Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Om man är totalt nollad vad det gäller hundar och uppfostran...

Featured Replies

Publicerat

Har ingen hund för tillfället och har heller inte haft någon innan.

Nu när man jagat ett antal säsonger så börjar suget komma att skaffa hund. Kanske inte än på ett par år men framöver.

Vart ska man börja? Vet inte ens vilken ras jag vill ha, men den ska driva rådjur och räv..så mycket vet jag.

Hur kan man förbereda sig? Ska man läsa böcker...titta på instruktionsfilmer...gå med i brukshundsklubben :P?

Det jag behöver är att någon ger mig en "roadmap" av hur man går till väga?

[glow=red,2,300]Så snälla ni kan väl hjälpa mig?[/glow]

Publicerat

Låter som om du skulle skaffa en drever. Då får du ialla fall en hund som garanterat jagar.

Angående dressyren så brukar rasklubbarna anordna valpkurser. Jag skulle hålla mig borta från brukshundsklubben eftersom dom, enligt min erfarenhet, inte har nån direkt koll på vad som krävs av en jakthund.

Kan i övrigt bara säga att lägg ner mycket tid på dressyr, det vinner du på i längden. Jag gjorde det inte med min första hund och det är inte så kul det kan jag lova.

Lycka till med hundköpet.

Publicerat

Även jag är skeptisk mot brukshundsklubben men samtidigt, all aktivitet som leder till en bra kontakt med hunden är av godo så kanske..?

Ska du ha en långdrivare så är kontakten om möjligt ännu viktigare på något sätt.. En hyfsat funtad kortdrivare brukar inte ha "drevertakter" så de har man ofta tillbaka snabbt efter avslutat drev. En långdrivare KAN bli en tredygnshund och det är inte ens nästan kul, speciellt om du väljer drever :-) Dock, ska du ha kortbent drivande så tror jag du får svårt att hitta så mycket jakt i någon annan ras av småhundarna som just drevern. En drever som inte jagar finns helt enkelt inte..tror jag  ;D

Sen är väl drevern inte lika fullt så sårbar som en tax, de har väl något bättre förutsättningar att fixa vattendrag o diken än taxens korta ben...

Säkert har du någon i din bekantskapskrets som har långdrivare som du litar på, kolla med vederbörande. Annars är Hylsan här på Jaktsidan dreverfantast..

Mvh!

Publicerat

Nja...en drever....en sån långdrivare kanske inte passar just mig.....

Vår mark som vi jagar på är ca 400ha och en kortdrivare på en 10-30 minuter skulle vara fullt tillräckligt.

En Tysk, eller en bretange kanske kunde vara något.

Håller nog en Tysk lite som favorit fram till nu......den är ju lite allround..och har bra rovdjursskärpa oftast.

Litteratur...finns det bra sådan...typ "hunduppfostran 101"?

Publicerat

Enligt mig så kräver en kortdrivare mer dressyr för att fungera bra än en långdrivare. Det gäller ju att återgången efter drev är 100% så att inte hunden driver i 10 min och ser tar upp nytt utan att gå tillbaka till föraren, då blir ju en kortdrivare snart en långdrivare.

Själv har jag blivit mer och mer skeptisk till kortdrivande hundar. Många gånger så springer dom bara runt planlöst och skallar lite när dom hittar en halvfärsk löpa. I vilttäta marker så fungerar det ju, men är det glest mellan rådjuren så är en målmedveten långdrivare det bästa.

En annan nackdel med tjt är ju att den gärna går i gryt och det är ju inte så kul om den hittar ett rävgryt när den är ute på sök, då kan du nog få vänta minst lika länge på den som på en drever...

Publicerat

Vad det nån som DREVER  :o!

Baseman, du skall inte lyssna på alla som påstår att drevern håller på dag ut och dag in....det kan bli så men sköter du dina kort rätt så kommer du få en hund som jagar 1-2 timmar!

Drevern som jakthund är robust, den tål mkt jakt och funkar långt in på säsongen!

Kortdrivande hundar i all ära men när drevet klingar ruttnar man rätt ordentligt när hund lägger av.

Det är ifs en mkt mer effektiv jakt med fler skottillfällen men det är ju helt upp till var och en vad man är ute efter.

Dina 400ha räcker gott och med drever brukar marken blir dubbelt så stor  ;)

Har du frågor kring rasen så är du givetvis välkommen...

/Vänligen

Publicerat

Hepp!

