Publicerat December 5, 201114 yr Går hemma och är pappaledig vilket ger möjlighet att göra riktig mat, på riktigt. Kalops, pepparrotskött etc. Nu såg jag att de hade rätt skapligt pris på fläsklägg, så fan vet om det inte blir ärtsoppa mä fläsk nån dag.
Publicerat December 5, 201114 yr Långkok is the shit! (måste finnas flera trådar här där jag skriver om detta är jag säker på...) Ugnen på 70 grader, i med allt i en gryta, på med locket, in i ugnen, sov i typ 12 timmar, smaka av och red, sen är det klart!!! Enklare och godare kan det banne mig inte bli!
Publicerat December 5, 201114 yr Går hemma och är pappaledig vilket ger möjlighet att göra riktig mat, på riktigt. Kalops, pepparrotskött etc. Nu såg jag att de hade rätt skapligt pris på fläsklägg, så fan vet om det inte blir ärtsoppa mä fläsk nån dag. Låter som upplagt för rotmos med fläsklägg med tycker jag.. Koka lägg och sen kålrot, morot och potatis i kokspadet. Mosa ihop, lite vätska och en REJÄL klick smör!!
Publicerat December 5, 201114 yr Det har varit några annonser i flera jakttidningar om en långkoksgryta. Crock-pot. Någon som testat?
Publicerat December 5, 201114 yr Det har varit några annonser i flera jakttidningar om en långkoksgryta. Crock-pot. Någon som testat? fan vad fel en kan läsa så här efter slitet på jobbet Crack-pot tyckte jag det stod
Publicerat December 5, 201114 yr Lagade en gryta med fläsklägg förra veckan. Köttet puttrade i närmare 3 timmar totalt och det blev hur mört och fint som helst. Jämfört med andra köttgrytor som jag har gjort så var den här helt klart den godaste. Det var inte sista gången jag lagade mat på lägg
Publicerat December 5, 201114 yr fan vad fel en kan läsa så här efter slitet på jobbet Crack-pot tyckte jag det stod Nej det är varianten man kör på lördag kväll efter jaktdagens slut Tjälknöl är ju en sådan där typiskt bra sak att göra om man har tid. Jag är även helt förälskad i kroppkakor (inte öländska) vilket också tar en hel del tid. Långkok är ju helt enkelt bara det bästa som finns, jag förstår varför kvinnor inte fick jobba förr, dom måste ju vara hemma och fixa massa god mat.
Publicerat December 6, 201114 yr Det har varit några annonser i flera jakttidningar om en långkoksgryta.Crock-pot. Någon som testat? Cook pot heter den väl? dock så är det liite tveksamt efter en enkel googling... Själv gillar jag mina stekar blodiga. 8) Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 7, 201114 yr Crock-Pot heter den, finns i ett par utförande beronde på inställningar och automatik. Läst en del om dem på olika matbloggar, och de verkar omtyckta. Svenska ditributören En hel del Crock-Pot lagad mat
Publicerat December 7, 201114 yr Crock-Pot heter den, finns i ett par utförande beronde på inställningar och automatik. Läst en del om dem på olika matbloggar, och de verkar omtyckta. Svenska ditributören En hel del Crock-Pot lagad mat Svårt att avgöra vad som egentligen är "äkta upplevelse" och vad som är reklam. Men det verkar extremt lovande. Jag har nu meddelat tomten att om en Bradley smoker är för mycket begärt så kan jag nöjja mig med en Crock-Pot. Skall dock vara den större modellen. Inte bara för storlekens skull utan för justeringsmöjligheterna som verkar vara bättre där.
Publicerat December 7, 201114 yr Fast jag ser inte riktigt syftet med en Crock-pot om man har en gryta och en ugn. Det är ju bara att ställa in rasket på morgonen och så är det klart till kvällen. Genom att justera temperaturen så kan man styra tiden när det skall vara klart. Sen har många moderna ugnar även en timerfunktion så den avbryter efter valt antal timmar så det är ingen risk... Men vill man ha ännu en cool pryl i köket så är det nog ett bra köp. Jag har helt enkelt slut på plats i mitt kök för ytterligare prylar...
Publicerat December 7, 201114 yr Författare Svårt att avgöra vad som egentligen är "äkta upplevelse" och vad som är reklam. Men det verkar extremt lovande. Jag har nu meddelat tomten att om en Bradley smoker är för mycket begärt så kan jag nöjja mig med en Crock-Pot. Skall dock vara den större modellen. Inte bara för storlekens skull utan för justeringsmöjligheterna som verkar vara bättre där. Klart du ska ha en Bradley, men se till att tomten kommer typ nu så du kan bju på rökta godsaker till jul
Publicerat December 7, 201114 yr Arbetar hemma idag. Så snart sätter jag en texas no-bean chili på spisen så är den klar lagom till middag....
Publicerat December 7, 201114 yr Fast jag ser inte riktigt syftet med en Crock-pot om man har en gryta och en ugn. Det är ju bara att ställa in rasket på morgonen och så är det klart till kvällen. Genom att justera temperaturen så kan man styra tiden när det skall vara klart. Sen har många moderna ugnar även en timerfunktion så den avbryter efter valt antal timmar så det är ingen risk... Men vill man ha ännu en cool pryl i köket så är det nog ett bra köp. Jag har helt enkelt slut på plats i mitt kök för ytterligare prylar... Byte av ugn vore i och för sig ännu bättre... Men just det där med att lämna spisen/ugnen på har jag nog svårt att få igenom. Höll på att gå illa när vattnet tog slut (kokade bort) för något år sedan. Tror egentligen inte att det hade kunnat börja brinna men hela huset var förvandlat till "smoker". Tyvärr ingen angenäm rökdoft... Säger inte att Crock-Pot är så oändligt mycket säkrare. Men betydligt enklare att övertyga damen där hemma...
Publicerat December 7, 201114 yr Klart du ska ha en Bradley, men se till att tomten kommer typ nu så du kan bju på rökta godsaker till jul Har nyss lämnat in ett rådjurslår, en bog och ett älghjärta till en god vän som har tillgång till "walk in" rök. Är visst någon gammal Vivo butik/distr det jaktlaget har tagit över. Så jag klarar mig nog i Jul. Men då jag tänker gifta mig till våren kan man nog nästan tjäna ihop till en smoker bara genom att fixa köttet själv... // Henrik
Publicerat December 20, 201114 yr Jag kommer att testa att krydda färskt sidfläsk, vacumpacka köttet och köra det på typ 70 grader i 24 h. Kommer att bli sjukt gott!