Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersök eller olovligjakt

Featured Replies

Publicerat

Om jag skulle hjälpa en person med eftersök på en jaktmark där jag inte har rätt att jaga eller bära vapen, och en tredje person skulle komma och be mig vissa gästkortet som jag inte har eftersom det gäller eftersök.

Personen jag hjälper kanske har åkt hem eller inte kan nås när jag blir på träffad på området.

Gör jag mig då skylldig till olovligjakt för att jag inte kan bevisa att jag har gjort ett eftersök.

Ska man behöva skriva nått sorts kontrakt med personen som ber om eftersöks hjälp?

Såna här situationer upp kommer väl sällan men tanken föll på idag, man kanske ska skriva ihop ett papper där person 1 ger mig laglig rätt att göra eftersöket utan personens närvaro.

Publicerat

Om jag skulle hjälpa en person med eftersök på en jaktmark där jag inte har rätt att jaga eller bära vapen, och en tredje person skulle komma och be mig vissa gästkortet som jag inte har eftersom det gäller eftersök.

Personen jag hjälper kanske har åkt hem eller inte kan nås när jag blir på träffad på området.

Gör jag mig då skylldig till olovligjakt för att jag inte kan bevisa att jag har gjort ett eftersök.

Ska man behöva skriva nått sorts kontrakt med personen som ber om eftersöks hjälp?

Såna här situationer upp kommer väl sällan men tanken föll på idag, man kanske ska skriva ihop ett papper där person 1 ger mig laglig rätt att göra eftersöket utan personens närvaro.

det var en bra fråga du ställde har faktiskt aldrig själv tänkt på de ska bli intressant om nån kan svara på detta...=)

Publicerat

Du vet ju vem som ringt in dig han/hon ska väl kunna styrka din storry.

Icke anträffbar är han/hon ju inte för evigt..

Jag är ofta.. för o inte säga för jämnan på marker där jag inte har jakten.

Ingen har någonsin blivit sur eller gjort nån anmälan.

Förklarar man läget så brukar man snarare få hjälp.

Är man godkänd och med i NVR och det är trafikeftersök så får man gå var som helst.

Jakteftersök är lite annorlunda, då gäller som vanligt underättelseplikt vid gränsövergång om nu läget tillåter det.

Smidigast är då att ringa polis och få det sanktionerat därifrån. Begär ett HR nr och man har ryggen fri.

Har gjort det massor av gånger.

Publicerat
  • Författare

Du vet ju vem som ringt in dig han/hon ska väl kunna styrka din storry.

Icke anträffbar är han/hon ju inte för evigt..

Jag är ofta.. för o inte säga för jämnan på marker där jag inte har jakten.

Ingen har någonsin blivit sur eller gjort nån anmälan.

Förklarar man läget så brukar man snarare få hjälp.

Är man godkänd och med i NVR och det är trafikeftersök så får man gå var som helst.

Jakteftersök är lite annorlunda, då gäller som vanligt underättelseplikt vid gränsövergång om nu läget tillåter det.

Smidigast är då att ringa polis och få det sanktionerat därifrån. Begär ett HR nr och man har ryggen fri.

Har gjort det massor av gånger.

Det kommer säkerligen aldrig hända, men tanken slog mig. Dom som ringer efter hjälp är ju inte oanträffbara för evig.

Med ovanstående i tanken så skippar jag nästa tanke, Tjuvjakt.

Gå in på fel mark och skjuta ett vilt knalla där ifrån, och en person frågar efter gästkortet.

-Det är ett skade skjutet vilt och jag har gjort eftersök. men i och för sig kanske dom frågar efter skytten :wacko:

Inte för att jag planerar att bedriva tjuvjakt utan var mest ute efter hur man ska hantera personer som kan och vet bäst.

Trafik vilt har jag inga funderingar över var just jakt eftersök.

Publicerat

Som sagt är man osäker på gränser eller annat så är ett snabbt samtal till polis väldigt smidigt.