ska tydligen vara världens mest förlyckade vapen enligt vissa undersökningar - jag vet inte om det är så, men det är banne mig högst sannolikt..... Att ngn skulle ha en sådan i Sverige är extremt osannolikt, de är tämligen ovanliga här - vi köpte A5:orna från FN i stället, bättre och billigare..... Och att ngn skulle ens fundera på att använda i dag ser jag som helt omöjligt, har man sett konstruktionen så förstår man det själv. Och Winchester 1100 "finns" inte eftersom den inte tillverkades som 1100 för den amerikanska marknaden, den såldes i Europa som 1100 men ska väl rätteligen heta 1200 har jag för mig.... Eller rättare kanske 1100 är en lite ändrad 1200 för den europeiska marknaden. Inte för att det var en bra pang den heller så är den ingen headblaster eller widow maker. Och det är lite Winchster standard - man gör en pang för USA, ibland exporterar man den till europa. Eller så gör man en anpassad modell för europa. Hagelbockarna 91 till 99 är mycket ovanliga i USA, men ganska vanliga här. Och när man fimpade Kodensha i Japan så lät man Lanber i Spanien göra Winchster 91-99 modellerna för den europeiska marknaderna endast. Dessa ses som mycket udda i USA och hittas bara runt militärbaserna (soldaterna tog hem dem till staterna i tron att de var äkta.....). Samma sak med WInchsters bock Grand European som finns som kombi och ds med - enbart för den europeiska marknaden.... /T /T
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Bara som uppdatering så köpte jag nämnd Winchester 1100 och är fånigt nöjd. Visserligen är det första bössan för en nybörjare, men jag hade så tur att den passade mig oändligt mycket bättre än de vapen som fanns att tillgå under examen, gick från att med flax klara duveskyttet på uppskjutningen (som jag trodde jag skulle misslyckas med), till att missa ca 1/10 duvor med denna. Det enda är att det är en 71cm pipa på halvautomat så den är rejält lång, kommer bara in i mitt SP 66 skåp om jag skruvar ur choken och snedställer den genom öppningen, marginell panik då jag inte fick in den med choken på :/ Jag återkommer om det finns tillägg efter första gången jag släpat runt den en hel dag i skogen med hunden, vilket torde bli till helgen. Så jag intresserad av en sprängskiss om någon skulle lyckas uppbringa en, annars får jag rikta in mig på att sköta den så bra jag bara kan, så att den håller länge till utan behov av reparationer eller reservdelar.
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Jag hade fel. det är ingen 1200 för det är en pump - det är med 90% sannolikhet en 1500. Kan vara en 1400 med, men mindre sannolikt - 1400 och 1500 hålls som samma modell i stort. Exakt vad som skiljer 1100 från 1500 vet jag inte, men det är nog extremt lite - Winchster brukar inte finna glädje i att ändra detaljer ens för modeller avsedda för den europeiska marknaden. Lite kul dock att den inte ens nämns i Adlers bok Winchester Shotguns, och den tar verkligen upp allt annat firman gjort. /T
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Är ingen 1500,dom bössorna är stämplade på lådans vänstra sida 1500 XTR med stora bokstäver. /Mike
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Nä det är en Winchester 1100, de ska egentligen inte finnas enligt Winchester officiellt. Men de finns, och det är högst sannolikt en 1500 under annat modellnamn. T
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Bara som uppdatering så köpte jag nämnd Winchester 1100 och är fånigt nöjd. Kan du fota bössan och framförallt lådan så kanske det sprider lite mer ljus över vad det är? /Mike
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Kan du fota bössan och framförallt lådan så kanske det sprider lite mer ljus över vad det är? /Mike Av det lilla futtiga fåtalet bilder man kan hitta på nätet så är det en 1500, men en bild på bössan i fråga kan vi ju bli riktigt säkra..... /T
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Av det lilla futtiga fåtalet bilder man kan hitta på nätet så är det en 1500, men en bild på bössan i fråga kan vi ju bli riktigt säkra..... /T medans vi förhoppningsvis väntar på bilder så kanske du kan länka till vad du hittat,jag hittar inte en enda bild nämligen som inte har fel fakta i text kontra bild... /Mike