Publicerat Augusti 2, 201312 yr Merkel, har du en kronograf så är det inga problem, stega dig upp till max kanske ca 49 grains, om th ser bra ut och farten ökar för varje 0,5 grain du häller i så borde du i alla fall komma upp i 830m/s som är långt över vad LAGEN säger!
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Merkel, har du en kronograf så är det inga problem, stega dig upp till max kanske ca 49 grains, om th ser bra ut och farten ökar för varje 0,5 grain du häller i så borde du i alla fall komma upp i 830m/s som är långt över vad LAGEN säger! Ozzian, vad menar du med att 830 m/s är långt över vad lagen säger! Henrik
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Ozzian, läste du mitt inlägg eller såg du bara siffran 770 m/s och slutade läsa där? 770 m/s ÄR DEN HASTIGHET SOM EN 140 GRAINS KULA MÅSTE HÅLLA PÅ 100M. Jag skrev så i mitt ursprungliga inlägg men uppenbarligen gick inte budskapet fram riktigt. 830 m/s i utgångshastighet kan vara en möjlig konsekvens om man använder någon av de allra mest ballistiskt välformade 140 grains kulorna MEN kravet är en anslagsenergi på 2700 J på 100m avstånd vilket innebär 770 m/s i hastighet på detta håll för en 140 grains kula. Henrik
Publicerat Augusti 3, 201312 yr ok fel av mig jag ´kollade på normas nosler partition 9,1 grammaren ,,, då säljer dom den som klass 2ammo? då den har 820m/s i utgångshastighet ger den bara 755m/s på 100m, och det var den ammon vapenhandlaren sålde till mig för snart 30år sedan. Jag sköt 5-6 älgar med denna innan jag fattade att i min 50cm pipa kan det aldrig vara godkänd ammo! Jag undrar hur många som jagar älg olagligt med den kula idag? Vad skulle straffet för att jaga älg med klass 2 ammo kunna bli? Kan man bli ifråntagen vapnen? böter? Så summa summarum, en 140 grains kula bör då upp i 840m/s och det bör vara möjligt då max skulle ge ca 855m/s! Edit När jag läser mitt inlägg så ser det surt ut, vilket är helt fel, bra med fakta och inte massa troende!
Publicerat Augusti 10, 201312 yr 702m/s Nu är laddningen provad och klar, träffbild 40mm på 80m med aimpoint, kronografen visade mellan 679m/s- 682m/s det blir nog en bra högviltspatron i höst! Skickat från min GT-P3110 med Tapatalk 4
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Gutt,,, det kommer väl en inbjudan på björnjakt efter den fina ql rapporten? skitjakt!
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Jaaa nu är det så att min QL ligger 33ms långsammare än vad min bössa ger i verkligheten i V0. Går det att ställa om tryck och temp i QL? och hur fan gör man det, är ju ingen PC guru direkt Vet vart Enterknappen sitter om man säger så.
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Författare Jaaa nu är det så att min QL ligger 33ms långsammare än vad min bössa ger i verkligheten i V0. Går det att ställa om tryck och temp i QL? och hur fan gör man det, är ju ingen PC guru direkt Vet vart Enterknappen sitter om man säger så. Jag får aldrig verkligheten och QL att stämma - det är svårt. Vad menar du med att ställa om "tryck"? Starttrycket kan ändras men det ska man väl inte göra utan anledning. Temperatur på krutet kan du ändra genom att göra så här:
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Någon som känner sig manad att kolla trycket på följande laddning. 416 Taylor Hornady FMJ 400gr Fed 215 Col 85mm 69gr vv-n140 Laddningen gör 666ms i kronografen så man borde kunna öka den en del..?
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Någon som känner sig manad att kolla trycket på följande laddning. 416 Taylor Hornady FMJ 400gr Fed 215 Col 85mm 69gr vv-n140 Laddningen gör 666ms i kronografen så man borde kunna öka den en del..? enligt ql ligger du en bra bit över max! ca 67 grain är max.
Publicerat Augusti 11, 201312 yr enligt ql ligger du en bra bit över max! ca 67 grain är max. Tack! Stegade 67, 68, 69gr och fick hastigheter mellan 650 och 666. Borde kanske byta krut? Har ju fått högre hastigheter tidigare med 400gr kulor och 203-b. Nu går det krutet inte att uppbringa där jag bor tyvärr så jag är hänvisad till annat. Har 202, 204, vv140 och 150 hemma
Publicerat Augusti 11, 201312 yr 66 grains 202 är max, ger 681m/s i 50cm pipa! 100,9% fyllnadsgrad. 204 är för långsamt!
