Publicerat December 2, 201114 yr Det positiva med att åren går är att man får vara med och uppleva domedagsprofeternas felande. Inavelsutdöende-myten beträffande vargen tycks åtminstone vargarna inte känna till, eller notera i sänghalmen. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/12/Svensk-vargstam-vaxer-snabbast-i-varlden-1.18793/ Olof Liberg har, såvitt jag minns rätt, länge varit skeptisk till dessa domedagsprofetior.
Publicerat December 2, 201114 yr Eftersom många djurarter inte påverkas som människan vid inavel (jag har då aldrig träffat på ett banjo-spelande djur ) så behöver inte det påverka fosterutveckling eller överlevnadsgraden. Linjeavel bedrivs fortfarande på många av våra sällskapsraser till mitt stora förtret och även om genetiken blir trasig eller förvrängd så har naturen en mycket stark motor att överleva. Djurens generationscykler och anpassningsförmåga att evolvera/förändra sig snabbare än människan är det nog ingen som tvivlar på och vem vet hur det kommer att te sig om några år... MEN, är det då varg 2.0 vi har vid den tidpunkten eller är det samma gamla skygga ras? Många tecken i naturen pekar på en förändring i djurens beteende helt klart. Detta tycker jag att man märker ordentligt bland björnarna i alla fall i de områden där det har blivit för många individer. Vargen kan jag inte uttala mig om för jag bor nedanför E22 i Skåne och där skall vi tydligen, likt renbetesland, inte ha varg. Jag skulle inte vilja att någon avblåser ett "inavels-larm" på något sätt eftersom möjligheten till fortplantning inte betyder samma sak som frisk genetik. Skall vi ha en varg som uppfyller kraven för 1.0 så får vi nog börja om från början men är det bara varg i någon bemärkelse det handlar om så har de lyckats. De ser fortfarande ut som vargar till utseende och det lär de fortsätta att göra om många generationer gissar jag på, även om det genetiska underlaget är kraftigt inavlat. Vargdebatten kommer i slutändan aldrig att handla om sund genetik eller balans, det kommer att handla om varg eller icke varg och där vet vi nog redan svaret på den frågan... Visent någon? Redigerad December 2, 201114 yr med Hipshot Plockat bort ett onödigt stickspår..
Publicerat December 2, 201114 yr Då det kommer till effekter av inavel så är det svårt att säga exakt vad som kommer att ske, det djur vi kan titta på för att förutsäga hur utvecklingen inom vargstammen kommer bli är hunden, hunden har dock linjeavlats i olika riktningar för att få fram särkilda egenskaper så det är inte heller helt tillförlitligt men vanliga inavelsdefekter som finns hos olika hundar borde ju även så småningom dyka upp hos vargen om vi inte löser inaveln. Då det gäller inavel så avgör ju grundmaterialet mycket hur det faktiskt blir, har man ett bra grundmaterial så går det i regel hyffsat bra. Det är nog också rätt långt kvar innan vi ser dom några stora effekter av inaveln inom vargstammen.
Publicerat December 2, 201114 yr Författare Klippt från JoJ Hur kan det då komma sig att vargkullarna ökat och blivit allt större trots inaveln i den skandinaviska vargstammen? Inavel skulle ju leda till mindre kullar har det sagts? Det är svårt at säga men vi kan ha fått vad man kallar "genetisk rensning", kort sagt att det naturliga urvalet har sorterat bort de genetiskt dåliga individerna och de bra blivit kvar trots att de är inavlade, svarar Olof Liberg. Tror Olof Liberg hittat det logiskt riktiga spikhuvet där! Jag skulle inte vilja att någon avblåser ett "inavels-larm" på något sätt eftersom möjligheten till fortplantning inte betyder samma sak som frisk genetik. "möjligheten till fortplantning" är väl ändå en av de viktigaste måtten på fitness, och borde då vara ett mått på frisk genetik, åtminstone i naturen där urvalet sållar bort från den ända av populationen som inte är så livsduglig. Vi har vissa hundraser som rutinmässigt förlossas med kejsarsnitt. Det beror inte på inavel i sig, utan på att vi inavlat/linjeavlat på sådana exteriörmässiga defekter (som upplevs som tex söta)som i naturen vore totalt livsodugliga. Redigerad December 2, 201114 yr med Hipshot Redigerat bort ett onödigt stickspår på frågeställningen.
Publicerat December 2, 201114 yr Visent någon? + Skogsren (Kanske inte söder om E22...) + extra hjälp till den Svenska Kron stammen.
Publicerat December 2, 201114 yr Författare + Skogsren (Kanske inte söder om E22...) + extra hjälp till den Svenska Kron stammen. Mycket vill ha mera Och vargarna tackar för maten, krymper sina revir då tillgången på närproducerad mat är god,och gör nya rekord i årlig förökning! Å andra sidan lyckades det inte heller med "plan B" här i Egentliga Finland. Dvs att ta ner älgstammen och hjortstammen . Visserligen/antagligen har trafikolyckorna minskat liksom skogsskadorna, men vargarna har tydligen kompenserat med att förstora sitt revir till det hittills mest omfattande i landet. Mindre vargproblem per yta inom reviret kanske, men rent själviskt sett kunde revirgränsen hållit sig bortom mitt hus