Publicerat December 9, 201114 yr Nu när julen börjar närma sig tänkte jag önska mig ett vapenskåp av jultomten, eller av frun om tomtf-n inte dyker upp.. Dom ultimata egenskaperna vore att det är superbilligt, bra kvalite och sväljer en jäkla massa bössor, gärna kodlås oxå.. Men den ekvationen går ju inte ihop mig veterligen. Så lite mer realistiska är att det får plats sex bössor utan att behöva packa dom som passagerarna i en Fiat 126. Gärna förvaring i dörr och ovanför bössorna, och hyfsad kvalite. Har kikat på Scandinavian Safe SP88 och Hylte´s Profsafe S1500 Super som jag tycker verkar uppfylla kraven. Det lutar åt S1500, men tänkte ta en koll med er om ni kanske har erfarenheter av något av skåpen och kan komma med en rekomendation?! Tack på förhand //Jocke
Publicerat December 9, 201114 yr Jag tror att du kommer att bli irriterad på bössornas placering i SP88, speciellt när du behöver den som står längst in. Bättre att ha dem uppradade och lätt åtkomliga som i S1500. För övrigt tycker jag att du tänker rätt. Det gjorde inte jag, så hu har jag två mindre skåp istället för ett stort....
Publicerat December 9, 201114 yr Jag tror att du kommer att bli irriterad på bössornas placering i SP88, speciellt när du behöver den som står längst in. Bättre att ha dem uppradade och lätt åtkomliga som i S1500. För övrigt tycker jag att du tänker rätt. Det gjorde inte jag, så hu har jag två mindre skåp istället för ett stort.... Jag har ett SP88 och är väldigt nöjd. Du behöver inte ha bössorna som på bilderna. Du kan ta ur hyllan i skåpet så bössorna står exakt likadant som på Profsafe S1500. Mvh John
Publicerat December 9, 201114 yr Jag har ett SP88 och är väldigt nöjd. Du behöver inte ha bössorna som på bilderna. Du kan ta ur hyllan i skåpet så bössorna står exakt likadant som på Profsafe S1500. Vad bra! Där ser man nyttan av de samlade erfarenheter ett forum som detta innebär.
Publicerat December 9, 201114 yr Jag valde mellan sp88 och profsafe s1500 med kodlås och jag valde det sistnämda för att det har kolvar som låsning och inte kam låsning (heter det så?). Inbillar mig bara att när du stänger dörren med kam varianten så finns det risk att man klämmer, skrapar något i skåpet. /Niklas.
Publicerat December 9, 201114 yr Författare Jag tror att du kommer att bli irriterad på bössornas placering i SP88, speciellt när du behöver den som står längst in. Bättre att ha dem uppradade och lätt åtkomliga som i S1500. För övrigt tycker jag att du tänker rätt. Det gjorde inte jag, så hu har jag två mindre skåp istället för ett stort.... Först var tanken ett mindre skåp, men tänkte det blir retfullt att behöva gå å köpa ett nytt skåp när man har fyllt det lilla skåpet med fyra bössor och vill ha sin femte bössa.. Jag har ett SP88 och är väldigt nöjd. Du behöver inte ha bössorna som på bilderna. Du kan ta ur hyllan i skåpet så bössorna står exakt likadant som på Profsafe S1500. Mvh John Ahh, okej, vet du om det finns längre stöd för pipan att köpa, eller det blir till att tillverka själv? Jag valde mellan sp88 och profsafe s1500 med kodlås och jag valde det sistnämda för att det har kolvar som låsning och inte kam låsning (heter det så?). Inbillar mig bara att när du stänger dörren med kam varianten så finns det risk att man klämmer, skrapar något i skåpet. /Niklas. Jo, faktiskt är det precis just detta som har fått mig att väga över på s1500 framför sp88.. I övrigt är det väl inte mycket skillnad på skåpen verkar det som..
