Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten gris Blackie sprättad igen...

Featured Replies

Publicerat

Den hunden är fan i mig enastående.. sprättad i ett framben och fortsätter skälla gris en timme till innan jag kom till skott.

Påväg till djursjukhuset strax så storryn kommer väl så småningom,...

Publicerat

Usch.. hoppas det inte är så allvarligt!

Mvh!

Publicerat

Håller tummarna, för ett snabbt tillfrisknande :wub:

Bara MÅSTE få höra henne någon gång.

//

Publicerat

Inte kul, men i såna lägen syns det vilka hundar som är riktiga jakthundar ;) å jag håller med skuris pöjken :)

Publicerat

Lycka till! Hoppas hon är på benen snart igen

//Mekus

Publicerat

hoppas allt går bra och att hon repar sig fort,

låller med både Skuris och gustaf400 :) bara MÅSTE få höra henne nån gång :)

Publicerat
  • Författare

Hemma igen.. gick på 5800:- men försäkrad så det blev bara.. 2600:- nu står jaktlaget för det så jag är nöjd så sett.

Så till storryn..

Sköts en kalv och så sköts det på galten i samma drev. wactheln som körde ut grisen.

Letade upp kalven först, den hade inte gått långt.

Under tiden spårade en annan kille grisen ett par hundra meter men hittade inget.

Jag väl nog inte där för ett par timmar efteråt.

Tänkte mest kolla upp det och släppte tiken direkt i löpan, hon va rätt sliten sen innan men jag hade inte mycket annat o välja på, följde efter en bit och hittade blod.

Blackie rann iväg bortåt och jag vände om till bilen.

Vet nu inte riktigt när hon fick kontakt med grisen men efter en 2,5 km så kommer hon ner mot en sjökant. Tjoar till och ger sig ut i sjön..

Jag är nu i pass vid sjökanten men tiken simmar stadigt över sjön. ca 100m simning men vinklar lite sista biten innan hon kommer upp på land men där hittar hon inget.

Hon hoppar i igen ch simmar tillbaka där hon gick i.

Ser att hon tar bakspåret så jag visslar in henne o för en gång skull kommer hon...

Följer sen med henne runt för jag misstänker att vinklingen i sjön gjorde att hon inte hittade var grisen gått upp.

Kommer fram där jag bedömnde med riktningen på vart hon simmade första biten var grisen gått upp på land.

Jomenvisst drog hon och tjoade lite sporadiskt iväg igen.

Verkar inte som hon hade riktigt kontakt nu heller men hon fortsätter stadigt i löpan.

Så när hon är 6,5 km från skottplats så vrålar hon igång. Står direkt och jag gör ett försök att ta mig in.

Nu är det kolmörkt och dimmigt som faen.. Försöker gå in utan lampa men håller på o bryta benen..

Kommer in på 50m så går det loss.

Gångstånd vidare norrut.

Kommer intill när det står fast igen. sätter fart, kommer ut i ett h-vetes grantrång..

Blackie får ett utfall och skriker våldsamt en 50m fram. Nu fick hon ordentligt med stryk.. det är tyst nån minut sen drar hon på igen.

Nu blir det tvärstopp för mig.. det är som att försöka tränga sig igenom en betongvägg...

Grisen drar iväg en bit igen men nu verkar den trött för det blir ingen rusning.

Jag har ett h-vete o komma ur planteringen..

Det går så över en grusväg och jag är nära, typ 50m och försöker kalla in galningen för o kolla hur smällen tog. De va hon inte intresserad av..

Står still en gång till i en ledningsgata men som innan så.. 30 m från går det loss igen..

Försöker få tag i nån mer hund eller hjälp men mobilj-vlen har ingen täckning nånstans..

Så tar jag ut mig så mycket jag orkar och springer in på en liten skogsväg för att försöka komma före.

Går in med panlampa tänd och så ser jag blackies reflexer.

Ser inte grisen men så ser jag vart reflexpilarna pekar och ser ett öga blänka framför tiken.

Måttar mot där jag antar mitten är på grisen och klämmer till. Han går omkull direkt, ger han en till i nacken för nu är jag j-vligt trött och måste ju kolla hunden.

Hon har som sagt ett sprätt i frambenet men inget hon brytt sig om så länge grisen levde.

Hon jobbade med grisen en timme efter skadan.

Fick efter en del strul tag på de som jagar där men jag fick grisen vilket jag bara tyckte va jobbigt.. men bror tog hand om den så jag kunde åka för o sy ihop hjältinnan.

