Publicerat December 14, 201114 yr Hej Jag håller på att ta min jägarexamen och håller på att kolla på lite utrustning. Vad är det man behöver som grundutrustning (allt utom vapen alltså)? Det blir ju en del pengar man måste lägga ut Jag har bla kollat på jaktradio och då hittade jag den här http://www.dealextreme.com/p/baofeng-uv-3r-1-4-lcd-3w-136-174-400-470mhz-dual-band-walkie-talkie-camouflage-green-109264 . Funkar den att använda? Jag vet att det är en billigt kinapryl men det kan vara nått att börja med i alla fall.
Publicerat December 14, 201114 yr Den radion lär inte vara laglig att använda i Sverige.. Men även om man bortser från det så tror jag det är bäddat för strul.. Jag personligen hade inte chansat, utan kommer att köpa en beprövad radio, som är godkänd i Sverige.. Men det kanske finns någon här som råkar använda en sån här radio med bra resultat?
Publicerat December 14, 201114 yr behörer inte alls bli dyrt,,beror väl på hur mkt prylb-g man är,,själv är ja nöjd om jag har kniven med mej förutom bössa då
Publicerat December 14, 201114 yr Nej, köp inget från Kina... det blir bara problem! Kolla vad de andra i jaktlaget har för radio. Be att få klämma, känna och prova deras apparater lite och fråga vad dom anser att du ska använda. Om du har tur så kanske du finner en radio som jaktlaget sen har rekomenderat på blocket eller någon annan annonsmarknad till ett bra pris.
Publicerat December 14, 201114 yr De flesta jaktlag använder 155 eller 31 mhz radio, kolla vilket så du inte köper fel, tyvärr finns det mig veterligt ingen radio som kombinerar bägge frekvenserna.
Publicerat December 14, 201114 yr den där radion funkar inte världens bästa och jag har en sådan som reservmaskin men den finns billigare på ebay med
Publicerat December 14, 201114 yr Författare den där radion funkar inte världens bästa och jag har en sådan som reservmaskin men den finns billigare på ebay med Tack! bra att veta. Är det olagligt att använda en radio som inte är godkänd i sverige? Grejer man köper från ebay lär ju inte vara godkända heller.
Publicerat December 14, 201114 yr Kika på länken nedan angående radioutrustning och märkningar. http://www.pts.se/pts/Templates/Page.aspx?id=26310&epslanguage=SV
Publicerat December 15, 201114 yr säger bara en sak vettiga kängor +1 Du kan spara pengar på bössorna, begagnat är snorbilligt i vårt land. Du kan köpa billiga, men pålitliga, kikarsikten om du köper begagnat även där - dock ska du FÖR HELVETE inte köpa nytt kinaskräp i stil med Sämsta, Jähte-Junk, Också Optik, Zne-Aim m.fl!!! Du kan jaga i impregnerade m/59-brallor och en Jula-fleece. Du kan be din mamma virka vapenremmar. En rostig gammal Fiesta är en perfekt jaktbil (personlig erfarenhet). Vita Blixten kan användas för persontransport på snötäckt mark. Du kan hitta lätt begagnade jaktradio på Blocket för halva nypriset eller mindre. Vilken ryggsäck som helst rymmer en termos och några mackor. En rostfri "Mora"kniv för en femtilapp kan användas till ALL jakt. Men lägg en slant på skorna. -- Mats
Publicerat December 15, 201114 yr Ett bra underställ i ull. (Lundhags) Bra sockor och skor/kängor. (Härkila) En jaktradio som är billig och verkar rejäl är Genzos från Hylte Lantmän. Har endast testat den lite och den verkar helt ok. När flera i mitt jaktlag skulle köpa nya så kollade jag lite här på forat och det var några som haft den i ett par säsonger utan något strul. Själv har jag en Icom men den kan inte räknas till det billigare. Beggad bössa och ett bra kvalitétssikte är också att rekommendera som tidigare nämnts. Köp INTE nått snål-sikte. Då kommer du bara få ett helvete. Jag har haft ett Zeiss Conquest 3-9x50 som jag kan reka som ett mycket bra sikte för ett bra pris. EDIT: På grannforat (Robsoft) är de en som säljer ett beggat conquest. Mvh//Matte.
Publicerat December 15, 201114 yr Dyrt behöver inte alltid vara bättre :-) går att snåla in på mycket men vissa saker lär man lägga ner en bra slant på!