Publicerat December 9, 201114 yr Det kostar så väldigt lite och kliva upp en storlek i skåps modell, men svider om man köper något man tycker är för litet och måste byta. Själv köpte jag ett NorLyx 6 för 18 år sen och har alltid saknat förvaringsmöjligheter med hyllor och dylikt i det. Så i höstas slog jag till och köpte ett nytt NorLyx HL-1000, gott om plats fint med hyll förvaring och kostade var 700:- gentemot det som var storleken mindre. Men när man köper skåp för 7-8000 så spelar inte de extra kronorna så stor roll tycker jag. Söker du hyll förvaring bör du fundera på hur hyllsystemen är uppbyggda, jag valde NorLyx för hyllan ökar i bredd i takt med skåpet, det gjorde inte Prosafe skåpet. Där var hyllrona lika breda ovasett minsa modell eller största. Angående kodlås så är det säkert bra, men i min värld funkar en nyckel kontra 1450:- extra som ett kodlås kostar...
Publicerat December 9, 201114 yr Först var tanken ett mindre skåp, men tänkte det blir retfullt att behöva gå å köpa ett nytt skåp när man har fyllt det lilla skåpet med fyra bössor och vill ha sin femte bössa.. Ahh, okej, vet du om det finns längre stöd för pipan att köpa, eller det blir till att tillverka själv? Jo, faktiskt är det precis just detta som har fått mig att väga över på s1500 framför sp88.. I övrigt är det väl inte mycket skillnad på skåpen verkar det som.. Man får bara ett pipstöd i skumplast med. Men att göra ett efter sina egna specifikationer är ju en baggis plus att det blir ju EXAKT som man vill ha det. Mvh John
Publicerat December 9, 201114 yr Är inte ett vapenskåp jävligt knöligt att böka ner genom skorstenen? Tänker lite på Tomten här... //F
Publicerat December 9, 201114 yr Är inte ett vapenskåp jävligt knöligt att böka ner genom skorstenen? Tänker lite på Tomten här... //F Men du kan tomten med sin mage ta sig genom Skorstenen så är nog inte ett vapenskåp nått problem
Publicerat December 9, 201114 yr Författare Men du kan tomten med sin mage ta sig genom Skorstenen så är nog inte ett vapenskåp nått problem Får nog lämna en lapp på skorstenen till tomten att han ska släppa ner skåpet först, innan han själv kravlar ner, om i fall att han skulle fastna.. En tomte i skorstenen kan jag leva med, men vapenskåpet måste jag ha!
Publicerat December 9, 201114 yr Författare Det kostar så väldigt lite och kliva upp en storlek i skåps modell, men svider om man köper något man tycker är för litet och måste byta. Själv köpte jag ett NorLyx 6 för 18 år sen och har alltid saknat förvaringsmöjligheter med hyllor och dylikt i det. Så i höstas slog jag till och köpte ett nytt NorLyx HL-1000, gott om plats fint med hyll förvaring och kostade var 700:- gentemot det som var storleken mindre. Men när man köper skåp för 7-8000 så spelar inte de extra kronorna så stor roll tycker jag. Söker du hyll förvaring bör du fundera på hur hyllsystemen är uppbyggda, jag valde NorLyx för hyllan ökar i bredd i takt med skåpet, det gjorde inte Prosafe skåpet. Där var hyllrona lika breda ovasett minsa modell eller största. Angående kodlås så är det säkert bra, men i min värld funkar en nyckel kontra 1450:- extra som ett kodlås kostar... Joo, vill väl egentligen ha kodlås, men som ny jägare är det väldigt mycket som ska inhandlas, så man får försöka spara in lite där man kan..
Publicerat December 9, 201114 yr Joo, vill väl egentligen ha kodlås, men som ny jägare är det väldigt mycket som ska inhandlas, så man får försöka spara in lite där man kan.. Näää, ta kodlåset det är värt pengarna att inte behöva gömma nån nyckel. Jag har ett SP88 och är nöjd, "kamlåsningen" har då inte repat nånting för mig. Men jag håller med om att pipstödet i skumplast är dynga.
