Publicerat September 6, 201312 yr Ok tack! jag fick pm hjälp igår med laddningen. Jag hittade 4-5 stycken till laddningar med det trycket, nu har jag aldrig tagit laddata direkt från ett ladd-forum men tänk om andra gör det? utan att kritiskt fundera? det där var ju en rätt så galen laddning! borde ju moderaters bort kan man tycka...
Publicerat September 6, 201312 yr Det är ju milt jämfört med "11.000 laddata", DÄR hittar du laddningar som heter duga... -- Mats
Publicerat September 7, 201312 yr ungefärlig hastighet och tryck på denna om den går bra Har nämligen sett tecken på tryck men bara sporadiskt inte regelbundet så man undrar ju lite. ( Och ja vapnet är grundligt rengort.det blire det varje gång det varigt ute med mej ) Återkommer när tråden blir mer aktiv. Vågar inte ha den laddningen ofentlig om den skulle vara farlig på något vis. Redigerad September 14, 201312 yr med Stocken1969
Publicerat September 8, 201312 yr En sån liten petitess som vilken patron det rör sig om kanske... Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Om någon orkar knappa lite QL skulle jag vara överlycklig! 358W 54cm pipa 62000 PSI MAX. Barnes TSX(för TTSX verkar inte finnas än..) 200grs .358" COL 71mm Så till det roliga! Ger några av våra skandinaviska krut vettiga farter, utan allt för höga tryck? Norma 202 eller n530 ser bra ut på pappret. Hur ligger n133 och n135 till? Amerikanarna verkar ledigt skjuta laddningar på 800+m/s, vore kul att veta om våra krut kan komma i närheten! //Peter
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Hittade just Barnes laddata bestående av 52grs N201 som ska ge en fart på 2748fps med en orginal X kula :roll: Någon som vågar knappa in det? Låter rysligt hett...
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Hittade just Barnes laddata bestående av 52grs N201 som ska ge en fart på 2748fps med en orginal X kula :roll: Någon som vågar knappa in det? Låter rysligt hett... man behöver inte ql för att se hur orealitisk den laddningen är.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Ja, den gamla PDF-filens data är helt galna. Jag får upp TTSX 200 grains med COL 71 mm i ca 740 m/s i min 52 cm LW-pipa. Det är så högt jag vill gå med Norma 201 i min bössa. 202 ger lägre hastighet, passar bättre för 250-grainarna. De får jag upp i ca 700 m/s. It isn't the 'fart' that kills...it's the 'smäll' Du har valt fel kaliber om du jagar de hastigheterna du nämner. Köp då en 35 Whelen eller varför inte en 358 Norma Magnum. Det är en fin harmonisk kaliber det också...för att vara magnumkaliber
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Ja, den gamla PDF-filens data är helt galna. Jag får upp TTSX 200 grains med COL 71 mm i ca 740 m/s i min 52 cm LW-pipa. Det är absolut så högt jag törs gå med Norma 201 i min bössa. 202 ger lägre hastighet, passar bättre för 250-grainarna. De får jag upp i ca 700 m/s. It isn't the 'fart' that kills...it's the 'smäll' Du har valt fel kaliber om du jagar de hastigheterna. Köp då en 35 Whelen eller varför inte en Norma 358 mag. Det är en fin kaliber det också Borde inte 200krutet passa bättre för hög fart?
