Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka av Er ska åka till Tullgarn och provskjuta "The Big five"

Featured Replies

Publicerat

Klart man måste, tröja och tomhylsor som sticker upp lite lagom ur benfickan på lappmarksbyxan, ska man ha kängor till?

Sen är man kung i baren 8)brudarna :o flockas :-*

Publicerat

Jadu, det kan vara att man bör prova... Hur fungerar annors sjuktransporten hem till Finland, ifall man skulle få några men av detta ?

Publicerat

Jag ska prova, vågar inte uttala mig om jag klarar det dock :)

Publicerat

Klockrent! Ett måste att prova! En Nyati har jag dock respekt för...

Publicerat
Sen är man kung i baren 8)brudarna :o flockas :-*

He he dom enda brudar som flockas runt dig är sjuksystrarna på IVA när dom febrilt försöker defilibrera ditt hjärta tillbaks till rätt rytm ;D

För egen del så avstår jag bestämmt denna frivilliga tortyr.

/Micke

Publicerat

Vad borde man tänka på när man hanterar en .585 Nyati vid skott, kan tänka mig att inte försöka hålla emot rekylen med axeln..  ??? Kan någon ge enkla tips, så jag kan själv klä på mig piketröjan och bära tomhylsorna med mig hem..  ;D

Publicerat

om det inte vore så jäkla långt till Tullgarn härifrån så skulle jag hemskt gärna testa...grövsta man testat i nuläget är en 358NM, och den var inte särskillt farlig...skulle som sagt hemskt gärna testa nån riktig elefantklubbare.

Publicerat

Jag hörde av arrangören att det skulle sitta en Meoptakikare på .558 Nyatin... Marknadens minsta ögonavstånd...  :o :o ;)

(den sista smilen är hur man ser ut därefter)  ;D

Publicerat
  • Författare

Jag kan bara önskar Er lycka till som ska dit och prova alla 5, :D och sedan vill Vi övriga som bor här i norr med 100 mil i enkelresa se en film där Ni går lös på "The big five". ;):D ;D

Publicerat
B)
Publicerat
Vad det gäller eventuella halvmånar så har jag redan 2 från en Meopta ;)  ;D

Så en tredje blir kronan på verket!!!

Jimbo

halvmånar?...den där lär ju stansa ut ett rejält hål :o;) ;D ;D

Publicerat

Blivand medlemmar i fullmåne klubben :D :D :D

Blir nog inge barhäng med bruder efter en sådan upplevelse :P

Troligtvis får hjärnkirurgen ett nytt spännande uppdrag att montera bort extralinser från skallbenet.

Nää, jag tror jag står över så länge. Men till Tullgarn ska jag igen.

/Svinhagen

Publicerat

Jag tror att de allra flesta ångrar sig när dom ser prislappen för att få skjuta fem skott.......många många hundralappar lär det kosta  ::)

/Micke

Publicerat
B)
Publicerat

::) 250:- smällen.........helt galet,kalla mig gärna snåljåp ;D

Fan för den där tusenlappen så kommer jag ha fyra välfyllda kassar med mig hem,ni andra kommer ha ont i huvudet,ont i axeln,tomt i plånboken och några tomhylsor med er hem ;D

Hmmmm ide ;D man kanske skulle sätta upp ett stånd bredvid skjutningen där man säljer tigerbalsam och alvedon......DYRT ;D

/Micke

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare
::) 250:- smällen.........helt galet,kalla mig gärna snåljåp ;D

Fan för den där tusenlappen så kommer jag ha fyra välfyllda kassar med mig hem,ni andra kommer ha ont i huvudet,ont i axeln,tomt i plånboken och några tomhylsor med er hem ;D

Hmmmm ide ;D man kanske skulle sätta upp ett stånd bredvid skjutningen där man säljer tigerbalsam och alvedon......DYRT ;D

/Micke

Tänk Dig bara känslan efter att ha fått skjuta med "The Big Five", ;) och känna ev. värk i axel i minst en veckas tid efter skotten. :D;)

Publicerat

Jag testade lite slugs en gång och hade med mig en ask Remington High Velocity Slugger... 24 gram, sjunker 7cm på 100 meter  :o :o :o

Jag sköt ett skott och trodde att mitt nyckelben hade gått av. Med en tung hagelautomat. En annan skytt kom fram och frågade.... "VAD SKJUTER DU MED?!" Han hade sett mynningsflamman.... hört knallen... sett mig...