Har alltid haft någon form av kortdrivare och jagar i stort sett uteslutande med folk som har samma typ av jyckar. Upptag på nytt efter avslutat drev innan de varit tillbaka till föraren är ytterst ovanligt. Händer det så är det inte sällan unghundar som är under injagning mer eller mindre. Tyskarna har jag inte någon björnkoll på men wachtel och ffa kortdrivande spanieler är löjligt lätta att plocka tillbaka. Inkallningsövningar under valpens uppväxt, visselpipa i samband med käk så är det klart. Min wachtel fick problem att hitta tillbaka två tre gånger under hans första säsong men jag tror att det hade med snömängden att göra. Efter det så har det aldrig klickat. Detta planlösa skällandet är inte heller vanligt, beror nog på vad man har för folk och hundar i sin omgivning..

Däremot kan en långdrivare, precis som sax skriver, vara att föredra om det är glest mellan rådjuren. Dock, en wachtel med bra sök så går det utmärkt ändå och fördelen är att man i stort sett aldrig tappar kontakt med drevet. Börjar det närma sig att gå utom hörhåll så har jycken drivit länge nog och släpper ofta och kommer åter.

Sen måste jag då, detta är säkert tämligen fjantigt men iaf, hävda motsatsen när det gäller återgång på kortbenta jyckar! Uttrycket "Skaffa drever och lär känna din grannkommun" lär ju ha uppstått någonstans. Hur många dreverägare kan blåsa av sina jyckar från drev? På hur långt håll? Långdrivarna är tveklöst mer egensinniga och envisa och inte alls lika lättpåverkade som en kortdrivare när det gäller uppfostran och inkallning. Jag har vid ett tillfälle tvingats vänta på en kortdrivare efter att såten avbrutits och detta på typ 15 år eller något. Hur ofta per släpp med långdrivare tvingas man vänta på jycken? Har tex aldrig känt något behov att skaffa pejl till kortdrivarna, de flesta långdrivare är pejlförsedda..Finns visserligen fler anledningar till det men ändå..

En tysk tror jag är en god idé, sugen på rasen själv faktiskt.. dock, precis som sax skriver, de kan gå i gryt och det är inte skoj!

Mvh!

Publicerat
Nja...en drever....en sån långdrivare kanske inte passar just mig.....

Vår mark som vi jagar på är ca 400ha och en kortdrivare på en 10-30 minuter skulle vara fullt tillräckligt.

En Tysk, eller en bretange kanske kunde vara något.

Håller nog en Tysk lite som favorit fram till nu......den är ju lite allround..och har bra rovdjursskärpa oftast.

Litteratur...finns det bra sådan...typ "hunduppfostran 101"?

Var jagar Du någonstans i den regionen om man får lov att fråga ??? Jag har själv bott i Huskvarna i 27

år. Jag hade sällskap under en tid med en brud från Ölandsberget, :D och då jagade jag där bl. a. samt i norr om Aneby där jag hade stugan.

Publicerat
Var jagar Du någonstans i den regionen om man får lov att fråga ??? Jag har själv bott i Huskvarna i 27

år. Jag hade sällskap under en tid med en brud från Ölandsberget, :D och då jagade jag där bl. a. samt i norr om Aneby där jag hade stugan.

Jag jagar utanför Mullsjö. Marken är rådjurstät och en hel del räv oxå för den delen.

Ska ger er lite mer kött på benen för lite mer råd till mig.

Jag är nog en sådan person som kommer att bli noga med disciplinen och uppfostran och kommer nog nöta på den tills den sitter.

Vissa hundar är lättare och vissa svårare har jag hört, men kvitta lika....man övar tills det sitter.

Var på Elmia förra året och blev så grymt imponerad av dressyrövningarna som visades upp där. Det är så jag vill ha det!

Hunden ska ju jagas med och det är viktigt att den har detta i sig....och samtidigt ska den ju funka utanför skogen oxå...så det är ju en viktig sida oxå som man ska ta hänsyn till.

Valpkursen får det nog bli som första steg när väl hunden är hemma...men hur kan man förbereda sig innan detta? Det måste väl finnas bra litteratur, filmer, kurser osv?

Publicerat

Hej baseman

Jag gick precis som du i tankarna en kortdrivare, har fått två lång drivare ihjäl körda på tre år. Lotten föll på Tjt som igenom tiderna har varit min favo hund (liten, robust och ganska tuff). Nu har jag haft denna lilla valp sedan i november och vill bara höja ett litet varnande finger, det är enligt mitt tycke ingen bra "första hund". Jag vet att det är många som kanske tycker olikt mig men faktum är att denna hund ras ställer stora krav på hundföraren, jag vet däremot folk som har köpt en tjt som första hund och lusläst varje bok dom hittat och gjort "allt rätt" och fått toppen hundar. Har själv haft 3 labradorer, 2 taxar och 1 jaktcockerspaniel innan och fick nästan en chock när jag fick hem den lilla varelsen som klättrade på väggarna om jag inte klippte hans klor en vecka  ;):) Lycka till vad du en väljer för ras  :)

Publicerat

En viktig sak är hur man jagar och hur många man brukar vara. Är man två tre stycken och jagar rörligt i skogsmark är en långdrivare att önska kul och spännande att leta nya pass efter hur drevet bukta. Däremot om man är många och jagar mindre såtar, där man har fasta pass skulle jag förorda en kortdrivare.

