Publicerat December 1, 201114 yr eftersom ett sjukhusbesok (kanske ska få hörapparat ) förstörde dagen för att hinna jaga så tog jag mig tid att bygga en egen jaktkikare. eftersom ett av kriterierna för skottfasthet är att vara innanför träffområdet på en älg så blev det i dag det primära testet. så här blev kikaren. snålade med montaget först (snålhet är jägarens värsta fiende) men efter ökad tejpmängd så blev jag nöjd. tyvärr blev bössan en enskottare pga en tankevurpa med montaget. jag tog guldfärgade trä skruv men ångrade mig när jag kom hem sedan eftersom blanka troligast givit bättre kontrast. skottställningen var inte lätt, ett varv på skruven var ganska mycket och sidojusteringen behöver det arbetas på. fälttavlan fick illustrera träffområdet på en älg. tro det eller ej kikaren är helt skottfast till 100%, när jag skottställt sköt jag två serier en liggande på 100 och en i knä på ca 50m med 100% träff. jag her redan fått bra respons av nöjda kunder fasten jag tillverkade kikaren bara för några timmar sedan och jag kommer att lägga ut deras mail på hemsidan. kikaren kommer troligast få belysning och rattens framtida plasering har märkts ut med en halvmåne.
Publicerat December 1, 201114 yr Jag tar en! Dom lär vara i en lagom prisklass, mer än 3500:- tänker jag inte betala. Det funkar nog till min jakt, de som köper Zeiss är ju helt dumma i huvet...
Publicerat December 1, 201114 yr Författare Jag tar en! Dom lär vara i en lagom prisklass, mer än 3500:- tänker jag inte betala. Det funkar nog till min jakt, de som köper Zeiss är ju helt dumma i huvet... en kompis ringde när jag var på banan och när han ifrågasatt kikaren fick jag ett utbrott och skrek att han var en besservisser. jag planerar städa bort alla konkurenter så mitt pris blir 50 kr ink frakt utan montage. garantin gäller så länge bolaget finns.
Publicerat December 1, 201114 yr Jag gillar den rejäla mellantuben och den något ovanliga ytfinishen... Kan säkert bli en storsäljare, speciellt om du stämplar på ett riktigt MÖP-igt modellnamn innan lanseringen //Danne
Publicerat December 1, 201114 yr Fn va härligt det är när någon vågar slå hål på myterna om vad som krävs för optik, jag vet en åldrig finsk herre som kan bistå dig med test av optiken, han är helt opartisk och lovar 100%-iga positiva resultat i sina tester, därtill lovar han att stämma alla som säger emot honom. Det här var något jag har väntat på, visst är det som så att siktet är garanterat parallax fritt och kan fokusera från evighet till typ .1 meter? Kan man beställa targetrattar med träffa rätt garanti? Det tycker jag att man borde ha. /Christian
Publicerat December 1, 201114 yr Författare Undrar om "någon" har långtråkigt eller för mycket fritid jobbade från 16.30 i går till 07,30 i morse.
Publicerat December 1, 201114 yr Författare Fn va härligt det är när någon vågar slå hål på myterna om vad som krävs för optik, jag vet en åldrig finsk herre som kan bistå dig med test av optiken, han är helt opartisk och lovar 100%-iga positiva resultat i sina tester, därtill lovar han att stämma alla som säger emot honom. Det här var något jag har väntat på, visst är det som så att siktet är garanterat parallax fritt och kan fokusera från evighet till typ .1 meter? Kan man beställa targetrattar med träffa rätt garanti? Det tycker jag att man borde ha. /Christian kul att du gillade kikaren, ja den är paralaxfri det är något vi på maddogoptics anser vara mycket viktigt. nej det kommer inte att finnas targetrattar närmaste tiden men eftersom justerskruvarna har standardmått för treans bits så söker vi en legotillverkare av targetrattar.
Publicerat December 1, 201114 yr Författare kom på att det nog är den kikaren i världen med störst justerområde i höjd led. i sida också då ligger justeringen i montaget.
Publicerat December 1, 201114 yr En helt annan fråga, du har inte sniffat surströmming idag väl? I övrigt håller jag med om lovorden om optiken och håller tummarna för dig att du bara har en stor vaxpropp i öronen. /Christian
Publicerat December 1, 201114 yr Författare En helt annan fråga, du har inte sniffat surströmming idag väl? I övrigt håller jag med om lovorden om optiken och håller tummarna för dig att du bara har en stor vaxpropp i öronen. /Christian ha ha nej då det var tråden om pappers shimsning som gjorde att jag fick lite ideer om alternativ optik. tyvärr är det inte första besöket för hörseln har haft hörselskador och tinnitus runt 15 år.