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Skulle någon vänlig själ kunna tala om vad Quickload beräknar för utgångshastighet på följande laddningar: Kal .308 Win 165 grs Hornady Interbond 45 grs Norma 202 CCI 250 COL 72mm Och Kal. 308 Win 167 grs Lapua Scenar (ej moly) 43,5 grs Norma 202 CCI 250 COL 73mm Skjutet ur en Råtta med 50cm pipa. Jag vet att detta är heta laddningar, men jag har stegat mig upp utan tecken på för höga tryck och framför allt Interbonden verkar behöva en rejäl knuff för att få ihop träffbilderna i min pang...
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Wow- henke, det enda som räddar dig är att du kör med en längre COL än Norma, du är långt över max och oaktat vad du tror är det där överladdningar. Du får säkert dina svar men jag undrar verkligen om du vet vad du sysslar med? Allt sagt med omsorg om dig och din pang/CHristian
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Författare Skulle någon vänlig själ kunna tala om vad Quickload beräknar för utgångshastighet på följande laddningar: Kal .308 Win 165 grs Hornady Interbond 45 grs Norma 202 CCI 250 COL 72mm Och Kal. 308 Win 167 grs Lapua Scenar (ej moly) 43,5 grs Norma 202 CCI 250 COL 73mm Skjutet ur en Råtta med 50cm pipa. 1. 4567 bar (max är 4150 bar), 832 m/s 2. 3859 bar, 792 m/s Ledsen att jag inte svarade på ditt pm tidigare
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Ställer väl en fråga jag med till al guruerna Hornadys SST 140 gr Magnum hatt Total längd 78,3. Mm om jag mins rätt 47 gr URP Pipan lär vara ca 60 Ska återkomma med exaktare uppgifter i morgon //
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Tack för omtanken Christian N men som jag skrev så är jag fullt medveten om att jag ligger över max med dessa laddningar. Och jag har som sagt noggrant stegat mig upp. Norma listar 43,4-44,4 grs som max för 165 grs beroende på vilken kula det gäller (Interbond finns inte listad) så 45,0 grs innebär ca 1,5-3,6% över deras rekommendationer, vilket jag inte tycker känns riktigt så skrämmande som du får det att låta. Men jag rekommenderar givetvis absolut ingen annan att använda mina data i andra vapen! Jag hade dock inte trott att ~3,5% överladdning skulle innebära så mycket som 10% övertryck enligt CIP-max som quickload anger enligt exabit... Även om jag vet att alla CIP-klassade patroners maxtryck är satt med större säkerhetsmarginal än så, och att just R8:an testats till sanslöst mycket högre tryck än CIP-max så känns det onekligen lite i överkant... Får nog ta och försöka hitta precisionen i någon annan kula som inte kräver så mycket tänjning av gränserna. Följdfråga: Hur köper man enklast Quickload? Finns den att köpa som download någonstans eller är det CD-rom per post som gäller? Tackar för uppgifterna exabit!
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Tack för omtanken Christian N men som jag skrev så är jag fullt medveten om att jag ligger över max med dessa laddningar. Och jag har som sagt noggrant stegat mig upp. Norma listar 43,4-44,4 grs som max för 165 grs beroende på vilken kula det gäller (Interbond finns inte listad) så 45,0 grs innebär ca 1,5-3,6% över deras rekommendationer, vilket jag inte tycker känns riktigt så skrämmande som du får det att låta. Men jag rekommenderar givetvis absolut ingen annan att använda mina data i andra vapen! Jag hade dock inte trott att ~3,5% överladdning skulle innebära så mycket som 10% övertryck enligt CIP-max som quickload anger enligt exabit... Även om jag vet att alla CIP-klassade patroners maxtryck är satt med större säkerhetsmarginal än så, och att just R8:an testats till sanslöst mycket högre tryck än CIP-max så känns det onekligen lite i överkant... Får nog ta och försöka hitta precisionen i någon annan kula som inte kräver så mycket tänjning av gränserna. Följdfråga: Hur köper man enklast Quickload? Finns den att köpa som download någonstans eller är det CD-rom per post som gäller? Tackar för uppgifterna exabit! Interbonden är bt-kula så den stjäl lite mer utrymme i hylsans volym än normas kulor i laddmanualen. normas max torde ligga runt 43-43,5. krutvikt och tryck är ju inte linjärt som du antyder när man börjar gå upp. Var läste du att alla blasers kollas individuellt för sanlöst höga övertryck? jag vet att tikka gör det eller gjorde men vilka tryck testas blasern för? /Kalle