Publicerat Oktober 11, 201312 yr man behöver inte ql för att se hur orealitisk den laddningen är.enligt ql nästan 10 000 psi ,så den är lite het(supertokhet) och du lär inte få i 52 grain
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Dra till peeric@live.se istället Mats, den där hotmailadressen fungerar inte.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Har du kört det i QL, eller är det mest en gissning kring trycken? QL är ingen universell sanning. Det får aldrig ersätta sunt förnuft. Jänkarna tenderar att ladda 358 win väldigt hårt enligt min erfarenhet. Det är och förblir en lågvolymskaliber och därmed begränsad till tämligen moderata hastigheter...det får man inte glömma. Vill du ha ladd-data kan du köpa norska Våpenjournalens Ladebok utgåva 7 som kommit ut för inte så länge sedan. De har data för 358 win och Norma + Vihtavuorikrut. http://www.fritidvildmarksliv.se/butik/jakt/handladdning/tillbehor/ladeboken-utgava-6.html
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Borde inte 200krutet passa bättre för hög fart? 200 är för snabbt för kulvikter >200 grains. 201 är ett superbra krut till 358 win och jaktkulor, till 225 grains kulor (optimal kulvikt för 358 win??) är det som hand i handske. Men den lilla hylsvolymen ger kalibern dess begränsningar. Speciellt om man har kort magasin och/eller kort throat i sitt patronläge (bägge gäller för mig). Vill man ha mer fart på .35 kulor köper man de kalibrar jag nämnde tidigare.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Har du kört det i QL, eller är det mest en gissning kring trycken?Det behövs inte ql för den laddningen då det inte ens rymms så mycket krut.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Haha, var inte direkt 52grains laddningen jag tänkte på! Tänkte snarare på 740m/så som max. Hur som, QL är som sagt QL, men det ger en hyfsad ide iaf.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr 740 m/s är max vad jag vill utsätta min bössa för med TTSX 200 grains, 201-krut och OCL 71 mm. Samma laddning med TSX 200 grains ger 760 m/s. TTSX verkar gå 'trögare' (bygger mer tryck) genom loppet samt inkräktar mer på hylsvolym än TSX. Jag planerar ha bössan hela livet och är rädd om henne. Har inget behov av att smiska på henne med absoluta maxladdningar hela tiden. 358 win dödar så fint ändå
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Dra till peeric@live.se istället Mats, den där hotmailadressen fungerar inte. Gjort. -- Mats
Publicerat Oktober 13, 201312 yr tror nästan att jag budar hem ql med min mor nästa gång hon är i dyskland. det kan ju vara bra att ha.
Publicerat Oktober 13, 201312 yr tror nästan att jag budar hem ql med min mor nästa gång hon är i dyskland. det kan ju vara bra att ha.vad kostar den där? ligger väl på 1400 i Finland!
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Möjligt men jag är sämmre på finska än vad jag är på tyska. Och min mor åker dit en gång i kvartalet med sina vänner.
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Hej alla, Skulle vilja ha hjälp med att ta fram en laddstege av följande... Det kommer endast vara en "skjuta-mig-godkänd-på-älgen-smäll" så jag vill ha en snäll laddning, gärna runt 800m/s. Kaliber = 30-06 Kula =Hornady RN FMJ 110gr Patronlängd = 73,5 (COL mellan 73 och 74mm) Friflykt (bomkontakt?) =hmm vet inte vad det kan bli rikigt Piplängd = 22" Krut (går även att utelämna och få förslag på lämpliga krutsorter av QL) = 203B, dvs det krut som finns hemma 203B är väl kanske inte ett optimalt krut för ändamålet, men nog kan jag väl få det att smälla ivf? Hoppas ni kan hjälpa mig!? J
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Hej alla, Skulle vilja ha hjälp med att ta fram en laddstege av följande... Det kommer endast vara en "skjuta-mig-godkänd-på-älgen-smäll" så jag vill ha en snäll laddning, gärna runt 800m/s. Kaliber = 30-06 Kula =Hornady RN FMJ 110gr Patronlängd = 73,5 (COL mellan 73 och 74mm) Friflykt (bomkontakt?) =hmm vet inte vad det kan bli rikigt Piplängd = 22" Krut (går även att utelämna och få förslag på lämpliga krutsorter av QL) = 203B, dvs det krut som finns hemma 203B är väl kanske inte ett optimalt krut för ändamålet, men nog kan jag väl få det att smälla ivf? Hoppas ni kan hjälpa mig!? J detta kan vara till hjäpl.http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/30-06-Springfield/