Publicerat December 15, 201114 yr Vad man behöver som jägare: Inskjuten bössa med skottfast riktmedel. Detta behöver inte kosta skjortan! Varma, torra och bekväma kängor!!! Som många har påpekat så är dett en av de viktigaste sakerna i utrustningen. Många lager kläder så man inte fryser. Tre par tunna långkallingar under ett par m/59 byxor slår även de värsta GorTex prylarna. Bra handskar. Jag köper mina på granngården och det är vinterfodrade arbetshandskar. Varm mössa Thermos!!! Jakt utan varmt kaffe = skit. Nu till tekniken då... Jaktradio... Det var en som nyss sålde sin nästan nya ICOM T41 för 2000 och det måste ändå vara ett riktigt fynd! Beroende på hur mycket radiotrafik ni har under jakten så får du köpa prylar efter behovet men skall man snacka en del i radio så brukar gamla prylar ha riktigt dåliga accar och då spelar det ingen roll hur bra den är om den inte har någon ström. Jag rekommenderar ICOM alla dagar i veckan om man skall ha en radio som är lätt att använda och ställa in t ex pilottoner på. Hörselskydd... Peltor SportTac. Visst håller de i max fem år innan de börjar susa men de funkar rikrigt bra. Alternativt så kan man använda ett par gamla traditionella kåpor och ha en hörselsnäcka inuti. Ryggsäck med skithuspapper i!!! Sen är det bara ut i skogen (även om man skaffar bara det nödvändigaste och begagnat så likförbannat har man nya prylar några år senare och massor av saker man egentligen kanske inte behöver... )
Publicerat December 15, 201114 yr Införskaffade mig här om dagen ett par m/59, tänk att det fanns storlekar även för mitt hockeyarsle men behöver lite tips på en bra känga :-)
Publicerat December 16, 201114 yr Att tänka på när det gäller jaktradio är att de flesta jaktlag använder 155 MHz och 31 MHz (finns även de som använder andra frekvenser, lagliga o olagliga). De flesta 155 användarna finns i söder och tvärtom när det gäller 31. Begagnade radioapparater finns att köpa men batterierna är slitna. Det finns ett maxantal laddningar på uppladningsbara batterier och missköter man sitt batteri så kan batteriet vara slut efter 80-100 laddningar. Sen är äldre 155or ofta begränsade på antalet kanalfrekvenser de kan ta in, de äldsta kan bara ta in 2 frekvenser av de 7 som finns för jaktradio idag. Alla radiofabrikat tillverkas i Kina (mej veterligen) så att kalla vissa apparater för Kinajunk är lite missvisande. De dåliga är junk, punkt slut. Om Beofeng är junk vet jag inte, har aldrig testat en sån. Däremot finns det en kille i mitt jaktlag som har haft en Puxing i två år och den har fungerat fint. Killen jagar mycket och går en del som hundförare så hans radio utsätts troligen för lite värre belastning än vad en genomsnittlig jägarens radio gör men som sagt, den har fungerat bra i två år. Själv köpte jag en Ranson (kines trots namnet) att ha som reservradio inför denna säsong och hittills är jag nöjd. Speciellt sen jag klurat ut hur man låser kanalerna (usel instruktionsbok)...
Publicerat December 16, 201114 yr De flesta 155 användarna finns i söder och tvärtom när det gäller 31. Nja, jag är inte så säker på det. Jag har bara stött på ett jaktlag de sista 10 åren som körde 31 MHz och det var ett jaktlag i Småland... I norr så är det 155 MHz som gäller sedan länge tillbaka och majoriteten kör med pilot. Kan faktiskt inte minnas att jag har sett någon med 31 MHz i Jämtland sedan början av 90-talet. Fast det spelar ingen roll vilket frekvensband man har så länge man har samma som resten! I långa loppet tror jag man tjänar på att skaffa en riktig radio som håller och som är enkel att hantera. Här tycker jag ICOM är tveklost bäst i alla kategorier! (ingen slump att ICOMs prylar passar Peltor "out-of-the-box" liksom) Fulimporterade enheter med fel frekvensområden är inte bara olagliga utan de kan även störa ut en hel del viktig utrustning, glöm inte det! Lite surt om Agda 90's övervakningslarm slutar funka varje gång jaktlaget är i skogen eller Nisses hjärtmonitor...
