Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

QuickLoad-hjälp

Featured Replies

Publicerat

Ok tack! jag fick pm hjälp igår med laddningen. Jag hittade 4-5 stycken till laddningar med det trycket, nu har jag aldrig tagit laddata direkt från ett ladd-forum men tänk om andra gör det? utan att kritiskt fundera? det där var ju en rätt så galen laddning! borde ju moderaters bort kan man tycka...  

• Svar 243
  • Visningar 34,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vänligen hjälp mig lösa en fråga iom en vadslagning, QL-hastighet för följande kombination önskas: 150 gr. Barnes TSX, BC (G1) 0,428, piplängd 22" (56 cm) 46,0 gr. Vv 140 Norma hylsa COL 72 mm

• Ozzian, läste du mitt inlägg eller såg du bara siffran 770 m/s och slutade läsa där? 770 m/s ÄR DEN HASTIGHET SOM EN 140 GRAINS KULA MÅSTE HÅLLA PÅ  100M. Jag skrev så i mitt ursprungliga inlägg men

• Christian N
    Christian N

Wow- henke, det enda som räddar dig är att du kör med en längre COL än Norma, du är långt över max och oaktat vad du tror är det där överladdningar. Du får säkert dina svar men jag undrar verkligen om

Posted Images

Publicerat

Det är ju milt jämfört med "11.000 laddata", DÄR hittar du laddningar som heter duga...

-- Mats

Publicerat

ungefärlig hastighet och tryck på denna om den går bra :)  Har nämligen sett tecken på tryck  men bara sporadiskt inte regelbundet  så man undrar ju lite. ( Och ja vapnet är grundligt rengort.det blire det varje gång det varigt ute med mej )

Återkommer när tråden blir mer aktiv. Vågar inte ha den laddningen ofentlig om den skulle vara farlig på något vis.

Redigerad med Stocken1969

Publicerat

En sån liten petitess som vilken patron det rör sig om kanske... ;)

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat

Den lilla blundern är korrigerad :tongue:

• 1 month later...
Publicerat

Om någon orkar knappa lite QL skulle jag vara överlycklig!

358W

54cm pipa

62000 PSI MAX.

Barnes TSX(för TTSX verkar inte finnas än..) 200grs .358"

COL 71mm

Så till det roliga! Ger några av våra skandinaviska krut vettiga farter, utan allt för höga tryck? Norma 202 eller n530 ser bra ut på pappret. Hur ligger n133 och n135 till?

Amerikanarna verkar ledigt skjuta laddningar på 800+m/s, vore kul att veta om våra krut kan komma i närheten!

//Peter

Publicerat
Hittade just Barnes laddata bestående av 52grs N201 som ska ge en fart på 2748fps med en orginal X kula :roll: 

Någon som vågar knappa in det? Låter rysligt hett...

Publicerat

Hittade just Barnes laddata bestående av 52grs N201 som ska ge en fart på 2748fps med en orginal X kula :roll: 

Någon som vågar knappa in det? Låter rysligt hett...

man behöver inte ql för att se hur orealitisk den laddningen är.

Publicerat

Ja, den gamla PDF-filens data är helt galna. Jag får upp TTSX 200 grains med COL 71 mm i ca 740 m/s i min 52 cm LW-pipa. Det är så högt jag vill gå med Norma 201 i min bössa. 202 ger lägre hastighet, passar bättre för 250-grainarna. De får jag upp i ca 700 m/s. It isn't the 'fart' that kills...it's the 'smäll' ;) Du har valt fel kaliber om du jagar de hastigheterna du nämner. Köp då en 35 Whelen eller varför inte en 358 Norma Magnum. Det är en fin harmonisk kaliber det också...för att vara magnumkaliber  B)

Publicerat

Har du kört det i QL, eller är det mest en gissning kring trycken?

Publicerat

Ja, den gamla PDF-filens data är helt galna. Jag får upp TTSX 200 grains med COL 71 mm i ca 740 m/s i min 52 cm LW-pipa. Det är absolut så högt jag törs gå med Norma 201 i min bössa. 202 ger lägre hastighet, passar bättre för 250-grainarna. De får jag upp i ca 700 m/s. It isn't the 'fart' that kills...it's the 'smäll' ;) Du har valt fel kaliber om du jagar de hastigheterna. Köp då en 35 Whelen eller varför inte en Norma 358 mag. Det är en fin kaliber det också B)

Borde inte 200krutet passa bättre för hög fart?
Publicerat

man behöver inte ql för att se hur orealitisk den laddningen är.

enligt ql nästan 10 000 psi ,så den är lite het(supertokhet) och du lär inte få i 52 grain
Publicerat

Kolla din Hotmail, som sagt. :-)

-- Mats

Publicerat

Dra till peeric@live.se istället Mats, den där hotmailadressen fungerar inte.

