Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nitratsalt kontra Salpeter

Featured Replies

Publicerat

Jag tänkte göra egen julskinka i år och undrar om det är någon som har koll på om man kan använda samma mängds nitratsalt som Salpeter?

Publicerat

Om du menar NaNO3 jämfört med KNO3 så ja men var hittar du kalisalpeter nuförtiden?

Publicerat

Det behövs inte om man inte är extremt petig med färgen...

Jag använder aldrig nitratsalt i mitt kök och smaken är det då inget fel på ;)

Fast i skinkan har jag större förståelse för nitratsalt än i korven!

Publicerat

Det behövs inte om man inte är extremt petig med färgen...

Jag använder aldrig nitratsalt i mitt kök och smaken är det då inget fel på ;)

Fast i skinkan har jag större förståelse för nitratsalt än i korven!

Är man uppvuxen med en grå julskinka så tycker man den skall se ut så! Jag menar varför ska mat industrin tvinga in oss i att kött är rött även när det är tillagat?! Jag älskar min gråa julskinka!! :wub:

Publicerat

Jag tänkte göra egen julskinka i år och undrar om det är någon som har koll på om man kan använda samma mängds nitratsalt som Salpeter?

Grundrecept på saltlag av nitritsalt: 18 msk nitritsalt till 2 l vatten.

Hur salpeter ska användas vet jag ej.

När jag använder nitritsalt så tar jag ca 7 msk nitrit och 8 msk grovsalt till 2 l vatten.

Tycker det blir en lagom sälta som ger mycket godsmak.

(Många är de som smakat på min tjälaknul, rökta älghjärtan mm som finner att det är något av det godaste dom ätit i den vägen!)

Hur det funkar på skinka har jag inte provat...... Men det skulle förvåna mig om det inte blir bra. Dock kan du kanske öka på med grovsaltet 1-2 msk om du vill bli lite törstig när du käkar skinkan!

Jag gissar att det kan bli angenämt med lite ingefära och nejlika i skinklagen!? Kanske tom lite senapsfrön....

Publicerat

Är man uppvuxen med en grå julskinka så tycker man den skall se ut så! Jag menar varför ska mat industrin tvinga in oss i att kött är rött även när det är tillagat?! Jag älskar min gråa julskinka!! :wub:

+1

Publicerat

För mig är inte färgen avgörande. Men visst är det trevligare med en aptitligare färg(lite röd/rosa skimrande istället för grått och grönskimrande).

Nitritet höjer smaken en nivå. Salt i de mängder som finns i skinkan och i tex rökt kött är skadligt för kroppen. Nitritet en aning mer skadligt. Ska jag ändå äta sånt som inte är helt bra för mig så vill jag att det åtminstånde är så gott som möjligt!

Publicerat
  • Författare

Grundrecept på saltlag av nitritsalt: 18 msk nitritsalt till 2 l vatten.

Hur salpeter ska användas vet jag ej.

När jag använder nitritsalt så tar jag ca 7 msk nitrit och 8 msk grovsalt till 2 l vatten.

Tycker det blir en lagom sälta som ger mycket godsmak.

(Många är de som smakat på min tjälaknul, rökta älghjärtan mm som finner att det är något av det godaste dom ätit i den vägen!)

Hur det funkar på skinka har jag inte provat...... Men det skulle förvåna mig om det inte blir bra. Dock kan du kanske öka på med grovsaltet 1-2 msk om du vill bli lite törstig när du käkar skinkan!

Jag gissar att det kan bli angenämt med lite ingefära och nejlika i skinklagen!? Kanske tom lite senapsfrön....

Kanon!

Ska testa detta mått! Har en fråga dock, hur länge ska de ligga i lagen?

Beställde och köpte rimmade revbensspjäll förra året i Hötorgshallen och de blev sjukt möra så det åker ner ett par kg sådana också! :)

Publicerat

Räkna på att saltet kryper ca 1.5 cm / dygn, bara räkna. Sen är det ju så att köttet aldrig blir saltare än lagen, det blir bara jämnare sälta.

Publicerat

Räkna på att saltet kryper ca 1.5 cm / dygn, bara räkna. Sen är det ju så att köttet aldrig blir saltare än lagen, det blir bara jämnare sälta.

+1

Lagen kan dock "spädas" om det är mycket kött och lite lag... Dvs om du använder 2l lag till 2kg kött, då blir sältan ung som 2l lag späd med ytterligare 2l vatten. Jag brukar försöka att ha 3-4x volymen lag mot volymen kött. Alt så slänger man på lite mer salt i lagen om man inte får plats med tillräckligt med lag....

Publicerat
  • Författare

Tnx!

Publicerat
  • Författare

Skinkan upptinad och rimlagen kokad. Nu ska lagen bara svalna så får vi se hur det blir om en 10 dagar! :)

Publicerat

Här är oxå lagen kokad sen ska skinkan fär ligga i till den 23.

Publicerat
  • Författare

Här är oxå lagen kokad sen ska skinkan fär ligga i till den 23.

Vi får väl lägga in varsin bild den 23/12!

Publicerat

Min skinska hamnade i salt lagen den 9 på Anna-dagen som sig bör av gammal tradition! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Nu börjar det ju närma sig när skinkan ska tillagas. :)

Ska den läggas i vatten först?

Vad är bäst, koka den eller ugnsbaka den?

Publicerat

Nu börjar det ju närma sig när skinkan ska tillagas. :)

Ska den läggas i vatten först?

Vad är bäst, koka den eller ugnsbaka den?

Varför vattna ur saltet som du så omsorgsfullt försökt att tränga in?

Just skinka så genar jag och köper färdigkokt. Tycker nog att kokt blir bätre. Ska du koka så gör det i lagen så du inte drar saltet ur skinkan.

För test så skär en liten bit som du kokar i lag och smaka av. Är det bra så i med resten. Är den för salt så späd ut lagen med vatten och provkoka en ny bit. Tvärtom om den inte är salt nog.....

Publicerat

Inget vatten!

Tveklöst ungsbaka, blir bättre smak tycker jag. Kanske lite torrare skinka men fan så mycket godare.

Jag ska strax ner och tömma röken på kött. Imorn blir det lax som ska rökas :)

Publicerat
  • Författare

Inget vatten!

Tveklöst ungsbaka, blir bättre smak tycker jag. Kanske lite torrare skinka men fan så mycket godare.

Oh, vad gott det ska bli! ;)

Publicerat
  • Författare

Inget vatten!

Oh, vad gott det ska bli! ;)

Publicerat
  • Författare

In i stekpåse, termometern på 68 grader och ugnen på 80 grader. Bör vara klar runt 18, tillsammans med de rimmade revbensspjällen, som ugnsbakas i vacuminpackade. :)

• 9 months later...
Publicerat

Men va fan !! Här ligger man i sängen och läser gamla trådar och så

Publicerat

Men va fan ! Här ligger man i sängen och läser gamla trådar och så får man inte veta hur skinkan blev :(. Blev den bra Orjant ???? ;)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Mnja, smaken blev bra men den blev för torr. 68 grader var alldeles för mycket pga eftervärmen i köttet!