Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av första studsare

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Som rubriken lyder hade jag velat ha lite tips på studsare. Jag var har vart och klämt på en del studsare och tyckte x-bolten var något extra med tanke på prislappen och den väldigt behagliga stocken. Kan ju släppa lite info om det är till någon hjälp :)

Jag är 188cm lång

Användnings området är älgjakten som prio1 sen är det väl rådjur,räv och ev toppfågel.

Budgeten ligger på 15000 eftersom jag har en finne och ska då inhandla kombigevär.

Tack på förhand! :)

Raven

Publicerat

Tjo!!!!

Hitta en bössa som du trivs med det är huvudsaken, ny eller begagnad spelar ingen roll.

Bara att du känner att den passar dig. För då kommer du att skjuta bra & tycka att det är kul att skjuta.

Har iof jagat & skjutit en del. Köpte själv en Tikka T3 vamint 6,5 i höstas & är helt såld på den :wub:

Finns nog ingen mer prisvärd bössa i den prisklassen (13t). Tog den ny ur kartongen satte på en kikare. Sköt en femskottsserie på 100m banan, fick en träffbild på 15mm det första jag gjorde & det med köpe ammo :ph34r:

Det finns mycket att välja på lycka till & hoppas du hittar rätt ;)

Publicerat

Hej

Jag skulle gå på en 308 W och då titta efter vikten på bössan. 308 w blir ibland upp till 0,5 kg lättare eftersom det blir en kortare låda i bössan. Det låter inte mycket men det vi sysslar mest i skogen är trots allt att bära bössan och då är kg viktiga.

mvh

Publicerat

Hej

Jag skulle gå på en 308 W och då titta efter vikten på bössan. 308 w blir ibland upp till 0,5 kg lättare eftersom det blir en kortare låda i bössan. Det låter inte mycket men det vi sysslar mest i skogen är trots allt att bära bössan och då är kg viktiga.

mvh

ett halv kilo. :o

Publicerat

måste vara eb låda av granit ;)

Publicerat

Allt är väl lite relativt när det gäller vapen,

men för att svara på frågan,

en T3:a i 308 Win kommer du inte att bli missnöjd med.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jo jag har skjutit med t3 ganska mycket.

Publicerat
  • Författare

Tck för svaren förresten :)

Publicerat

kaliber: .308

Sen om du ska ha bössan i rörlig jakt så önskas ju en relativt lätt bössa.

Jag har själv en tikka t3 lite i .308 och jag håller på mest med rörlig jakt och det fungerar helt perfekt. Visst t3:ans plast kolv är inte mycket att hurra för men när du väll gått nån mil i skog och mark så bryr man sig inte om att den är så plasttig:)

Man vänjer sig helt enkelt. Det är det enda negativa jag hade att komma med och jag slår ett slag för tikka t3:)

En begagnat t3:a kan du få för 8 000 och lägg resterade 7 på optik så får du en ordentlig allround stutsare:)

mvh

Publicerat

Eller köp en äldre Sako, Tikka eller CG 1900 i .308 så får du ytterligare några tusenlappar att lägga på kikare och fäste. 5000 på studsare och 10 000:- på optik plus fäste är ingen orimlig fördelning på medel...

Publicerat

Mitt förslag blir en Browning A-Bolt. Liksom efterträdaren har den kolvhalssäkring & låg öppningsvinkel vilket främjar snabba repeteringar. En A-Bolt i 308 eller 30.06 bör du kunna hitta för 4-5 tusen. Sätt sen fästen av Qr eller Qrw typ direkt så slipper du komplettera med detta senare. Kikare får du en bra för pengarna som är över. Meopta, Leupold eller Trijicon ligger i det prisspanet nya. Ska du ha en tysk så räcker det eventuellt till en begagnad då utan lyse.

Publicerat
  • Författare

Mitt förslag blir en Browning A-Bolt. Liksom efterträdaren har den kolvhalssäkring & låg öppningsvinkel vilket främjar snabba repeteringar. En A-Bolt i 308 eller 30.06 bör du kunna hitta för 4-5 tusen. Sätt sen fästen av Qr eller Qrw typ direkt så slipper du komplettera med detta senare. Kikare får du en bra för pengarna som är över. Meopta, Leupold eller Trijicon ligger i det prisspanet nya. Ska du ha en tysk så räcker det eventuellt till en begagnad då utan lyse.

Så A-bolten är som x-bolten när det gäller funktionsmässigt och precisionsmässigt.

Publicerat

Så A-bolten är som x-bolten när det gäller funktionsmässigt och precisionsmässigt. Har endast känt på en sån lite hastigt sen var han hastigt och hämtade X-bolten. . . Ja alla vet hur handlarna är. xD

En negativ sak med A-Bolten kom jag på nu, syntetkolven flagnar av ytterhöljet av gummi.

En funktionsskillnad är magasinet, på A-Bolten är det kryssmagasin & medans X:et har radmagaasin. Även tangenten för att lossa slutstycket skiljer något. X-Bolten går även att få med flutad pipa.

