Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya regler för förvaring av ammunition och krut from 1/1-2007

Featured Replies

Publicerat

ajaj vorde inte så trevligt om det hände hemma

Publicerat

nämen oj...ytterligare en fjantig lag att bryta mot...börjar bli några stycken sånna lagar vid detta laget.

När ska nötterna som bestämmer sånt här lära sig att det GÅR INTE att hålla koll på sådant...visst jag kan ha 2kg i skåpet...och sen ha 40kg undangömt någonstans i huset...när grisar flyger och fiskar pratar kommer dom att kunna hålla koll på sådant!

/Fredde

Publicerat

såg på videosnutten en gång till...såg lite saker som jag inte såg första gången...

#1: Det tar ca 18min innan den större explosionen inträffar....inte f*n stannar jag kvar i ett brinnande hus i 18 minuter.

#2: filmen är "klippt och klistrad"...kolla på lågorna fattar ni vad jag menar...inga lågor "dör ut" så snabbt, dom flammar upp och hipps vipps försvinner dom

#3: vad var det för brandklass på skåpet...nä just det, det stod ingenstans >:(...vem vet kanske skåpet är gjort av 2mm plåt som dom sedan hängt dit en säkerhets dörr på...

är källkritisk som f*n just nu 8)

Publicerat

Ajdå, kan ju glömma att köpa med storpack Rio från Umeå i fortsättningen om man ska vara bror duktig.

Kul för kussen då också som har 8mil till närmsta återförsäljare och bor mitt ute i ödemarken, blir nog inga 100-pack för han nåmer  ::)

Publicerat

Då undrar givetvis vän av ordning vad räddningsverket har tänkt att göra åt alla som har gräsklipparbensin,båtmotorbensin,lacknafta,thinner,konstgödsel motsvarande en mindre bensinmack i källaren?????

Denna blandning borde rimligtvis få deras film att likna" Knattarna på hal is"

2Kilo.....fan det förbrukar jag nästan varje dag ;)

/Micke

Publicerat

Provade precis att väga 25st blandade hagelskott(mestadels 32 och 36grammare). De vägde 1244g tillsammans.

:o

Publicerat
Provade precis att väga 25st blandade hagelskott(mestadels 32 och 36grammare). De vägde 1244g tillsammans.

:o

ammon väger betydligt mer än man tror...gjorde en snabb koll nu i skåpet...jag har MINST 35kg hagelammo, 2-2,5kg färdigladdad kulammo, ca 1kg krut och 40 tändhattar....blir antingen till å skjuta mycket i år eller hitta ett bra gömställe ::)...tror på det senare ;)

Publicerat

I USA är det FÖRBJUDET att förvara ammunition och krut i stängda skåp. De har en hel del att lära sig, polis och räddningsverk. I stället för att tillsammans komma överens om något som gör problemet tolerabelt för båda sidor gör man gemensam front mot medborgarna i gammal god stil.

Publicerat

Ett horribelt regelverk !!! Samtliga skyttar och jägare kommer kriminaliseras över nyårsnatten. Ett normalt 6,5x55 skott med 140 grains kula väger ca. 365 grain med kula, krut, och tändhatt i en Normahylsa. Detta ger ca. 23,65 gram per skottet. Alltså, det tillåtna 2 kg ammo dividerad med 23,65 gram blir ca. 85 skott.

Har du då 6 vapen i ditt garderob, får du ha 14 skott per bössa legalt om du inte är handladdare. Detta gör att samtliga skyttar och jägare kommer bryta mot lagen så att det stänker om ett.

Dags och höja rösten !!!!!!

I praktiken innebär de nya reglerna att t.ex tävlande sportskyttar kommer inte kunna utöva sin sport längre.