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Tack för omtanken Christian N men som jag skrev så är jag fullt medveten om att jag ligger över max med dessa laddningar. Och jag har som sagt noggrant stegat mig upp. Norma listar 43,4-44,4 grs som max för 165 grs beroende på vilken kula det gäller (Interbond finns inte listad) så 45,0 grs innebär ca 1,5-3,6% över deras rekommendationer, vilket jag inte tycker känns riktigt så skrämmande som du får det att låta. Men jag rekommenderar givetvis absolut ingen annan att använda mina data i andra vapen! Jag hade dock inte trott att ~3,5% överladdning skulle innebära så mycket som 10% övertryck enligt CIP-max som quickload anger enligt exabit... Även om jag vet att alla CIP-klassade patroners maxtryck är satt med större säkerhetsmarginal än så, och att just R8:an testats till sanslöst mycket högre tryck än CIP-max så känns det onekligen lite i överkant... Får nog ta och försöka hitta precisionen i någon annan kula som inte kräver så mycket tänjning av gränserna. Följdfråga: Hur köper man enklast Quickload? Finns den att köpa som download någonstans eller är det CD-rom per post som gäller? Tackar för uppgifterna exabit! ql ser inte alla parametrar tex hur trång pipa du har så trycket kan lika gärna vara högre.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Jag försökte aldrig påstå att alla R8:or provskjutits med extrema övertyck. I princip alla nya vapen testas med ca 30% övertryck (Tikka testas inte hårdare an någon annan f.ö.), och tyskarna kräver även att vapen som importeras men inte övertryckstestas vid tillverkningen måste testas och godkännas i Tyskland för att få importeras, så att Blaser måste testa sina vapen råder ingen tvekan om. Vad jag syftade på var ett test som DEVA genomförde i Tyskland där man ämnade se hur högt man kunde gå innan vapnet i fråga (Blaser R8) havererade och uppmätte 14400 bar utan haveri. (Dock uppstod givetvis problem att öppna slutstycke, förstörda hylsor osv långt tidigare än så givetvis) Här är testet, dock tysk text: http://www.djz.de/447,2359/ Att värdet som Quickload räknar ut bara är teoretiskt förstår nog alla, och det kan givetvis vara både högre och lägre beroende på aktuellt vapen och en stor mängd andra faktorer. Jag försöker inte uppmuntra till överladdning om någon vill tolka det så. Men jag personligen är tillräckligt övertygad om att marginalerna som finns är betydligt större än vad jag åstadkommit med min Interbond-laddning för att inte känna någon oro när jag trycker av iaf. Men med tanke på hylslivslängd osv så är det givetvis önskvärt att inte ligga så högt, så jag kommer att byta kula för att hitta precision utan att behöva tänja på gränserna.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare Henke, det låter som att du är en tänkande handladdare och sånt glädjer mig verkligen då jag inte sällan får förfrågningar om data från folk som inte borde ägna sig åt handladdning överhuvudtaget. Givetvis finns det en stor portion onoggrannhet i en QL-simulering - bara det faktum att jag inte använt din faktiska hylsvolym i hylsor skjutna i ditt patronläge drar in en hel del osäkerhet i det hela. Jag tror gemene man har alldeles för stor tilltro till QL när man anger tryck och hastighet med värdesiffror som egentligen inte borde finnas där alls. Istället för att skriva 4567 bar och 832 m/s vilket är ganska vilseledande borde man skriva nåt i stil med 3800-4700 bar och 790-850 m/s så det framgår att detta inte rör sig om några exakta siffror. Sköt själv med en R8 i fjol i 8x57JS och där stämde inte QL särskilt bra med uppmätta hastigheter och jag kunde därför trava iväg över Normas maxladdning utan problem.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Screw it- nåja Henke, du är i varje fall medveten om att du kör på rött läge o gör det tydligen utan att darra på manschetten, kom ihåg en sak bara, du kan aldrig låna ut en pil eller låta annan skjuta din pang utan att vara fullt ut ansvarig för eventuella negativa följder, utöver det är det ju upp till dig att stressa dina prylar efter eget skön. Christian
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Vad jag syftade på var ett test som DEVA genomförde i Tyskland där man ämnade se hur högt man kunde gå innan vapnet i fråga (Blaser R8) havererade och uppmätte 14400 bar utan haveri. (Dock uppstod givetvis problem att öppna slutstycke, förstörda hylsor osv långt tidigare än så givetvis) Här är testet, dock tysk text: http://www.djz.de/447,2359/ Intressant att läsa är främst kommentarerna till de första laddningarna (6500, 8500 och 10000 bar): 6500 bar: Tändhattarna visar "små antydningar till tecken på förhöjt gastryck" 8500 bar: Tändhattarna visar "antydningar till tecken på förhöjt gastryck" 10000 bar: Tändhattarna visar "tecken på förhöjt gastryck" Alla som spår tryck i knallarnas utseende kan ju suga på den en stund. -- Mats