Publicerat December 10, 201114 yr Jag valde mellan sp88 och profsafe s1500 med kodlås och jag valde det sistnämda för att det har kolvar som låsning och inte kam låsning (heter det så?). Inbillar mig bara att när du stänger dörren med kam varianten så finns det risk att man klämmer, skrapar något i skåpet. /Niklas. Om inte annat så låter mitt "kam" skåp nått förjäkligt när jag öppnar eller stänger det Så har man småbarn får man räkna med att de också vaknar vid 04 när man plockar ut bössan
Publicerat December 10, 201114 yr Näää, ta kodlåset det är värt pengarna att inte behöva gömma nån nyckel. Jag har ett SP88 och är nöjd, "kamlåsningen" har då inte repat nånting för mig. Men jag håller med om att pipstödet i skumplast är dynga. Nycklar gömmar man inte, de bär man med sig! Jag skulle inte vilja förklara för farbror blå varför mitt vapen skåp är öppnat och tömt med en hittad nyckel! Jag och tanten har varsin så är risken att bägge försvinner samtidigt nästan eliminerad!
Publicerat December 10, 201114 yr Joo, vill väl egentligen ha kodlås, men som ny jägare är det väldigt mycket som ska inhandlas, så man får försöka spara in lite där man kan.. Spara inte in på det iaf (tycker Jag då) fatta va skönt och slippa fundera på nycklarna, bara klappa igen skåpet å va nöjd. Jag vet att man inte ska gömma nyckeln, men många gör nog det iaf även min far gjorde det å gud va jag har kladdat på dom vapnen när jag var liten utan hans vetskap.
Publicerat December 10, 201114 yr Nycklar gömmar man inte, de bär man med sig! Jag skulle inte vilja förklara för farbror blå varför mitt vapen skåp är öppnat och tömt med en hittad nyckel! Jag och tanten har varsin så är risken att bägge försvinner samtidigt nästan eliminerad! Hur många är det som ständigt bär med sig nyckeln tror du?? Hängandes runt halsen på innebandyträningen tex? Njaaaee...... Var och en får göra som dom vill, men jag skulle inte vilja vara utan kodlåset.
Publicerat December 10, 201114 yr Hur många är det som ständigt bär med sig nyckeln tror du?? Hängandes runt halsen på innebandyträningen tex? Njaaaee...... Var och en får göra som dom vill, men jag skulle inte vilja vara utan kodlåset. Tja mina skåps nycklar hänger i knippan med husnycklar så de är alltid med i höger fickan. Tränas de så ligger på ett sånt ställe att jag har kontroll på dem!! Personlig erfarenhet av kod lås på jobbet är att de strular och då är det sällan roligt, låskillarna kostar nog inte gratis. Fast de fakturorna ser jag aldrig...
Publicerat December 11, 201114 yr Köpte ett SP88 och jag är nöjd so far :-) dock råkade jag välta det på armen så armen vart helt blå en vecka :-D
Publicerat December 14, 201114 yr Författare Trodde det skulle bli lättare att välja med lite input, men tycker snarare det blev värre.. Jaja, visst är det härligt med i-landsproblem... Angående kodlås så har jag precis som galne, alltid nycklarna på mig, iaf när jag inte är inomhus hemma i huset.
Publicerat December 17, 201114 yr dock råkade jag välta det på armen så armen vart helt blå en vecka :-D Har också ett sådant, funkar bra. Men det väger som bekant 152 kg tomt, så hur i helsicke lyckades du "råka" välta det??
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Nu har jag äntligen beställt ett skåp, blev ett Prosafe S1500, utan sidohyllan och med gammal hederlig nyckel, snål som man är... Tack för alla svar!
Publicerat April 10, 201214 yr Har blivit erbjuden att köpa ett vapenskåp av märket Husqvarna, det är ss 3492 stämplat, väger ca 150 kg, får plats 12 vapen i det, mörkgrön färg på det. Min fråga är om det är någon som har några erfarenheter av dessa skåp och om det kan vara ett bra köp? Mvh Martin