Publicerat
Dags och höja rösten !!!!!!

visst....men hur ???...inte kommer dom att lyssna på oss jägare/sportskyttar :- (hoppas att jag har fel)....

min personliga tro är räddningsverket får igenom sin nya lag...och att i stort sett samtliga jägare/sportskyttar skiter fullständigt i den!! Jag skiter fullständigt i den, de flesta jag känner gör det, de flesta som dom känner gör det....

jag blir så förbannad på sånna här lagar och regler att jag skulle kunna självantända188.gif!!!....

nä nu ska jag lägga mig å sova...lugna hjärtat lite.

/Fredrik

Publicerat

Det är just det som får saker och ting gå galet, dvs. idioti blir godkänt som paragrafer...så blir det när folk skiter i det. Nä.... det är bara börja slå på trumman överallt. Skriva om det på samtliga jakt- och skytteforum...skicka @-mail och brev till våra jakt- och skytteorganisationer. Någonstans finns det en beslutsfattare som inser galenskapen i det hela.

Publicerat

Det var bättre och snyggare förr när man fick hänga bössorna på väggen! och krutet.......ja det var det ingen som såg!

Nu, om man e tjuv så vet man ju att BÅDE bössor och ammo/krut står på samma ställe!!

Publicerat

ja jävlar, och jag som har 10 liter metanol, 2 liter högvärdigt nitro stående i köket för att inte tala om alla

potenionella bomber i form av gasflaskor, sprayburkar, syror m.m..

Va f-n ska jag göra med dom då?

Låsa in dom i kylskåpet?, tillåt mig framföra mitt berömda hånskratt åt alla j-a småpåvar och jagförstårbästmaschettarbetare.

HAHAHAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

*rogge-spyfärdig *

Publicerat

Börjar likna lite av Häxjakt de här!

Fast nu e de "Hetsjakt på jägare istället"

Vi får nog passa oss innan de börjar köra vattenprov o bränna oss på bål!

:- :- :- :- :- :- :- :- :- :- :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ >:( >:( >:( >:( :( :( :( :( :( :( :'( :'(

Publicerat
Vi får nog passa oss innan de börjar köra vattenprov o bränna oss på bål!

:- :- :- :- :- :- :- :- :- :- :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ >:( >:( >:( >:( :( :( :( :( :( :( :'( :'(

ÅÅåå Nä, än så länge håller jag i bössan och då får dom passa sig  ::);)

Publicerat

det står även att ammon och tändhattarna inte får förvaras i samma rum som eldstad, brandfarlig vara eller annat brännbart material. så det är bäst ni plockar av era linoljedränkta kolvar innan de ställs in i skåpet.

Publicerat

Lagen är ju absurb och saknar verklighetsförankring.

När jag köper övningsammo till 30-06 så blir det minst 400skott.

Till 22:an har jag säkert över 2000 plugg.

Hmmm, hagelpatroner vägs i kilo och räknas inte i styck.

Man får väll skjuta upp alla skot så fort man köpt dom......

/Svinhagen

• 1 month later...
Publicerat

Det är så att det "bara" är krutet i patronen som räknas och då ska man ange detta som handladdare. Lagen är i princip omöjlig att efterleva om man har 2 eller flera vapen och samtidigt handladdar. Det skulle dessutom bli olagligt att handha svartkrut som privatperson, detta skulle endast få förvaras av skytteorganisation.

Jag vet inte hur Ni kommer att rösta men för mig känns det som att jag vill ha bort sittande regering till nästan vilket pris som helst. Som sagts, det är en häxprocess mot oss som lever för jakt, fiske och natur. För mig är dessa begrepp mer synonymt med ett aktivt deltagande än ett passivt åskådande stående på e4 an och pricka av en massa fåglar i ett häfte.

Publicerat

tja...om man säger så här, man bryter mot massor med lagar dagligen (trafiklagar är överrepresenterade ;D)...vad gör då en lag till att bryta ??? ???...när sånna är idiot-jävla-pucko lagar träder i kraft så tvingas ju vanligt hederligt folk att bli kriminella för att kunna utöva sin hobby!

Publicerat

Känns som att krut och dylikt får en plats i källaren ifall det där träder i kraft.  :-