Publicerat
Jag jagar utanför Mullsjö. Marken är rådjurstät och en hel del räv oxå för den delen.

Ska ger er lite mer kött på benen för lite mer råd till mig.

Jag är nog en sådan person som kommer att bli noga med disciplinen och uppfostran och kommer nog nöta på den tills den sitter.

Vissa hundar är lättare och vissa svårare har jag hört, men kvitta lika....man övar tills det sitter.

Var på Elmia förra året och blev så grymt imponerad av dressyrövningarna som visades upp där. Det är så jag vill ha det!

Hunden ska ju jagas med och det är viktigt att den har detta i sig....och samtidigt ska den ju funka utanför skogen oxå...så det är ju en viktig sida oxå som man ska ta hänsyn till.

Valpkursen får det nog bli som första steg när väl hunden är hemma...men hur kan man förbereda sig innan detta? Det måste väl finnas bra litteratur, filmer, kurser osv?

Jag har en f. d. arb.kompis som bor och jagar i Habo med omnejd. Han har en gedigen trofésamling. Han jobbar åt BT-truckar som resemontör.

Det finns en hel del på biblan att låna och att få tag på Jakthundens lydnadsdressyr och den stående fågelhundens injagning av Erik Wilson. :D

Publicerat

Skrev detta på ett annat ställe men passar bra då det är grunderna i hundfostran, som jag ser det.

Kommunikation med hunden får man genom att visa hunden rätt beteende och sen belönar man det på det sätt som passar hunden och föraren.

Vid inlärning så styr man hunden till rätta och belönar beteendet så den förstår vad man menar och vill, sen kommer man till kravfasen där säger man åt hunden vad den ska göra och lyder inte hunden så korrigerar man den och sen belönar när den gör rätt.

Belöning kan vara en vänlig blick och att man klappar om hunden eller ger den godis, en korrigering kan vara ett FY och lyder den inte då så kommer ett NEJ då har hunden fått sina chanser och är olydig då talar man om för hunden rent fysiskt att den ska lyssna.

Ex: Du har sagt åt din hund att ligga ner, den lägger sig inte, då kommer ordet FY i bestämmd ton, hunden nonchalerar detta, du säger då NEJ i sur ton och hunden lägger sig ner då är allt bra då belönar du med BRA i vänlig ton, hade nu inte hunden lagt sig ner så lägger du ner hunden.

Vissa hundägare kommer aldrig in i kravfasen och blandar ihop begreppen vilket gör det svårt för hunden att tolka signaler, gör man olika så vet heller inte hunden vad som gäller, sen har jag sett hundar som blir utfodrade vid varje belöning även om de reser sig och gör fel och sen gör rätt så kommer det godis, de hundarna reser sig bara för att de vet att det kommer godis om jag lägger mig igen.

Publicerat

Drevern är helt klart en brukshund om man vill ha mycket jakt i skogen, men dressyren måste funka annars får man sig löppass som får vilken kenyan att framstå som amatör..... ;D

Är själv inne på min andra drever och tycker att jag inte sett någon annan hund som funkar lika bra, utan någon större ansträngning vad det gäller injagning. Mycket beror på att jag tycker om den typ av jakt och inte brytt mig speciellt mycket om de övriga, prövat tax och basset men tycker inte de håller måttet vad det gäller fysisk kapacitet och prestanda samt uthållighet. Så därför ger jag ingen mer kommentar om dem.

Jo det finns någon enstaka drever som inte jagat faktiskt. Farsan hade en drever som inte jagade för fem ören, efter den tredje haren som trampades upp framför drevern på samma dag utan att hunden visade något större intresse för den så fick den gå vidare till nästa liv.

Publicerat

>Twinn

Va har du för drever idag?

/Vänligen

Publicerat

Gamla tiken är i grund och botten en Härkila hund dock inte köpt av härkila utan av en kille nere i blekinge men båda föräldrarna är härkila hundar, den nya valpen har rötter i tolsebodas kennel och stavmyrens kennel. Köpte valpen av Sven Månsson på tolsebodas kennel.

SKillnaden på valpen och den gamla tiken är att tiken kan aldrig hålla käften, gapar konstant och det hjälper inte att ösa hinkvis med vatten över henne för att hon ska tystna. Men hon har alltid jagat som en dröm och något som jag sätter stort värde på är att hon är fruktansvärt spårnoga.

