Publicerat December 7, 201114 yr Författare Jag förstår inte frågeställningen, varför ska du ha jaktkulor? Du vill ju ändå aldrig följa med och jaga? Iof sig en motiverad kommentar
Publicerat December 7, 201312 yr jag har inte testat men jag kom fram till att den var onödigt mjuk i 6xc och 270wsm! detta var vad jag läste mig fram till inte testat själv!
Publicerat December 8, 201312 yr Ok, fick nämligen tips av Thomas Haugland att den skulle passa bra till rådjur och hjort, men sen ville han ej riskera att skjuta gris med den. Dock kan man ju kolla om någon annan galning gjort det och fått bra resultat Får nog bli Bergers kulor till både jakt och övning!!
Publicerat December 9, 201312 yr Ozz har en helt egen uppfattning om saker, jag har skjutit rätt mycket vilt med A-max, från 6 mm och 105 grain till 178 grain .30, det är en mjuk kula som expanderar väl på lite längre håll, jag skulle inte välja den för korta håll med anledning av det, å andra sidan har man frågat Haugland om saker så är man inte intresserad av sådant som är hitom 300 meter och då är det en helt underbar kula. Jag har en skippning med Bergers jakt kulor på ingång för utvärdering men tidigare erfarenheter, egna och andras är att de har varit väl hårda de där Berger kulorna och inte alls expanderat som avsett. /CHristian
Publicerat December 9, 201312 yr Min åtel ligger på cirkus 130 meter från där jag sitter, hade ingen annan möjlighet att placera den. Har också börjat skjuta på långhåll så det är ju inga problem. Men vi får se, jag har förstått det som att Berger är riktigt grymma kulor. Men det gäller väl att bilda sig en egen uppfattning!!
Publicerat December 9, 201312 yr Jag pysslar med långhållsskytte och jakt och då mest jakt på lite längre håll. Önskvärt med denna inriktningen är att ha en och samma kula till såväl skyttet som jakten då det krävs att man skjuter mycket på alla tänkbara avstånd för att lära känna ballistiken fullt ut för just din kula under alla tänkbara variabler,det låter sig inte göras med premiumkulor som kostar typ 15:- styck. Initialt bestämde jag mig för att använda Berger vld hunting vilket i teorin torde vara ett ypperligt val,till skytte funkar dom utmärkt men för jakt fick jag ofta dålig effekt med långa flyktsträckor. Kulan är för hård enligt mig och öppnar dåligt i rådjur och hjort samt mindre grisar,sista rådjuret jag sköt med den i min 308 laddad med en 155gr kula till et v0 om 870 sprang 200m och eftersöksekipage fick ringas in för att hitta den. Kulan hade passerat rakt igenom bägge lungorna som en helmantel. Idag använder jag A-max till allt med ypperlig effekt,oavsett skottplacering så går inte djuren många meter. Bild på lungorna med berger och bild på utgångssidan med berger.... /Mike
Publicerat December 9, 201312 yr intressant, jag trodde den var väl mjuk för 7mm rem? Men om avståndet är 130m så kanske det funkar ypperligt! Mad Mike, vilka kalibrar jagar du med A-maxen? Christian, anser du att a-maxen är lämplig i 6xc och 270 wsm på matvilt? det handlar ju om +900m/s! För som jag skrev har jag inte testat utan bara läst mig till mina slutsatser om a-maxen!
Publicerat December 9, 201312 yr Jag skjuter med A-max i två av mina bössor,dels min 243 30 imp där jag använder en 105gr kula som har ett V0 om 960m/s samt även min 308 där jag skjutit 155gr varianten med 885m/s V0 samt en 178gr A-max med ett V0 om 820m/s. Jag har skjutit kron,dov,gris och rå med utmärkt resultat,älg jagar jag inte primärt så där kan jag inte uttala mig. /Mike
Publicerat December 9, 201312 yr så a-maxen skjuter inte sönder ett rådjur i 960 m/s? då har jag fått bevis nog att a-maxen duger till även 6xc 0ch 270wsm! får kanske be om ursäkt då jag påpekade att den var väl mjuk i 7mm rem, men det var det jag läst mig fram till!
Publicerat December 9, 201312 yr Ozzian. Om du sätter en a-max eller vilken konventionell blyspets som helst som har ett V0 om 960m/s i bogarna på ett rå på 100m så blir det inget kvar av dom och det vet du också så vad menar du med skjuter sönder? Om man aktivt väljer sin skottplacering samt har förmågan att sätta kulan på avsedd plats oavsett avstånd så har man inga problem vilken kula eller konstruktion man än väljer. Jag har skrivit det förut och skriver det igen , A-max är som en V-max i effekt fast med djupverkan. /Mike
Publicerat December 9, 201312 yr ok, det var det jag menade, typ samma som en oryx i 960 m/s? så då återstårdet för ts att välja skott bakom bog och köpa a-max eller köpa bondat, och då de ex tsx,NF, rhino,a-frame?
Publicerat December 9, 201312 yr ja och då också ta kostnaden för det om man ska skjuta och jaga med samma kula,för mig är inte ett par sönderskjutna bogar inte ett problem,dom är lika sönderskjutna i min värld om en A-max eller en bondad kula gått tvärs igenom= inget jag tar tillvara på. /Mike
Publicerat December 10, 201312 yr Då kanske man ska skjuta långhåll och jaga svin, rå, dov osv osv med a-maxen...han är ej dum den däringa haugland Sen å andra sidan, det är ej mycket kött mellan revbenen på någon av djuren, så det lilla förstörda kan jag leva med...eller vad säger du Mad-Mike??? OBS, Kalibern är 7mm rem mag!!
Publicerat December 10, 201312 yr Med en 162gr A-max har du råd att skjuta hur mycket du vill samt får en ypperlig jaktprojektil,vem äter revben? /Mike
Publicerat December 10, 201312 yr Någon bra ladd-data till den kulan i 7mm rem mag...någon?? ska testas på svin, rådjur och hjort samt skjutas långhåll med. Bra om man kan göra allt detta med en och samma kula!!!