Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kaliber 16 tips på patroner, tillverkare

Featured Replies

Publicerat

Står i begrepp att skaffa en kombi i kaliber 16, den stora frågan är dock vad man skall ladda den med? :huh: verkar inte finnas så mycket patroner att tillgå. Kommer främst att jaga rådjur men även räv och hare om tillfälle ges.

Bössan är för övrigt en Sauer & Sohn Modell 54 från -66 i bra skick. Riktigt smäcker bössa :wub:

Publicerat

Var i landet bor herrn? Eller rättare sagt, vilka butiker har du inom rimligt avstånd? :)

Många småhandlare har några askar Gyttorp röda/special/nickel i kaliber 16, sug upp dessa om du hittar.

För övrigt tror jag du har köpt en riktigt smutt bössa. :wub:

Publicerat
  • Författare

Var i landet bor herrn? Eller rättare sagt, vilka butiker har du inom rimligt avstånd? :)

Många småhandlare har några askar Gyttorp röda/special/nickel i kaliber 16, sug upp dessa om du hittar.

För övrigt tror jag du har köpt en riktigt smutt bössa. :wub:

Jag bor utanför Borås, ca 10 min från Torsbo Handels, så det får väl bli en tripp dit. Tänkte på om det fanns några lite mer exklusiva varianter typ Hull mfl. den återförsäljaren som kränger Hull ligger väl utanför Varberg om inte jag misstar mig..

Bössan är det som sagt inget fel på, -_- verkar ju hålla i en evighet, var även en trevlig bekantskap att skjuta med 7x57R för första gången. Riktigt trevlig kaliber.

Publicerat

Jag bor utanför Borås, ca 10 min från Torsbo Handels, så det får väl bli en tripp dit. Tänkte på om det fanns några lite mer exklusiva varianter typ Hull mfl. den återförsäljaren som kränger Hull ligger väl utanför Varberg om inte jag misstar mig..

Bössan är det som sagt inget fel på, -_- verkar ju hålla i en evighet, var även en trevlig bekantskap att skjuta med 7x57R för första gången. Riktigt trevlig kaliber.

Köpte du den som låg på Robsoft? ;)

Jag bor i Varberg men har inte sett Hull patroner här omkring, vem har dem?

Torsbo har de ovan nämnda Gyttorp, men jag hade tittat på Gamebore. Har för mig att de tom har Gamebore stålhagel för lerduvor. Titta även om de har Eley.

Hur känns bössan i kolven? :)

Publicerat
  • Författare

Köpte du den som låg på Robsoft? ;)

Jag bor i Varberg men har inte sett Hull patroner här omkring, vem har dem?

Torsbo har de ovan nämnda Gyttorp, men jag hade tittat på Gamebore. Har för mig att de tom har Gamebore stålhagel för lerduvor. Titta även om de har Eley.

Hur känns bössan i kolven? :)

Kommer inte ihåg vem som har Hull i varberg, kan kolla det om du vill. Skall dra en sväng till Torsbo antingen idag eller imorrn.. bössan känns bra i kolven, kanske något kort mtp att jag är 2m och 120kg... :lol:

har två olika bössor och väljer mellan, har inte bestämt vilken det blir men köp det blir det, har verkligen fastnat för modellen och kalibrarna. :blush:

tack för hjälpen med tips.! :wub:

Publicerat

Kommer inte ihåg vem som har Hull i varberg, kan kolla det om du vill. Skall dra en sväng till Torsbo antingen idag eller imorrn.. bössan känns bra i kolven, kanske något kort mtp att jag är 2m och 120kg... :lol:

har två olika bössor och väljer mellan, har inte bestämt vilken det blir men köp det blir det, har verkligen fastnat för modellen och kalibrarna. :blush:

tack för hjälpen med tips.! :wub:

Återkom gärna efter test, jag har med funderat på Sauer m54. :blush:

Publicerat

Står i begrepp att skaffa en kombi i kaliber 16, den stora frågan är dock vad man skall ladda den med? :huh: verkar inte finnas så mycket patroner att tillgå. Kommer främst att jaga rådjur men även räv och hare om tillfälle ges.

Gamebore, Eley eller Hull. Om du vill ha filtladdat. Och det vill du sannolikt, plastkopparna skjuter satan så tätt. Men Rotweil är inte alls illa..... Men den skjuter tätt.

Gamebore gör 16 stål för banan, finns på Torsbo. Eller fanns för ett par månaders sedan......

Bössan är för övrigt en Sauer & Sohn Modell 54 från -66 i bra skick. Riktigt smäcker bössa :wub:

En av de bästa tyska bockarna någonsin. Obegripligt underskattade. Jag testade en kombi och en DS, höjdarpangar. Kommer en artikel vad det lider.....

/T

Publicerat

Jag skjuter RWS i min hooka kaliber 16. Går fint tillsammans med Hornetpipan. Vad som var en positiv överraskning var att S&B Junior slog lika som RWS, dom kostade inte mer än 60-70 kronor/10 så det var ett bra köp.

Publicerat
  • Författare

Återkom gärna efter test, jag har med funderat på Sauer m54. :blush:

hittade återförsäljaren till Hull i en gammal tråd,

Vapen Smedjan

Blakintsuagen

S-313 Oskarstrom

Sweden

Har kikat runt på dom olika tillverkarna som kommit på förslag men det verkar inte vara så många som har grövre storlekar, eller vad rekomenderar ni att ha till rådjursjakt?

Publicerat

En av de bästa tyska bockarna någonsin. Obegripligt underskattade. Jag testade en kombi och en DS, höjdarpangar. Kommer en artikel vad det lider.....

