Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ornitologerna hotar att polisanmäla Boden och Arvidsjaur...

Featured Replies

Publicerat

....för skyddsjakt. Dom tycker att alldeles för mycket fåglar skjuts.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6200660

Har ni samma problem med ornitologerna på andra håll i landet där dom tycker att det skjuts för mycket fågel?

Publicerat

Nej här är lugnt men jag tror iofs inte det skjuts lika mycket här. Finns nog redan en tråd om detta har jag för mej..

Edit: Hittade den här.

Men du har delvis en annan frågeställning så kör på tycker jag..

Mvh!

Publicerat

På ett sätt tycker jag att ornitologerna har en poäng, och det är mängden fågel som skjuts i onödan. Dessutom drar dessa mängder kråk- och vitfågel till sig andra fåglar tex rovfåglar som riskerar att bli måltavlor.

Genom att minska exponeringen av sopor för fågel minskar man behovet av skyddsjakt, och det är väl det SOF pekar på.

Att ingen verkar ha haft kontroll på omfattningen är också ett tecken på att något kanske borde göras, förutom allt blyhagel som sprids bland avfallet och kanske följer med i sopförbränningen?

Publicerat

På ett sätt tycker jag att ornitologerna har en poäng, och det är mängden fågel som skjuts i onödan. Dessutom drar dessa mängder kråk- och vitfågel till sig andra fåglar tex rovfåglar som riskerar att bli måltavlor.

Genom att minska exponeringen av sopor för fågel minskar man behovet av skyddsjakt, och det är väl det SOF pekar på.

Att ingen verkar ha haft kontroll på omfattningen är också ett tecken på att något kanske borde göras, förutom allt blyhagel som sprids bland avfallet och kanske följer med i sopförbränningen?

Mmm visst har du rätt i någon mån, samma visa på tipparna som det är med kajor i tätbebyggt område. Minska den tillgängliga maten osv samt i kajornas fall hindra häckningsmöjligheter så torde problemen minska. Man kommer dock inte ifrån att jakten kommer att behövas även fortsättningsvis.

Vänder mej dock kraftigt emot detta att rovfåglar riskerar bli måltavlor.. Ornitologretorik på den :angry:

Sen när det gäller omfattningen så tror jag att man gör en rätt stor insats när det gäller att kupera korp. De är ju fridlysta över allt annars så någonstans måste man ta ned dem tycker jag.

Ang blyet.. jag har faktiskt tänkt tanken. Fast inte när det gäller fågel i första hand utan då vi sköt råttor i mängd. Då sköt vi rakt emot det som skulle bli jord typ och det var säkert kilovis med bly vi begravde där.. Men vi testade stål en gång.. en enda gång och det räckte. Det gnistregn som uppstod ville man inte uppleva mer, var väl bara tur att vi inte träffades själva!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Nej här är lugnt men jag tror iofs inte det skjuts lika mycket här. Finns nog redan en tråd om detta har jag för mej..

Edit: Hittade den här.

Men du har delvis en annan frågeställning så kör på tycker jag..

Mvh!

Ok! Den hade jag missat!rolleyes.gif

Här i Kalix sköter Kalix naturbruksgymnasium om det och säljer ev. fåglar till fågelhundsägare som apportträningsobjekt.biggrin.gif

Publicerat

Nja ornitologretorik vet jag inte, nog har det skjutits både ett och annat som inte borde ha skjutits, men jag säger inte att problemet är gigantiskt, bara att risken kan öka.

Egentligen borde man ju ta in en grupp som representerar SOF och ha med dem i planeringen av åtgärder. Jag tror att de skulle komma fram till slutsatsen att det faktiskt är nödvändigt att skjuta av vit- och kråkfågel. Möjligen kan de också ha bra synpunkter på vad man i övrigt enkelt kan göra för att minska attraktiviteten för fåglar.

Kontrakurs beror ofta på okunskap.

Publicerat
  • Författare

Nja ornitologretorik vet jag inte, nog har det skjutits både ett och annat som inte borde ha skjutits, men jag säger inte att problemet är gigantiskt, bara att risken kan öka.

Egentligen borde man ju ta in en grupp som representerar SOF och ha med dem i planeringen av åtgärder. Jag tror att de skulle komma fram till slutsatsen att det faktiskt är nödvändigt att skjuta av vit- och kråkfågel. Möjligen kan de också ha bra synpunkter på vad man i övrigt enkelt kan göra för att minska attraktiviteten för fåglar.

Kontrakurs beror ofta på okunskap.

Jag antar att du har hört att man vill att dom ska göra på sopstationen ist. Dom vill att man ska täcka över det som är ätbart, men det är ju ett himla arbete för personalen. Om det är med jord el. presenning vet jag inte men jag antar att det är jord.

Publicerat

Då är det någon som inte förstått uppdraget och denne någon lär skjuta fel vart i tillvaron vederbörande än befinner sig, det har inget med tipparna att göra tycker jag. Skjutit en hel del för att freda uven från rovfågel men aldrig att man skulle skjuta för att ta ned dem!

Kunskapen för att freda käket från fågel finns redan problemet är att käket är så pass attraktivt, speciellt vintertid, att det inte spelar någon roll om du bygger in det. De tar sig in ändå.

Mvh!

Publicerat

Jag antar att du har hört att man vill att dom ska göra på sopstationen ist. Dom vill att man ska täcka över det som är ätbart, men det är ju ett himla arbete för personalen. Om det är med jord el. presenning vet jag inte men jag antar att det är jord.

Ja ett himla arbete låter lösbart och är väl bara bra, så slipper man lägga en jäkla massa tid på att skjuta fågel.

Målet med en avfallstipp är ju inte att producera fågel som man sedan måste skjuta av sanitära skäl. Skall vi då också räkna 15.000 á 32 gram bly som sprids på en hektar med lakvatten osv så finns det ju all anledning att kika på en förändrad verksamhet i det avseendet.

Publicerat

Ja ett himla arbete låter lösbart och är väl bara bra, så slipper man lägga en jäkla massa tid på att skjuta fågel.

"Ett himla arbete" får nog ses som dagens understatement.

Det handlar om att du är tvungen att se över hela hanteringen, från mottagande fram till den sekund det antingen får till förbränning eller slutförvaring (grävs ner) och se till att den är hermetiskt sluten.

Publicerat

Vad äter kråkfåglarna på avfallsanläggningen?

På ortens sopstation lagras det ätbara i ett sophus i väntan på transport.

Några smulor blir det alltid som hamnar fel vid omlastning till långtradare.

Vid studier på platsen med vapen i hand har jag konstaterat att fåglarna äter

folkskit( rötslam) och hästskit som komposteras på platsen .

Måsarna vill tydligen inte ha denna delikata anrättning så dom har försvunnit från platsen.

Kråkor ock korp duger det tydligen åt där finns hundratals av båda arterna.

Räv och mårdhund är heller inte kräsna.