Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Effekt av kulor i vilt!

Featured Replies

Publicerat

Jag var med och styckade en älgkalv idag!

Den var skjuten med 375:a och tydligen hade de hittat billig ammunition från Federal.

Kulan hade slagit igenom ett revben och rasslat genom lungorna. så långt allt väl!

kulan hade sedan slagit emot revbenen på andra sidan och ändrat vinkel till att passera vommen och skapa viss förödelse på vägen ner i baklåret där sårkanalen var helt tom på blod??

Kulan fann jag på insidan av hinnan i baklåret, den hittades inte under urtagning eller flåjobb mao de trodde att kulan följde med vommen ut!

• Svar 57
  • Visningar 24k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Oryx 358 NM tagen ur en ca 190 kg gris efter att ha passerat genom spjälstaketet och stannat på gränsen till halsen. Restvikt 211 grain 84,4 ℅ Tyvärr så har kulan även passerat tvättmaskinen i en byxf

• Har uppdaterat laddningen med 110gn tnt kulan i 7X57, dels för att få bättre precision och högre fart, vilket ger mer effekt i det man skjuter på. Har bara skjutit några skator och nötskrikor, men sk

• vore det inte för den olagliga aspekten skulle jag gärna testa 358 helmantel på rådjur, blev inspererad av ålandsberättelser från tiden det var lagligt där. träffen verkar stressa djuret väldigt lite

Posted Images

Publicerat

Sköt en räv med Norma BST 308w avstånd 25 meter

post-10839-0-73606900-1391888507_thumb.j

post-10839-0-29413900-1391889043_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Jag var med och styckade en älgkalv idag!

Den var skjuten med 375:a och tydligen hade de hittat billig ammunition från Federal.

Kulan hade slagit igenom ett revben och rasslat genom lungorna. så långt allt väl!

kulan hade sedan slagit emot revbenen på andra sidan och ändrat vinkel till att passera vommen och skapa viss förödelse på vägen ner i baklåret där sårkanalen var helt tom på blod??

Kulan fann jag på insidan av hinnan i baklåret, den hittades inte under urtagning eller flåjobb mao de trodde att kulan följde med vommen ut!

Var kulan "intakt" eller hade den separerat? 

Publicerat

Ingen som har bilder efter ha skjutit med 8x57js ? 

Publicerat

Var kulan "intakt" eller hade den separerat? 

Kulan hade till viss del splittrats men hade ändå ganska bra vikt kvar , separerat hade den inte.

Blyet hade lagt sig åt sidan en del och bidrog säkert till den avvikande kulbanan, det låg som ett roder åt sidan.

• 1 year later...
Publicerat

Igår kväll så styckade jaktlaget tjuren som jag lyckades knäppa!

Tjuren sköts raktframifrån med första skottet (det är den kula som är delad) det tog lite i bröstkorgen på sin väg in och bytte då riktning, kulan återfanns i båda delar (en liten bit isär) där vi trodde utgångshålet fanns! 

Där fanns ett utgångshål men inget eller endast lite hade slagit ut där.

Det andra skottet sköt jag troligen i onödan eftersom det första hade russlat om i maskinrummet ganska ordentligt.

Det sköt jag i nacken på Tjuren som tagit några steg bakåt i skottet och då också vänt sig om så det som mest syntes var ändalykten!

Kulan slog in lite under mitten av nacken och hade svampat vackert utan att ha verkat träffa på något ben på sin väg igenom, kulan återfanns dirkt under skinnet i halsen.

Direkt i träffen så klappade Tjuren i hop och blev liggande där den landade, effektivt!!

Kulorna är av märket North Fork Softpoint om jag inte missminner mig och kalibern är 9,3x62

post-4850-0-28515100-1445596912_thumb.jp

post-4850-0-11944200-1445596916_thumb.jp

• 1 year later...
Publicerat

Testade en norma tip strike på en gris i 95 kg klassen. In bakom och satt i bog skinnet på andra sidan. Skotthållet ca 20m. 141,3 kvar av 165gn.

personligen tycker jag nog det borde blivit ett genom skott. Inte imponerad.

20161023_152207.jpg