/T

Bra, jag har velat se test och bedömning på den under lång tid nu. :) Prenumererar på VT så jag förväntar mig stordåd i den kommande artikeln. ;)

Publicerat

hittade återförsäljaren till Hull i en gammal tråd,

Vapen Smedjan

Blakintsuagen

S-313 Oskarstrom

Sweden

Har kikat runt på dom olika tillverkarna som kommit på förslag men det verkar inte vara så många som har grövre storlekar, eller vad rekomenderar ni att ha till rådjursjakt?

Jag hade nog gått på us 4-5 mtp mindre vilt och skjutit kulan på längre håll på rådjur. Hade inte laddat grövre än us3 även om endast rådjur var lovligt.

Publicerat
  • Författare

Bra, jag har velat se test och bedömning på den under lång tid nu. :) Prenumererar på VT så jag förväntar mig stordåd i den kommande artikeln. ;)

+1 på det

Publicerat

Jag hade nog gått på us 4-5 mtp mindre vilt och skjutit kulan på längre håll på rådjur. Hade inte laddat grövre än us3 även om endast rådjur var lovligt.

US6 eller max US5 - mer än så behöver du inte. Rådjuret går i backen som om blixten slagit ner....

Britterna betraktar UK5 som ett extemt grovhagel, och ser BB som nått man har till hjort och leoparder.....

US3 eller grövre ser jag bara att poliser och fångvaktare kan ha vettig nytta av.

/T

Publicerat

+1 på det

Stordåd vet jag väl inte - men en ärlig bedömning i alla fall. Den är inskickad till VT så ni får väl be Lars prioritera den.....

/T

Publicerat

US6 eller max US5 - mer än så behöver du inte. Rådjuret går i backen som om blixten slagit ner....

Britterna betraktar UK5 som ett extemt grovhagel, och ser BB som nått man har till hjort och leoparder.....

US3 eller grövre ser jag bara att poliser och fångvaktare kan ha vettig nytta av.

/T

Britter har olika smak precis som alla andra folk, jag har träffat förespråkare för både 24-28g UK7 och 36-42g US3 och det mesta där i mellan när jag besökt öriket. BB(vill minnas att detta är 5,6mm) fick jag som rekommendation till räv och rådjur av en gamekeeper som jagade mycket räv i gryt.

De som förespråkade de finaste haglen var dock många gånger klädda i tweed och stamkunder för jakt på fasan och rapphöns.

Nu har jag inte ägnat mig åt krigföring eller liknande men jag tror inte folk är mer hårdskjutna än rådjur. Skulle vara om striden utkämpades mot USA:s Fetma-Bataljon som bör kunna stoppa en hel del i hagelväg.

Publicerat

.......

Nu har jag inte ägnat mig åt krigföring eller liknande men jag tror inte folk är mer hårdskjutna än rådjur. Skulle vara om striden utkämpades mot USA:s Fetma-Bataljon som bör kunna stoppa en hel del i hagelväg.

Det beror mest på det enkla faktumet att en US3 slår igenom en hel del - innan den tar i kroppen.

Att dra igenom en massa hagel i kroppen som sedan lägger den mesta delen av energin i backen bakom är som jag ser det tämligen meningslöst..... Det bara trasar sönder onödigt mycket.

/T

Publicerat

Det beror mest på det enkla faktumet att en US3 slår igenom en hel del - innan den tar i kroppen.

Att dra igenom en massa hagel i kroppen som sedan lägger den mesta delen av energin i backen bakom är som jag ser det tämligen meningslöst..... Det bara trasar sönder onödigt mycket.

/T

Point taken helt klart. :)

Nu nog OT.

Publicerat
  • Författare

någon av herrarna som hunnit kolla på länken till hulls sida? om det funkar med den föreslagna patronen,

om det stämmer som du skriver pmt så lär man ju i stort sett bara behöva en sort ammo framöver till denna bössan...(?)

Publicerat

Jo då,

många gånger och inte bara nu, det är bra ammo, sådan jag verkligen skulle ha förtroende för.

Men jag är en medioker hagelskytt så ta inte mig på orden.

/Christian

Publicerat

någon av herrarna som hunnit kolla på länken till hulls sida? om det funkar med den föreslagna patronen,

om det stämmer som du skriver pmt så lär man ju i stort sett bara behöva en sort ammo framöver till denna bössan...(?)

Hull gör vad jag vet bara bra grejer så de lär fungera. :)

Publicerat

Jag kör den i min drilling när jag behöver tätare träffbilder. Och i den funkar den bra. Så det är att anse som kvalitetsammunition. Men därmed inte sagt att den trivs i just din bössa - pipor är individer.....

Den late skaffar sig ett lager av bra US6:or, det räcker om man nu inte är överdjävligt bra skytt. Då kan man behöva US5....

/T

Publicerat
  • Författare

Efter en helg med diverse tester så är beslutet taget, det blir köp av kombin.

Har provat norma helmantel och oryx och bössan håller ijop det bättre än vad jag klarar av. är tom så att dom samskjuter så när på nån centimeter. Även hakmontaget har plockats av och på ett antal gånger under dagen, detta utan påverkan av träffbilden. Har testat med rottweil treor och dom går mitt i på 30 m. både med och utan kikare.

Sidelock, är det så att du vill testa och har vägarna förbi så bara hojta till så löser vi det.

tack för alla tips och ideer!

Publicerat

Efter en helg med diverse tester så är beslutet taget, det blir köp av kombin.

............

tack för alla tips och ideer!

Välkommen! Så här är det när man köper ordentliga grejor B)

/T - lite smygförälskad i Sauers brytpangar