Jag har ingen koll på hur X-Bolten skjuter men A-Bolten skjuter tillräckligt bra för mig till exempelvis räv på 150 meter.

Publicerat

Beg Heym sr20 308 lätt o smidig kanonkvalitet!!

Publicerat

medans X:et har radmagaasin.

X-bolt har någon form av rullmagasin.

/Må

Publicerat

Beg Heym sr20 308 lätt o smidig kanonkvalitet!!

Ja, jag har haft min i 20 år, troligen överlever den mig också.

http://www.blocket.se/blekinge/Heym_sr20_37470824.htm?ca=10&w=3

Ovan har du ett mycket prisvärt första vapen, kikaren är inte heller skit även om et finns bättre.

Publicerat

X-bolt har någon form av rullmagasin.

/Må

Helt riktigt, menade rull men skrev rad :blush: .

Publicerat

Titta närmare på vikten på Sakos bössor så ser man viktskillnaden. 308 gör att man kan ha den korta lådan, samma låda som småviltstudsarna, medan 6,5 och 30 06 gör att man får ha en längre låda och därmed större vikt på vapnet.

Ganska enkelt.

Sedan finns det bössor som har samma låda för både 30 06 och 308 och då är det sak samma tycker jag. Men jag är lite noga på vikten eftersom man skall gå och bära bössan största delen av dagen. Jag jagar ju inte så mycket med plåthunden.

Publicerat
  • Författare

Titta närmare på vikten på Sakos bössor så ser man viktskillnaden. 308 gör att man kan ha den korta lådan, samma låda som småviltstudsarna, medan 6,5 och 30 06 gör att man får ha en längre låda och därmed större vikt på vapnet.

Ganska enkelt.

Sedan finns det bössor som har samma låda för både 30 06 och 308 och då är det sak samma tycker jag. Men jag är lite noga på vikten eftersom man skall gå och bära bössan största delen av dagen. Jag jagar ju inte så mycket med plåthunden.

Vikten spelar ingen roll för mig eftersom jag inte alltid går med hund. Och vad gäller rå och räv sitter jag för det mesta. Men tack för tipset det visste jag inte :)

Publicerat

Ingen större skillnad på .308 och .30-06 i prestanda. En fördel med att ha en lång låda är att man har en större valmöjlighet att pipa om till annan roligare kaliber när andan faller på. Jag är dock aningens miljöskadad i det ämnet efter att ha umgåtts med vissa som byter bössor oftare än de byter kalsonger (ni vet vilka ni är).

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hej igen xD

Sprang på en riktigt behaglig studsare hos jaktia för ett tag sen, Mekel Kr1. Kändes riktigt bra, bra balans och passade mig perfekt. Men Jag slutade drömma och gick vidare. Men sen hände det att jag sprang på en släkting som har jagat med trädskällare och hade en tikka m70 12/222. Vapnet har knappt skjutit 18skott och är i så gott som nyskick. Han köpte den ny men efter att hans norrbottens spets blev sjuk och dog när den bara var 3år så slutade han jaga. Och han frågade mig om jag ville ha den!! Ett sådant generöst erbjudande kunde jag inte tacka nej till. Jag är helnöjd.

Så nu kom drömmen tillbaks om en kr1, sett att man kan få en beggad med kikare och hela truddiluttan för 20 000kr

Vad tror ni om det? :)

Publicerat

Merkel KR1 är inga dåliga bössor så passar den dig rent fysiskt så är det bara att köpa.

Sent from my HTC Legend

Publicerat
  • Författare

Men angående kaliber så kom jag att tänka på 9,3x62, hur är rekylen i den? Tänker att kr1an har bra balans och passar mig bra så det borde inte vara ngt problem. Hört att vissa tycker 30-06an är värre. Själv tycker jag 30-06an är en aning (Hetsig) i träkolv, dock ett gammalt vapen jag sköt med. Vad tycker ni är en bra kaliber? Ska jaga älg med den men vi får skjuta björn också under jakterna.

Publicerat

Men angående kaliber så kom jag att tänka på 9,3x62, hur är rekylen i den? Tänker att kr1an har bra balans och passar mig bra så det borde inte vara ngt problem. Hört att vissa tycker 30-06an är värre. Själv tycker jag 30-06an är en aning (Hetsig) i träkolv, dock ett gammalt vapen jag sköt med. Vad tycker ni är en bra kaliber? Ska jaga älg med den men vi får skjuta björn också under jakterna.

kan rekommendera 9,3x62, en mycket behagligare rekyl än .30-06an enligt mig (hade den kalibern förut).

Publicerat

Har en CG 4000/Sauer 200 i 30-06 och tycker inte att den slåss särskilt mycket mer än de 308or jag skjutit med. Kan för övrigt rekommendera denna bössa som en bra första bössa eftersom jag anser att den är en mycket prisvärd pjäs med god kvalitet, mkt bra precision och möjligheten att byta pipa om man nu har såna böjelser...