Som jag uppfattade det så fick hon inte kontakt med grisen förren efter 5-6km..

Kollade pejlen och hon hade tillryggalagt nästan 13 km från skottplats till död gris.

Galten vägde 50 kilo slaktad så jag antar den vägde 100kg levande, inte sådär enkelt o dra fram den själv och lyfta upp på viltflaket där bak på jeepen.. men de gick vägen.

Första skottet hade tagit in bakom bogen och ut i halsen/bringan utan att den penetrerat bröstkorgen.

Alltså precis mellan bogen och reven.

Hade på bösskameran en del men orkar inte kolla den nu. Tror nog inte det blev så bra i mörkret..

Lite bilder.

post-348-0-25876000-1321140721_thumb.jpg

post-348-0-72299600-1321140757_thumb.jpg

Publicerat

Vadå höra? Själv måste jag nog träffa den där otroliga jaktidioten, hon inspirerar mig likt en lämmel som försöker simma till Norge. Mvh :D Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Nu är jag ingen veterinär men visst känns det som att det var en otrolig tur att snittet inte tog några millimeter djupare?

Hur länge ska hon vila förresten?

//Mekus

Publicerat

Den hunden kan du skryta med utan skämmas på några vis ;) Riktigt snyggt jobbat av både husse och hund :)

Publicerat

Sjukt bra NS!

Publicerat
  • Författare

Jävla hund... jag ska ju jaga idag med... tiken blev galen när hon inte fick följa med..o hela kvateret väckt igen.. fick ta med henne med tratt och allt men hon kan ju lika gärna sitta i bilen som att ligga under soffbordet...

Såret va mest ytligt genom skinnet fast öppnat muskelhinnan oxå.

Det läker nog rätt fort så hon kan va på banan igen.

Publicerat

Förbannat bra jobbat av er. Ett riktigt imponerande arbete.

Själv misslyckades jag med båda hundarna på en trolig benskjutning och Lina blev överkörd av en annan gris men utan några skador.

Publicerat

Att du inte är anställd eftersöksjägare med oförskämt bra lön är märkligt!

Bra jobbat och tjohoo sätter personbästa varje dag!

Publicerat

grattsi till grisen igen.

hon verkar slkå alla rekord med att vara envis,

hatten av igen :) lär nog ta mig ner framåt nästa höst o se henne jobba på gris och så man får släppa valpen på bättre grismarker

Publicerat

Jävla hund... jag ska ju jaga idag med... tiken blev galen när hon inte fick följa med..o hela kvateret väckt igen.. fick ta med henne med tratt och allt men hon kan ju lika gärna sitta i bilen som att ligga under soffbordet...

Såret va mest ytligt genom skinnet fast öppnat muskelhinnan oxå.

Det läker nog rätt fort så hon kan va på banan igen.

Skönt att läsa :wub: . Hon är nog allt en "jaktidiot"(i all välmening) :rolleyes:
Publicerat

Så jävla bra jobbat Niklas. Och Blackie ger inte upp i första taget hon inte. :wub:

CC

Publicerat

Imponerande jobb av en hund som är lite "sliten" att fixa detta eftersök 5-6km från skottplats.

Tror vi är många som inte hadde rett ut något sådant eftersök.

Åter igen, mycket bra jobbat av er båda :)

Publicerat
  • Författare

Lite av det jag fick med på filmen.. måste fixa bättre bösslampa... den sjunger nog på sista versen.. lyser lite när den själv vill..

Tips på bästa bösslampan någon ?

Publicerat

Var något mörkt på filmen.

Köpte racerbacks lampa vakjakt tror jag den heter, ska vara bra batteritid samt bra lyse

Publicerat

Klockrent NS tuffing till hund du har :D

Gött att det fixa sig med såret :D

Mvh.

Publicerat

Kör med Nextorch funkar bra! Hyfsat billig och jävlig skönt med diod ljuset.

Även jag fick jycken spättad igår:-( andra gången i år. Fick skjuta en kviga på stånd och 30 min senare så hittade hon en flock med vuxna grisar och hon tog en del stryk i upptaget men jagade vidare i en och halvtimme, innan jag såg att hon var sprättad!

//jonas

post-439-0-81033100-1321213661_thumb.jpg

Publicerat

Ja fy 17, tur i oturen att hon klarade det så bra.

Fantastiskt bra arbete! :)

Publicerat
:wub::wub::wub::wub::wub::wub:
Publicerat

Har hört att led lencer T7 med vapenfäste ska vara bra. Runt 800 på swedool tror ja de heter.

Grymt jobbat som vanligt :)