Publicerat November 24, 201114 yr En liten iaktagelse från min sida... Titta på dessa två länkar: http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/3746/0 http://www.artfakta.se/SpeciesFact.aspx?TaxonId=100024 Borde inte artfakta ha samma information angående canis lupus (Vargen) som IUCN? Grundas det inte på samma siffror eller är det så att vi så hemskt gärna vill betrakta vargen i Sverige som "svensk" att vi väljer att rödlista den på nationell nivå...? Förstår inte riktigt det här. Tittar man sen på wikipedia (jag vet, inte den säkraste källan som finns...) så står det så här angående canis lupus linnaeus (vargen vi har i Sverige enligt artfakta): "Generally a large subspecies measuring 105–160 cm in length and weighing 40–80 kg. The pelt is usually a mix of rusty ocherous and light grey. Has the largest range among wolf subspecies and is the most common in Europe and Asia, ranging through Western Europe, Scandinavia, Russia, China, Mongolia, and the Himalayan Mountains" Hur kan någon påstå att den "svenska" vargen är utrotningshotade/rödlistad baserat på dessa uppgifter? Har tidigare inte lagt ner så mycket energi på denna fråga men människors okunskap börjar störa mig... Vill gärna kunna förklara för den ofta oinsatta men OJ så engagerade svensson'en som gärna vill berätta för mig vilken ond människa jag är för att jägare dödar vargar... Kan tillägga att jag aldrig varit på en vargjakt, inte heller varit intresserad. Avskyr när människor inte ens försöker förstå utan skapar egna åsikter genom det de ser i media och läser i vargkramar-insändare som ytterst sällan innehåller någon typ av fakta utan enbart känsloargument... /Patrik
Publicerat November 24, 201114 yr Har ställt mer eller mindre exakt samma fråga tidigare men det finns nog ingen som kan svara på den...
Publicerat November 25, 201114 yr Kan ha missförstått något, men Artfakta anger statusen av en att på nationell nivå. Statusen bedöms utifrån kriterier som är satta av IUCN. Så vargen anses starkt hotad på nationell nivå men knappast på internationell nivå. Skulle jag tro...
Publicerat November 29, 201114 yr Författare Kan ha missförstått något, men Artfakta anger statusen av en att på nationell nivå. Statusen bedöms utifrån kriterier som är satta av IUCN. Så vargen anses starkt hotad på nationell nivå men knappast på internationell nivå. Skulle jag tro... Tror att du har helt rätt. Tycker dock att en art inte borde kunna klassas som utrotningshotad om det inte gäller en art som ENBART finns på en begränsad area... Jaja, kan förmodligen stånga mig blodig mot en vägg lika gärna som jag kan försöka få nån vettig förklaring på den här idiotin... //Patrik
Publicerat November 30, 201114 yr MaxW har rätt. Det är den nationella nivån som avses. Och enligt någon internationell konvention någonstans så är det så man skall bedömma det hela. Om en viss art tillhör en viss fauna. (Detta är ett politiskt beslut) så skall man se till att den överlever där. Om den finns i överflöd i ett annat land hör inte dit. Vi kanske inte håller med om att det borde vara så här. Men våra politiker har skrivit på någon internationell konvention någonstans. Tror inte att det ens har med EU att göra. Är nog äldre än så. Och vi skrev säkert på när vi var mer fokuserade på att vissa länder längre söderut skulle rädda sina noshörningar och leoparder m.m. Personligen så anser jag dock att det faktum att det finns varg i överflöd lite längre österut måste ha en enorm inverkan på vilket antal vi behöver här för att "vår" stamm skall anses livskraftig. Visst utbyte existerar ju. Och ett utökat utbyte kan fås på konstgjord väg om det mot förmoden skulle bli några problem med artens överlevnad i framtiden. Att vi skulle behöva bortåt 500 individer (vilket vi väl snart får) för att stammen skall anses livskraftig ser jag därmed som nonsens. Men det är ju bara om man använder vanligt sunt förnuft. Och det vi ju alla att det inte är så vanligt...