Valpen är lugnare till temperamentet och inte gapig, det är en fröjd att se valpen sitta och titta på gamla tiken och redigt se hur han tänker vad fan skäller du på???

Publicerat

Att välja hund är inte lätt. Jag funderar på att skaffa en drever eller tax då det passar mig ypperligt. Jag älskar jakt med drever eller tax då det inte går så fort och dreven buktar otroligt fint med dom hundarna vi använder för rådjur. Finns inget bättre än höra hur drevet lungt närmar sig passet även om inte skott tillfälle ges. Mitt hjärta klappar just nu för långdrivande hund med små ben. Jag jagar på marker som består av många mindre såtar vilket gör att dreven brukar bukta otroligt fint. Det viktiga är att uppfostra hunden  och umgås väldigt mycket under inlärningstiden. En olydig hund kan vara besvärligt då det inte går att stoppa men har man uppfostrat hunden väl kan man lätt avbryta jakten. Valpkurs är A och O för en nybörjare med hund. Det är även bra att prata med rasklubbarna för dom brukar anordna kurser med jämna mellanrum. Viltspårnings kurs är väldigt givande och även som hundförare lär man sig mycket. Man blir ju alldrig full lärd ;)

/Svinhagen

Publicerat

>Twinn

Spännande, trodde att Tolseboda bara använde sig av Sivs Rufus och Castro från Klockarmyrens nuförtiden.

Kollade efter valp där förrut och "snavade" på dessa ideligen!

Jag va på stor ryttartävling i helgen och såg en liten 10-veckors tik, jävlar så sugen man vart att skaffa en till...

Publicerat

Ska kolla papprena på min hund nogrant så ska jag se hur stamtavlan ser ut. Kommer inte ihåg så noga. Kommer svar om det imorgon!

Publicerat
Ska kolla papprena på min hund nogrant så ska jag se hur stamtavlan ser ut. Kommer inte ihåg så noga. Kommer svar om det imorgon!

http://kennet.skk.se/hunddata/

Du kan söka hund på hunddata och få fram ännu mera info. Skriv bara in hundens regnr. och sök. :D

Publicerat

Hylsan fel av mig,

farfar till valpen är; långsjöns zep,

farmor, klockmyrans amie

morfar; stål-rufus,

mormor; tolsebodas ättie

mor;tolsebodas nita,

far; klockmyrans castro

regnr på min är s19565/2006 Tolsebodas PASS 1

fan fick jag stavmyren från??? Måste vara på någon av de andra hundarna..... :-[

Publicerat

Baseman, vad jag har förstått enligt de som hållt på betydligt längre än jag med drever är att de som är trefärgade har bättre päls än de som är tvåfärgade. Hylsan rätta mig gärna om jag har fel, samtidigt vill jag gärna slå ett slag för de rövita då den färgsättningen verkar vara på tillbakagång då de flest vill ha svartvita istället. Den trefärgade har tydligen betydligt mer ull om man säger som så och klarar sämre väder betydligt bättre, dvs mer stryktålig.

Själv har jag en "stövar" färgad valp och gamla tiken är en "rövit". Det finns något kort på min valp inne på bilder över jakthundar.

Publicerat
Hylsan fel av mig,

farfar till valpen är; långsjöns zep,

farmor, klockmyrans amie

morfar; stål-rufus,

mormor; tolsebodas ättie

mor;tolsebodas nita,

far; klockmyrans castro

regnr på min är s19565/2006 Tolsebodas PASS 1

fan fick jag stavmyren från??? Måste vara på någon av de andra hundarna..... :-[

Gå in på länken och klicka på stamtavla sedan och leta reda på din hund. :D

http://kennet.skk.se/hunddata/Hund_data.as...amp;Knapp=AGARE

Publicerat

>Twinn

Där ser man, hade inte så fel då i alla fall  ;)....det är väl dom där årsböckerna på toaletten

som gör en "yrkesskadad" eller nått annat  ;D!

Ang färgerna på drevrar har jag nog ingen direkt åtsikt förutom att den trefärgade varianten tilltalar mig mer. Inte pga funktion utan rent estetiskt faktiskt.

/Vänligen

Publicerat

>Isjohnsson

SKK hunddata är bra men jag sitter på betydligt bättre program särskilt byggd för dreverklubbens lokala arbete så nu skall jag kolla upp allt om Twinn, Twinns hundar, Twinns hus och kvinna samt hur han arbetskollegor uppfattar honom som medarbetare.

;D ::) ;D ::)...

...och kanske lite annat oxå!

/Vänligen