Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Känger...

Featured Replies

Publicerat

Är så j-vla trött på att va blöt om fötterna när jag kommer från skogen.

Är nu inne på 5 par känger jag slitit ut.

Oavsett va fan man betalar så håller inte tätt mer än max 2 år för mig.

Senaste har varit Axurs eller va de heter, skitsköna har de varit men nu är de slut oxå.

Funderar starkt på ett par svindyra Lundhags, kollade ett par igår men de har ju inget foder o tala om.

Inte heller membran i, vattentät runt foten visserligen men jag står o går i blötan flera timmar om dan..

Man ska ju smörja o sköta dessa oxå.. det är ofta jag inte med hinner det..:blush:

Har nu letat upp min gamla lundhags som säkert är en 25 år och smörjt upp dem ordentligt men sånt brukar inte hålla tätt mer än för dagen efter...

Att gå från bilen till passet är ju inget jag gör utan jag plöjer genom allt som kommer ivägen under en dag i skogen.

Går sällan runt nått för jag är nog lite lat..

Efterösk så fins det ju inga hinder man som man inte försöker ta sig igenom/över..

Stövlar är ett alternativ men då är jag blöt ändå eftersom mina fötter svettas...

hatar när det tjippar när man går...

Va fan ska man köpa för skodon till sig själv i julklapp?

Publicerat

Försök hitta ett par med lämplig garanti så du kan få ut ett par nya när de är slut. ;)

Publicerat

Har själv samma problem, kört med stövlar ett tag men tröttnade. Tycker fötterna far på alla håll, särskilt när man kommer in i något stenigt hie!

Köpte dessa nyss Härkila Prohunter GTX mycket bra hittills men sen är frågan om dom håller mer än en säsong.

\Mats

Publicerat

Om vi nu tittar på de lite dyrare skodonen.

Har du någon koll på var/hur de läcker?

Är det sömmar eller membran?

Har du nött sönder något vid plösen?

Det jag tänker mig är att rena hål borde vara lönsamt att laga.

Sedan. Om det är själva membranet som läcker så skulle jag vilja testa en sak.

Har dock inte vågat göra det själv. Men hade du 5 par så...

Kör dem i torktumlaren?

Plasten (Gooretex) borde påverkas. Kanske till det bättre. Kanske till det sämre. Men påverkad borde den bli.

Jackor/byxor kan man ju stryka med hyffsat resultat.

// Henrik

Publicerat

Hur är det med impregnering och vård av kängorna då?? Många jag sett går runt med dojjor som ser ut som om dom haft dom i ett ko-arsle. Ingen impregnering ingen vård = kvaddade kängor.

Har fått för mig att det är extra noga att smörja sömmar och skarvar. Jag har köpt mig ett par Härkila ProHunt men har inte haft dom så länge så jag kan komma med nått utlåtande tyvärr.

Sen är inte läderkängor detsamma som gummistövlar men det visst du säkert redan.

Det finns dom som inte vet, och det är i regel samma folk som har kängorna i ko-arslen. ;)

Publicerat

Tror att det kan vara svårt att hålla ute vätan till 100% om man går som hundförare i blötmark timme efter timme, om inget annat rinner det in när skaftet går under ytan... Mitt tips är vad du har i skon, jag kör försvarsmaktens system med stålgrå + tjockavita. Då kan man bli blöt men ändå hålla sig skapligt komfortabel en dag.

Publicerat
  • Författare

Om vi nu tittar på de lite dyrare skodonen.

Har du någon koll på var/hur de läcker?

Är det sömmar eller membran?

Har du nött sönder något vid plösen?

Det jag tänker mig är att rena hål borde vara lönsamt att laga.

Sedan. Om det är själva membranet som läcker så skulle jag vilja testa en sak.

Har dock inte vågat göra det själv. Men hade du 5 par så...

Kör dem i torktumlaren?

Plasten (Gooretex) borde påverkas. Kanske till det bättre. Kanske till det sämre. Men påverkad borde den bli.

Jackor/byxor kan man ju stryka med hyffsat resultat.

// Henrik

Torktumlaren... jag vill gärna att min nyckel passar i ytterdörren ett tag till ;)

Två par billigare variant höll en halv säsong, innefodret inkl membran söndertrampat..

Arxurs eller va de är läcker, som sagt men var skiter jag i.. de är spruckna i lädret trotts att jag smörjt dem iallafall 2 ggr om året...:blush: och sulan börjas smulas sönder och det släpper mellan skinn o tåskydd eller va de är.. de ser för jävliga ut..

Publicerat
  • Författare

Hur är det med impregnering och vård av kängorna då?? Många jag sett går runt med dojjor som ser ut som om dom haft dom i ett ko-arsle. Ingen impregnering ingen vård = kvaddade kängor.

Har fått för mig att det är extra noga att smörja sömmar och skarvar. Jag har köpt mig ett par Härkila ProHunt men har inte haft dom så länge så jag kan komma med nått utlåtande tyvärr.

Sen är inte läderkängor detsamma som gummistövlar men det visst du säkert redan.

Det finns dom som inte vet, och det är i regel samma folk som har kängorna i ko-arslen. ;)

Är det grotexmembran i känga så ska det hålla tätt oavsett om jag smörjer eller inte..annars är de ju sönder.

De jag har nu har till o med dubbelt membran men inte fan hjälpte det..