Jag frågade om han ville skjuta ett skott  ;D

Han sköt, höll på att gå i bitar, kämpade att hålla tillbaka tårarna, LINKADE från skjutbänken trots att det var mot axeln han hade hållit vapnet... och bönföll mig om att få skjuta ett skott till!

Så nog kommer det att finnas kandidater att skjuta dessa bössor på Tullgarn!

Publicerat
Tänk Dig bara känslan efter att ha fått skjuta med "The Big Five", ;) och känna ev. värk i axel i minst en veckas tid efter skotten. :D;)

;D i mitt fall blir det nog snarare ett halvårs...sjukskrivning ;D

En bekant till mig som jobbade i en vapenbutik skulle vid ett tillfälle skjuta in en 378Weatherby åt en kund,här pratar vi om en stor kille som avfyrat det mesta under många år.

När han pratade om denna skjutningen så gick han upp i falsett och lovade vid sin mors grav att han aldrig någonsin under några som helst omständigheter,för alla pengar på jorden skulle avfyra en 378W igen.

En fruktansvärd mynningsknall och en hästspark som fick hela skelettet att krackelera,en 375 är att likna vid ett salongsgevär i jämförelse..han blev skotträdd i flera veckor efteråt och flinchade tom när han söt med salongsgeväret....och jag tror honom.

Glömde skriva hur det gick....när han lyckades få in tre skott i en internationell 300m-tavla så ansåg han bössan inskjuten och klar,ägaren till bössan verkade blivit nöjd ty han återkom aldrig med några klagomål.......

Ni som ska skjuta....Frid vare med er och tack för den här tiden ;D

/Micke

Publicerat
  • Författare
;D i mitt fall blir det nog snarare ett halvårs...sjukskrivning ;D

En bekant till mig som jobbade i en vapenbutik skulle vid ett tillfälle skjuta in en 378Weatherby åt en kund,här pratar vi om en stor kille som avfyrat det mesta under många år.

När han pratade om denna skjutningen så gick han upp i falsett och lovade vid sin mors grav att han aldrig någonsin under några som helst omständigheter,för alla pengar på jorden skulle avfyra en 378W igen.

En fruktansvärd mynningsknall och en hästspark som fick hela skelettet att krackelera,en 375 är att likna vid ett salongsgevär i jämförelse..han blev skotträdd i flera veckor efteråt och flinchade tom när han söt med salongsgeväret....och jag tror honom.

Glömde skriva hur det gick....när han lyckades få in tre skott i en internationell 300m-tavla så ansåg han bössan inskjuten och klar,ägaren till bössan verkade blivit nöjd ty han återkom aldrig med några klagomål.......

Ni som ska skjuta....Frid vare med er och tack för den här tiden ;D

/Micke

Medans jag jobbade på Husqvarna AB så fick dom in hel del hähtiga kalibrar där dom var tvungna att provskjuta dessa bössor och ibland hände det att dom var rätt öm i skjutaxeln. :D Axeln var liksom lite mörbultad efter rekrylen. :P

Publicerat
Medans jag jobbade på Husqvarna AB så fick dom in hel del hähtiga kalibrar där dom var tvungna att provskjuta dessa bössor och ibland hände det att dom var rätt öm i skjutaxeln. :D Axeln var liksom lite mörbultad efter rekrylen. :P

Vad jobbade du med där?

/Micke

Publicerat

Undrar om man ska skjuta stående eller i bänk ???  vill inte testa .585 Nyati i bänk :o

Men om det är stående så tror jag att det inte är så stora bekymmer att panga med dessa bestar förutom .585 Nyati som kan bli svår att hålla i, den bör ha en oerhört tung rekyl men inte så snärtig som en 378wby som är grymt snabb i rekylen. :P

470NE det är ju samma prestanda som en vanlig 458win, ganska slö med andra ord  :D

500/.416 den skall väll vara ett brytvapens 416rigby och den är ju häller inget monster.  ;)

Om nu 460wby`n är obromsad så blir den nog ganska kännbar  :o

.585 Nyati eller 460wby`n dom tror jag är de enda man bör hålla i allt vad man orkar, om nu alla bössor är välstockade ::)

Så tror iaf jag  8)

mvh/6mm rem

Publicerat

Gav detta erbjudande på andra forumet, ni kan få skjuta min 416 rem mag med fullladdade patroner för 30:- smällen jag kan ta med digitalkameran att föreviga det hela med!!! Inga problem att skjuta i bänken med, hdfstöden brukar rasa ihop för varje smäll man skjuter. 4,2 kg bössa med aimpoint 7000 monterad. Skjuter som en dröm!!!

SP jag kan bränna filmen på cd så kan ni få med er den hem!!! ;D