Publicerat December 16, 201114 yr Nja, jag är inte så säker på det. Jag har bara stött på ett jaktlag de sista 10 åren som körde 31 MHz och det var ett jaktlag i Småland... I norr så är det 155 MHz som gäller sedan länge tillbaka och majoriteten kör med pilot. Kan faktiskt inte minnas att jag har sett någon med 31 MHz i Jämtland sedan början av 90-talet. Fast det spelar ingen roll vilket frekvensband man har så länge man har samma som resten! I långa loppet tror jag man tjänar på att skaffa en riktig radio som håller och som är enkel att hantera. Här tycker jag ICOM är tveklost bäst i alla kategorier! (ingen slump att ICOMs prylar passar Peltor "out-of-the-box" liksom) Fulimporterade enheter med fel frekvensområden är inte bara olagliga utan de kan även störa ut en hel del viktig utrustning, glöm inte det! Lite surt om Agda 90's övervakningslarm slutar funka varje gång jaktlaget är i skogen eller Nisses hjärtmonitor... Småland är väl norrut.... Håller med om att det är viktigt att radion är lättanvänd. Säger man til "gubbarna" att använda nåt annat än kanal 1 & 2 ser de ut som frågetecken. Skulle man sen föreslå pilotton så blir man illa omtyckt för ingen vet hur man ställer in den.
Publicerat December 16, 201114 yr Småland är väl norrut.... Håller med om att det är viktigt att radion är lättanvänd. Säger man til "gubbarna" att använda nåt annat än kanal 1 & 2 ser de ut som frågetecken. Skulle man sen föreslå pilotton så blir man illa omtyckt för ingen vet hur man ställer in den. konstaterade nyss att jag enligt RW är en gubbe Förespråkar kanal 1 eller 2, ibland 3 för att slippa maskinstationerna men har aldrig orkat öppna manualen för att lära mig hur man ställer in pilotton Kör med Albecom och är nöjd. Enda minuset jag stött på är att man får en varning för lågt batteri sen slocknar manicken fem minuter senare. Och ska ni till Jämtland och har Albecom så se till att ha med laddare eller reserv acc. Inte en enda butik i Östersund sålde Albecom eller tillbehör till albecoms modeller (åtminstone inte då jag var där för två år sedan)... Just de, min radio överlevde ett ofrivilligt dopp där hela jag vart dyngsur och radiofickan var full med vatten!
Publicerat December 16, 201114 yr Vad man behöver som jägare: Inskjuten bössa med skottfast riktmedel. Detta behöver inte kosta skjortan! Varma, torra och bekväma kängor!!! Som många har påpekat så är dett en av de viktigaste sakerna i utrustningen. Många lager kläder så man inte fryser. Tre par tunna långkallingar under ett par m/59 byxor slår även de värsta GorTex prylarna. Bra handskar. Jag köper mina på granngården och det är vinterfodrade arbetshandskar. Varm mössa Thermos!!! Jakt utan varmt kaffe = skit. Finns inget som gör en jägare sämre än kyla. Bra käder är viktigt. Snus. Väldigt mycket snus! Jepp om jag inte får snus och kaffe så vette f*n om jag skulle jaga
Publicerat December 16, 201114 yr bör nog tillägga att snus är väl inget utrustningskrav om TS nu inte snusar fast vid jakt med ett lag så kan det vara en bra idé att ha med en dosa billig snus ifall om att nån har glömt eller har missat grovt i beräkningen om mängden snus som går åt under jakt
Publicerat December 16, 201114 yr det jag hade lagt de mesta krutet på är optiken för min del är väldigt viktig å lägger gärna ett par tusen extra bössa kan man köpa bra begagnat till bra priser ett par goretex kängor alternativt rejälare stövlar som är lätta att gå i.. jaktkläder finns bra billiga att få tag i nya har ett ställ ja köpte för 1500 och använder de än idag och de köptes in för 5årsedan.. sen jaktradio lägger jag även mer pengar på å köper nåt som är beprövat och kännt märke för finns inget värre å ha en radio som krånglar mitt i jakten.. så satsa krutet på kängor radio och optiken sen kan man ha va som helst därimellan med kläder å så..sen kommer du nog som många andra som gäller även mig att ha en massa onödigt som man inte behöver ha men man köper de ändå....
Publicerat December 17, 201114 yr Brallor och jacka av typen militärens M90 är också ett bra tips. Köpte m/59, lite mer retrokänsla :-)