Mina skodon ser värre ut än om de körts in i ett koarsel.. :P

Publicerat

Har samma problem som alla andra hundförare. Särskilt om det är grisar som skall jagas med en hund som inte har så jättebra sök och skall in i kärren och knata......

Har nu köpt ett par begagnade Lundhags av den gamla goda sorten som inte faller sönder och skall prova att ha dom med en gortex socka innerst och en neupren över den och se. Så har jag haft det i mina vadare på fjällturerna med kanon resultat.

Publicerat

Klassiska läderkängor (t.ex. M90 eller Jörnkängan) och lägga 15 sekunder på att snabbt dra på ett lager skosmörja varje gång du passerar ut genom ytterdörren? Så gör jag och det är rätt mycket en fråga om rutin samt att man har skosmörjan lätt tillgänglig nära ytterdörren. Det håller mig torr i de flesta väder, men jag har iofs inte samma dragning till blötmarker och vatten som du verkar ha.

Publicerat
  • Författare

Har samma problem som alla andra hundförare. Särskilt om det är grisar som skall jagas med en hund som inte har så jättebra sök och skall in i kärren och knata......

Har nu köpt ett par begagnade Lundhags av den gamla goda sorten som inte faller sönder och skall prova att ha dom med en gortex socka innerst och en neupren över den och se. Så har jag haft det i mina vadare på fjällturerna med kanon resultat.

Var köper man grotexstrumpor ?

Har ett par urgamla iofs men ett nytt par kanske kan fixa mina skrumpna fötter..

Publicerat

Var köper man grotexstrumpor ?

Har ett par urgamla iofs men ett nytt par kanske kan fixa mina skrumpna fötter..

Jag har för mig att jag köpte dom i Karlshamn i någon fiskebutik....

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=58095

Publicerat
  • Författare

De är va jag kan se neoprenstrumpor.

Jag va ute efter grotexstrumpa.

Publicerat
  • Författare

Tackar!

Publicerat

Förstår inte varför du ska ha kängor?

Måste väl gå lika bra med lågskor när man mest sitter i bilen? ;)

Publicerat

Det är inte frågan om man blir blöt om fötterna, utan när, när vi pratar om kängor och stövlar. Har själv ett par Alpina Trapper som tjänstgjort i fyra säsonger och jag är ganska nöjd. Första säsongen stod jag i en bäck och eldade gräs i någon timme, snustorr om fötterna. Andra säsongen var de sämre och ännu sämre säsongen efter det osv. Till hösten så tänkte jag köpa mig ett par Lundhags, de torkar ju iaf när man väl blir blöt... ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Förstår inte varför du ska ha kängor?

Måste väl gå lika bra med lågskor när man mest sitter i bilen? ;)

Bilen läcker :P

Publicerat

NS; strunt i att köpa kängor hos vapenhandlaren. Ta en friluftsbutik med brett sortiment.

Alpinus, ett företag som troligen inte finns längre tillverkade bra kängor för vandring i berg etc etc.

Mina har jag haft i 16 år, de är slitna med revor, intorkat blod och läckte lite sist. Men jag har slarvat med impregneringen de senaste två åren.

Om man impregnerar 1-2ggr per säsong och har rengjort ordentligt innan så håller det vätan ute, det tror jag de flesta bra kängor gör.

Nu är jag inne på att skaffa nya och det blir mer åt vandringsstuket än de som marknadsförs för jakt, just pga den erfarenheten jag har. Sen kan det vara samma kängor för det.

Ska kolla upp vilket medel jag impregnerar med, om jag kan hitta det (frugan städar ju undan) så kan du ju testa det.

Publicerat

Har man goretes membran i måste man ha rätt smörjmedel för lädret för att det inte ska sätta sig i membranet och stoppa upp i alla porer så det blir odugligt som membran och bara bli plast! Läder måste smörjas för och behålla sin mjukhet och smidighet, blir det tort och spricker kanjag tänka mig att gru kommer in och gnager sönder membran innanför.

Vad gäller försvarets 90 kängor håller sulor max 5 år, sen ska man byta dem om man inte vill gå på inner sulan under jakt turen. :blush: Annars funkar de och stå med i vatten om de är välfettade!

Publicerat

Kom att tänka på en sak.

Du sliter nog lite mer än genomsnittet på dina kängor. (milt sagt)

För mycket länge sedan idrottade jag på hyffsad nivå. 2 par skor som man alternerade mellan höll då en säsong.

Försökte man klara sig på ett par höll de 2-3 månader. Och det gick göra slut på dem på några veckor om man forcerade torkningen lite för mycket. Nu fick vi givetvis våra skor gratis så man kanske inte tänkte så mycket på kostnaden, men kanske kan det vara något att pröva för den som under långa perioder drar på sig kängorna mer än varannan dag.

Publicerat
  • Författare

Problemen är värst när det blir jakt flera dar i sträck.

Måste torka kängerna över natten och då är det varm stöveltork som gäller.

Inget bra för membrankängor.:blush:

Gått en runda med mina 25 år gamla lunhdhags idag o det kan nog fungera.

Ett par grotexstrumpor i är nog melodin.

Lutar åt att jag köper mig ett par svindyra lundhags syncro boot eller nått sånt.

Publicerat

Problemen är värst när det blir jakt flera dar i sträck.

Måste torka kängerna över natten och då är det varm stöveltork som gäller.

Inget bra för membrankängor.:blush:

Tror inte det är så j-la bra för läder heller...