Publicerat

QL är ingen universell sanning. Det får aldrig ersätta sunt förnuft. Jänkarna tenderar att ladda 358 win väldigt hårt enligt min erfarenhet. Det är och förblir en lågvolymskaliber och därmed begränsad till tämligen moderata hastigheter...det får man inte glömma. Vill du ha ladd-data kan du köpa norska Våpenjournalens Ladebok utgåva 7 som kommit ut för inte så länge sedan. De har data för 358 win och Norma + Vihtavuorikrut.

http://www.fritidvildmarksliv.se/butik/jakt/handladdning/tillbehor/ladeboken-utgava-6.html

Publicerat

Borde inte 200krutet passa bättre för hög fart?

200 är för snabbt för kulvikter >200 grains. 201 är ett superbra krut till 358 win och jaktkulor, till 225 grains kulor (optimal kulvikt för 358 win??) är det som hand i handske. Men den lilla hylsvolymen ger kalibern dess begränsningar. Speciellt om man har kort magasin och/eller kort throat i sitt patronläge (bägge gäller för mig). Vill man ha mer fart på .35 kulor köper man de kalibrar jag nämnde tidigare.

Publicerat

Det behövs inte ql för den laddningen då det inte ens rymms så mycket krut.
Publicerat

Haha, var inte direkt 52grains laddningen jag tänkte på! :) Tänkte snarare på 740m/så som max. Hur som, QL är som sagt QL, men det ger en hyfsad ide iaf.

Publicerat

740 m/s är max vad jag vill utsätta min bössa för med TTSX 200 grains, 201-krut och OCL 71 mm. Samma laddning med TSX 200 grains ger 760 m/s. TTSX verkar gå 'trögare' (bygger mer tryck) genom loppet samt inkräktar mer på hylsvolym än TSX. Jag planerar ha bössan hela livet och är rädd om henne. Har inget behov av att smiska på henne med absoluta maxladdningar hela tiden. 358 win dödar så fint ändå ;)

Publicerat

Dra till peeric@live.se istället Mats, den där hotmailadressen fungerar inte.

Gjort.

-- Mats

Publicerat

tror nästan att jag budar hem ql med min mor nästa gång hon är i dyskland. :)  det kan ju vara bra att ha.

Publicerat

tror nästan att jag budar hem ql med min mor nästa gång hon är i dyskland. :)  det kan ju vara bra att ha.

vad kostar den där?

ligger väl på 1400 i Finland!

Publicerat

Möjligt men jag är sämmre på finska än vad jag är på tyska. Och min mor åker dit en gång i kvartalet med sina vänner.

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej alla,

Skulle vilja ha hjälp med att ta fram en laddstege av följande...

Det kommer endast vara en "skjuta-mig-godkänd-på-älgen-smäll" så jag vill ha en snäll laddning, gärna runt 800m/s. 

• Kaliber = 30-06
  • Kula =Hornady RN FMJ 110gr
  • Patronlängd = 73,5 (COL mellan 73 och 74mm)
  • Friflykt (bomkontakt?) =hmm vet inte vad det kan bli rikigt
  • Piplängd = 22"
  • Krut (går även att utelämna och få förslag på lämpliga krutsorter av QL) = 203B, dvs det krut som finns hemma  :smile:

203B är väl kanske inte ett optimalt krut för ändamålet, men nog kan jag väl få det att smälla ivf?  :wink:  

Hoppas ni kan hjälpa mig!?

J

Publicerat

Hej alla,

Skulle vilja ha hjälp med att ta fram en laddstege av följande...

Det kommer endast vara en "skjuta-mig-godkänd-på-älgen-smäll" så jag vill ha en snäll laddning, gärna runt 800m/s. 

• Kaliber = 30-06
  • Kula =Hornady RN FMJ 110gr
  • Patronlängd = 73,5 (COL mellan 73 och 74mm)
  • Friflykt (bomkontakt?) =hmm vet inte vad det kan bli rikigt
  • Piplängd = 22"
  • Krut (går även att utelämna och få förslag på lämpliga krutsorter av QL) = 203B, dvs det krut som finns hemma  :smile:

203B är väl kanske inte ett optimalt krut för ändamålet, men nog kan jag väl få det att smälla ivf?  :wink:  

Hoppas ni kan hjälpa mig!?

J

detta kan vara till hjäpl.http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/30-06-Springfield/