Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vill du medverka/hjälpa till i i forskningsprojekt?

Featured Replies

Publicerat

Som vissa vet sysslar jag med strålskydd och miljöradiofysik, dvs hur radionuklider som både finns naturligt och som är "man made" förflyttar sig och ansamlas.

SLU och jag har ett projekt där vi mäter Cesium-137 i vildsvin i mälardalen varje år. vi har då kunnat se trender i hur Cesium-137 ansamlas i vildsvinskött men nu har vi fått problem.

Stället vi tidigare fått kött ifrån (inga mängder alls) har inte haft vildsvin inne på jakterna och har nu avbrutit sin jakt för stammens främjande, helt ok i min mening, då vintern tog återväxten mer eller mindre.

mina kolleger på Svenskt Lantbruks-Universitet, SLU och jag (skåning) står nu helt utan prover för 2011, det är skit mer eller mindre!

tidigare år har vi mätt ca 30 grisar eller liknande men i år, för att hålla statistiken uppe för trenden behövs inte lika många.

Om någon av er känner att ni skulle vilja delta i projektet och få veta innehållet i köttet så följer informationen nedan från SLU:

10-15 djur vore bra och provet skall tas från framläggen.

Provet skall vara så rent som möjligt från blod, fett, senor och päls,

Vi behöver även uppgift om kön, ålder, skottplats och vikt.

Provet behöver inte vara så stort . Vi behöver ca: 60 gram. Så det motsvarar väl ca en halv apelsin.

Vi lägger provet i Cerbero 60 (60ml) burkar.

ett provprotokoll skall fyllas i för varje vildsvin. ersättning för porto kan ordnas

om någon skulle vilja hjälpa till blir jag mycket glad! hör gärna av er till mig så förmedlar jag kontakt till Robert Weimer på SLU.

Mätresultaten kommer jag se till att ni som hjälper till ska få ta del av, om inte annat för det är kul att veta.

OBS, det gäller områden i eller runt mälardalen.

Tack på förhand!

/Karl

Publicerat

Kan det ha varit fryst?

Publicerat
  • Författare

Kan det ha varit fryst?

Jag ska fråga, men jag har svårt att tro att det har någon som helst betydelse. Nukliden sitter där den sitter och kommer ingenstans då den är bunden till muskel.

jag återkommer med snabbt svar under morgonen imorn.

Publicerat

En idé kanske kan vara att kontakta kretsarna i Jägareförbundet i Västmanland, Uppland, Södermanland och Stockholm och se om inte de kan prata med sina medlemmar om detta?

Vi jägare skall främja viktig forskning inom flora och fauna! ^_^

Behöver ni prover från rymmande myskankor så säg bara till!

p.s

OT - det hade varit skitkul att lämna in ett prov från ett djur som är kontaminerat från Tjernobyl eller liknande till 1:a april men det är säkert inte lagligt... :lol:

Publicerat
  • Författare

det spelar ingen roll om det är frysta prover ;)

Publicerat
  • Författare

En idé kanske kan vara att kontakta kretsarna i Jägareförbundet i Västmanland, Uppland, Södermanland och Stockholm och se om inte de kan prata med sina medlemmar om detta?

Vi jägare skall främja viktig forskning inom flora och fauna! ^_^

Behöver ni prover från rymmande myskankor så säg bara till!

p.s

OT - det hade varit skitkul att lämna in ett prov från ett djur som är kontaminerat från Tjernobyl eller liknande till 1:a april men det är säkert inte lagligt... :lol:

det är inte olagligt, du kommer förmodligen få besök dock. sen blir det provtagning och säkert lite probing på dig, därav "skitkul" eller? :lol:

skåne har väldigt låg beläggning av Cesium medan det ökar uppåt mälardalen och gävle.

Jag kan berätta att det är nog inte någon som vet vad som egentligen kommer in i form av Cesium-137 i människokroppen via vildsvin. Det är bara studier gjorda tidigare men from. nu ska det publiceras innehåll. det finns flera olika intressanta saker man kan titta på, dels ofodrade grisar och de som gått på foder i viss omfattning. vi har beläggningskartor över hela sverige i upplösning på ca 100x100m.

Publicerat

Två av mina jaktlagskompisar jagar mycket i Edsbro (en bit utanför Norrtälje) och dom skjuter en och annan gris.

Kanske inte exakt rätt upptagningsområde men om du vill kan jag kolla om dom har lust att skicka in prover.

Mvh. Fitz

Publicerat
  • Författare

Gärna det Putte! Kolla om de vill. Tack så mycket!

Publicerat

Vi ska jaga gris i Norrtäljetrakten nästa lördag så vi får hoppas att det blir något.

Publicerat
  • Författare

Toppen orjant!