Publicerat December 1, 201114 yr Ser intressant ut! Är det från samma tillverkare som Z-Aim tar sina sikten eller?
Publicerat December 1, 201114 yr Författare Ser intressant ut! Är det från samma tillverkare som Z-Aim tar sina sikten eller? nej denna kikare har komponenter både från kina och sverige men monteras ihop här, lite som aimpoint.
Publicerat December 1, 201114 yr nej denna kikare har komponenter både från kina och sverige men monteras ihop här, lite som aimpoint. Intressant! Söker du generalagent i Iran/Irak & Afghanistan? Kan vara intresserad isf!!!
Publicerat December 1, 201114 yr Intressant är det äkta 1x på den? Finns den som variabel? Fast vem fan behöver förstoring egentligen djuren kommer inte närmare i verkligheten ändå klart dumt att tro annat
Publicerat December 1, 201114 yr Författare Intressant! Söker du generalagent i Iran/Irak & Afghanistan? Kan vara intresserad isf!!! japp , jag tror denna kikare har allt för att ta över hela världsmarknaden. om man räknar med att frakten går på 37 kr och själva kikaren kostar 13 kr kan ju inte en zeiss vara tusen gånger bättre.
Publicerat December 1, 201114 yr Författare Intressant är det äkta 1x på den? Finns den som variabel? Fast vem fan behöver förstoring egentligen djuren kommer inte närmare i verkligheten ändå klart dumt att tro annat rätt. är man intresserad av precisions skytte på mindre djur så byter man till dom blanka skruvarna. dom är även spetsigare så man kan sikta bättre på mindre mål.
Publicerat December 1, 201114 yr jag har redan en überstarck kiakre som är det bästa som finns folk som köper ziess är bara duma i huvet och jag har skutet sex hundra vild svin så jag vet och alla är skutna prick i ögat på sju hundra meter och jag tittade i en siess och kunde inte se nån skillnad man betala bara för merket och jag ha heldre en überstarck på bösan och råd till en dunck t röd till helgen och en till under veckan en min pappa har en klocka med femtitvå funktioner och hans zeys är lika dan som min überstarck med sama linser till verkad i sama fabrik och man betala bara för merket och då är man ju lurad och det är inte jag och alla för stå sej på are säjer siezz är bäst men bara skit snack jag VET!!!!! va jag snaka om ja va prik skyt i lumpen så de så
Publicerat December 1, 201114 yr Zne-Äjm har i samarbete med maddog tagit fram ett taktiskt fäste till hans kikare, väl värt investeringen för den som tar sitt skytte på allvar:
Publicerat December 1, 201114 yr Författare Jag vill bara säga att för vanlig jakt fungerar maddogoptics egna montage fullt till belåtenhet. Det taktiska montaget är mer för extrema förhållanden och tävlingsskytte.
Publicerat December 1, 201114 yr Vad är det för riktmedel? Fungerar skruvarna som hårkors med dottar? Fint att slippa ett dyrt lutande montage ifall man vill sträcka ut hållen lite.
Publicerat December 1, 201114 yr Vad är det för riktmedel? Fungerar skruvarna som hårkors med dottar? Fint att slippa ett dyrt lutande montage ifall man vill sträcka ut hållen lite. Om jag fattat rätt så finns det en mil-modell (M6-skruvar) och en MOA-dito (UNF 1/4"). Ska du skjuta långhåll så är det den första som gäller. -- Mats
Publicerat December 1, 201114 yr Författare Vad är det för riktmedel? Fungerar skruvarna som hårkors med dottar? Fint att slippa ett dyrt lutande montage ifall man vill sträcka ut hållen lite. Det funkar som två tyska ettor upp och ned som ska ligga i linje med målet. Alltså dubbelt så bra som alla andra sikten i världen.
Publicerat December 1, 201114 yr Hur stor är tillverkningen? Jaktlaget behöver nämligen byta ut några OXO-sikten, men vi tycker att de är lite för dyra samt onödiga, det är ju bara älgar vi ska jaga... Sent from my iPhone using Tapatalk