Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viltfavorit på julbordet?

Featured Replies

Publicerat

Vilka är era bästa viltrecept till julbordet?

Det börjar dra ihop sig, eller ja, man får i alla fall börja planera lite. Och då är det bra med inspiration. Så dela med er av era bästa tips och recept!

Publicerat

Alla rökta bitar är ju givna.

Men sedan brukar jag vilja ha även lite gravat. Framförallt om jag har en älgfilé att tillgå.

OBS passar inte att ha framme på bordet längre perioder...

"Klappa" in salt, socker och svartpeppar(Lagom malen). låt ligga i kylen ett par dagar.

"Fyll på" med salt/socker blandningen allt eftersom den försvinner. Jag brukar ha 50/50 i första blandningen och sedan undan för undan öka salthalten.

När det är dags att äta så skär tunnt. rulla in en flaga av Parmesan. Peppra lite extra. (Ev även salt beroende på hur salt köttet blivit)

Passar även utmärkt att servera som Carpachio om det inte är Julbord... (Addera Solrosfrön, Ruccola och ringla lämplig olja.)

Publicerat

Jag ångrar att jag inte har tagit hand om något älghjärta för då hade rökt älghjärta varit givet. Vi har dock en vuxen kvar på tilldelningen så än är det inte kört.

Publicerat

det är nog inga märkvärdigheter, men älgtunga, rökt älghjärta, lite bröstbitar, även dom rökta från gås.... rökt rådjursbog och även någon felfångad ål hamnar nog på julbordet iår... ålen serveras kokt och skivad i bitar..... mycke rökt kött blir det.....

Publicerat

Rökt Älghjärta

Publicerat

Vildsvinsjulskinka, rulle... samt en del av ovanstående.

Publicerat

Redan rätt trött på julmat.. jobbar med skiten dagligen..

Men..

Nått som är riktigt smarrit till allt det rökta viltköttet är hjortron och färskoströra.

Skitenkelt att göra oxå.

Hjortronsylt och tex philadefiaost rörs ihop till en kräm = Klart!

Publicerat

Vildsvinsjulskinka har jag försökt med 4 ggr tror jag, sist var den ok men fortfarande mycket sämre än det feta tamalternativet. Så i år stöder jag tamgrisnäringen igen, det behövs.

Annars finns diverse rulader från älg, tjälknöl och rökt vildsvinsskinka vilket är 10x bättre än kokt. Jag äter mycket viltkött i vardagen så julen är för mig mer fisk faktiskt.

Publicerat

Men..

Nått som är riktigt smarrit till allt det rökta viltköttet är hjortron och färskoströra.

Skitenkelt att göra oxå.

Vad brukar du servera detta till?

Publicerat

Vad brukar du servera detta till?

Läs du igen så ser du ;)

Rökt viltkött. tex rådjur, älg vildsvin osv.

Sältan och röksmaken passar kalas till hjortron och färskoströra.

Publicerat

Mormor gjorde jämt viltkorv förr, redan efter nyår börjar man längta efter dom där korvarna igen :-) Försökt övertala henne att göra dom året runt men kärringen är envis.

Publicerat
  • Författare

För utom det vanliga (rökt kött av lite olika slag och älgköttbullar) så funderar jag i år på att göra prinskorv själv. Kanske gör ett försök i veckan, återkommer i så fall med besked om resultatet. Har i alla fall skaffat lammfjälster så jag är ju en bit på väg....

Har även både rådjurs- och älgtunga i frysen. Har inte bestämt mig för om det skall bli två olika varianter på tunga eller om det bara blir en.

Publicerat

Men..

Skitenkelt att göra oxå.

Det receptet funkar även kanon bra till rökt lax, öring, röding och liknande fiskar :)

Publicerat

Läs du igen så ser du ;)

Rökt viltkött. tex rådjur, älg vildsvin osv.

Sältan och röksmaken passar kalas till hjortron och färskoströra.

Haha, du har så rätt, hästarna var inte riktigt hemma i stallet igår... :wacko:

Publicerat

Kokt älg hjärta är en favorit.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Publicerat

Jag söker justa recept på någon god korv, gärna med vilt innehåll, samt ett bra leverpastej recept! Har en fin årsgris lever i frysen!! :wub:

Leverpastej är så jäkla gott med hemma gjord krispig ättiksgurka!!

Publicerat

Revbenspjäll!!! brukar koka med lök, morot, lagerblad och kryddpeppar tills benen börjar lossa från köttet sedan marinera i 2dl japansk soya, 1dl brunfarin, 1knöl ingerfära och lite svartpeppar :wub: sedan bara grilla lite antingen i ugnen alt på grillen!!! :wub:

• 3 weeks later...
Publicerat

Allt egenskjutet smakar bäst. ;)

I år blir det rökt gåsbröst, gravad vildand och julskinka på vildsvin. ;)

Sedan har jag köpt rimmade revbensspjäll, blir grymt mört, och rökt sidfläsk, som jag tärnar och kokar upp i sirap och balsamicovinäger. :)