Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En dom i Tingsrätten åt rätt håll?

Featured Replies

Publicerat

En dom åt helt rätt håll enligt mig.

t.ex skulle jag skjuta en varg som attackerade min hund så skulle jag få ett strängare straff än om jag skulle slå ihjäl en människa som attackerar hunden...sjukt. En kille som jag känner räknade ut att det går ca 3 bärplockare (utländsk härkomst) på en varg för att straffet ska bli lika hårt (som att skjuta en varg)...också sjukt.

nä, mildare straff och om omständigheterna har gått rätt till så behöver det inte ens gå till domstol...så tycker jag att det ska vara.

/Fredde

Publicerat

Håller nog med dig om det Fredde att det är en dom åt rätt håll även i mitt tycke ...  :) :) :)

Publicerat

Kan inte göra annat än att instämma med dig fredde.

Publicerat

Glöm den tingsrättsdomen. Domen kommer att överklagas, det finns nämligen risk för att domstolens nämndemän och domare förstod situationen och var kompetenta inom området. Det var ORSA tingsrätt, right?

Det här kommer att avgöras i Stockholm, var säkra på det...

>:( >:( >:(

/HerrBerg

Publicerat

Hmmm...jag börjar se ett litet ljus i tunneln.....

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12363254.asp

Ju tätare allmänhetens kontakter blir med varg och ju mer fnoskler från våra myndigheter, dessto lättare blir det att få en ändring på lagtolkningen.

Borgarna vill se en ny rovdjurspolitik och att vissa verk som är emot jakt försvinner. Djurskyddsmyndigheten har låst in sig på muggen, surar och vägrar komma ut.  ;D

Låtom oss hoppas på att domen dröjer....så pass länge att nästa instans dömer i samma riktning.

Vargen tar kål på sig själv- tyvärr så hamnar folk emellan.!

Publicerat

En bra dom, det verkar som att det fanns skäl att skjuta.

Det som jag tycker är trist är det allmänna varhatet som finns bland många jägare. Det ska inte vara upp till oss om vargen ska finnas eller inte, finns det bytesdjur så ska vargen få ta del av dom. Vi har inte ensamrätt till de vilda djuren.

Jag är själv jägare och hundägare och hade försvarat min hund mot varg ifall sådan situation uppstod. Nu bor jag längst upp i norr, så risken är inte så stor... Men jag tycker jägare ska vara lite mer accepterande mot varg och andra rovdjur och inte vilja ha bort dom ur konkurrens-hänsyn. Exempelvis jägareförbundets aggressiva rovdjurssyn fick mig att avsluta medlemsskapet där.

Men det är som sagt lätt att tycka annorlunda om man inte har problemet själv!

Publicerat

Sedan har man ju rätt att döda andra hundar ibland, så man kan ju hävda att man trodde det var en hund som anföll sin egen hund...

Publicerat

Det där såg inte helt övertygande ut även om jag förstår resonemnaget i domen.. Hade jycken haft åtminstone något bitmärke och något i vargen med kanske så hade det varit klockrent..

Han lär nog torska iaf..  :-

Mvh!