Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SAGA

Featured Replies

Publicerat

OK,

det kanske bara är jag som är lite så där nyfiken, men hur är kvalitén på SAGA pilar och är de "roliga",

frågan ställs då SAGA nu helt som snart skall ha en fungerande försäljning i sthlm,

http://www.saga.es/angles/home.html / http://www.sagasweden.se/sagaprodukter.html

ger för handen att man har en del roliga laddningar i 28/32 gram med bra fart samt en vettiga varianter för vanlig jakt på hårvilt.

Så i korthet, någon som brukar bruka dessa plugg?

Om jag får ett vettigt prisförslag kommer jag att söka köpa på mig lite, har lovat Putte att poffa mer regelbundet med honom på Sportingbanan.

/Christian

Publicerat

Sagas 34or duger till det mesta i mellanklassen. köp om priset e rätt.

post-10696-0-16335300-1323973774_thumb.j

Publicerat

Intresserad!

Har inte så mycket erfarenhet av Saga men det jag testat har jag gillat.. Det som är intressant är ju hyggligt lätta laddningar, 28-32 gram och mycket fart. Rejält förtjust i Rios 30-grammare, upplever dem som riktigt rappa och bra.. även Mirages trapskott som vi köpte är bra. Men allt nytt är spännande och just Saga är inget undantag. Har för mej att de tillverkar rejla mängder plugg men säljer i andra länder mest vilket torde kunna generera ett ok pris..förhoppningsvis.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

De har en 28 grams 7:a på 422 m/s och en 32 grams 11-4:a på 412 m/s,

exempelvis,

så visst är det intressant på alla sätt, prismässigt måste de ju lägga sig i nivå med eller under jagulargruppens priser, annars säljer de inget, så jag inväntar med viss spänning en "priskurant" nåja, en lista över pris och plugg.

/Christian som annars åker till Tyskland för att handla plugg

Publicerat

De har en 28 grams 7:a på 422 m/s och en 32 grams 11-4:a på 412 m/s,

exempelvis,

så visst är det intressant på alla sätt, prismässigt måste de ju lägga sig i nivå med eller under jagulargruppens priser, annars säljer de inget, så jag inväntar med viss spänning en "priskurant" nåja, en lista över pris och plugg.

Tvivlar på att de fixar att lägga sig under Jaguargruppen, de tar in såna ofantliga mängder så ja det går nog inte. Enda teoretiska möjligheten är isf om frakten blir billigare pga att Saga tillverkas närmare Svedala än Rio som bor i Italien.

Men den där 28grams bulan us 7 är ruggigt intressant! Speciellt om det är en riktig 7:a dvs 2,5 mm hagel. Många av dessa brukar innehålla 2,41 mm hagel dessvärre. Hastigheten är dock helt ok!

Vad innebär "11-4" förövrigt?

Helt klart spännande oavsett..

mvh!

Publicerat
  • Författare

Hmm,

jo jag har varit inne på deras spanska hemsida, det är där pluggen korkas,

de tillverkar 32 grammare i US 11 tom 4, 11-4, med de minsta US:orna avsedda för jakt på trast/snöskata osv.

Angående priset så kan man hoppas, hur fn skall de annars få en del av marknaden?

/Christian

Publicerat

Jag har jagat en del med 32g 5or i ovan nämda märke och jag har inte haft något att klaga på. Det har skjutits en hel del hare och fasan men även räv och rå dock inte så många av de sistnämda..

/Håkan H

Publicerat

Jagar ofta med Saga 32 grammare. Dels för att de är bland de billigaste man hittar här och också för att de fungerat riktigt bra i mina bössor. Har också hört mycket bra om dem från andra bekanta.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

För att inte vara bara tråkigt med kula,

Saga har nu öppnat sin e-butik, tråkigt nog måste jag säga att priserna inte är riktigt så bra som jag önskar/de,

de har en del roliga spridarskott, som jag förmodligen kommer att köpa någon ask av samt lite annat, när helst jag får lite stålar över...

men för att föra över tråden till något helt annat,

nämligen Gamebore plugg som en herr Hipp har aviserat att han överväger att köra med i år,

så har jag hittat lite specar på dem,

http://www.kentgamebore.com/velocity.asp

http://www.kentgamebore.com/product_guide.pdf

Om det hittas sådana plugg till vettiga priser är jag med i matchen helt klart för att köpa dem..

För referarad tråd,

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/36271-kent-hagelplugg-aka-gamebore/page__pid__586487#entry586487

/Christian

Publicerat

synd att dem föll på priset som alla andra...

• 4 weeks later...
Publicerat

Fick XXL bladet idag och de hade SAGA Eurotrap, (stål) antar att det är 7:or eller 7,5 :or. Kostar 1.39/st (500 låda). Är det nån som har koll på om det är duglig övningsplugg??

Publicerat

Upptag71..

Finns billigare på kjells... Som är skapliga Jaguar( deras egen).

Provade saga stål för många år sen och då var dom kass, men har hört på senare tid att åtminstonde 28g stål ska vara bra.

Gyttorp kommer dessutom ut med nya i år bla 28g stål.

Publicerat

Ok, XXL är ju nära............behöver ju lite 24g till skiten, nej jag mena skeeten. Köper en 500låda och testar.

Publicerat

Dom verkar ha enligt broschyr jag kollade för några år sen snabba laddningar i fina hagel de enda jag provat är jag kom över en 25 ask .9or i 36 gram med bra knuff dessa hade jag då jag vakade mink medan de fanns nått....skjutit några bara men grymmt effektiva på simmande mink....de bara tvärdog...vilken sorm som drog fram över vattnet....

Men inget att dra några stor växlar över annat än att de har en del roliga laddningar om de nu tar hem allt..

Publicerat
  • Författare

Var med Putte på sportingen idag,

iofs ett event som förtjänar lite mer detaljer än så men då var det en kille där med SAga 28:or Trap,

de var helt klart ok som medicin på lerkakorna.

För egen del sköt jag Jaguargruppens variant från Gamebore, kändes faktiskt som om de var bra, mitt skytte var ganska bra idag, stundtals.

/Christian

Publicerat

Ok, XXL är ju nära............behöver ju lite 24g till skiten, nej jag mena skeeten. Köper en 500låda och testar.

XXL ska ju ha prisgaranti? Dvs om du nämner att Kjells har ammon för x kronor så ska XXL sälja den till dig för x-1 kronor. Så är det för Normakrut här i Göteborg - Torsbo var billigast med 290 kr per 0,5 kg. XXL tar nu 289 kr halvkilot.

Publicerat

XXL ska ju ha prisgaranti? Dvs om du nämner att Kjells har ammon för x kronor så ska XXL sälja den till dig för x-1 kronor. Så är det för Normakrut här i Göteborg - Torsbo var billigast med 290 kr per 0,5 kg. XXL tar nu 289 kr halvkilot.

Tyvärr så för ju inte Kjells Saga, vad jag vet...........
  • 1 month later...
Publicerat

Saga 34:or finns som us 3 och 5 vad jag vet om och 5orna till fågeljakten är helt gudomligt. 3orna till harjakt och sånt i samma storlek som hare är helt fenomenalt. Har testat många skott och saga 34/32or är grymma. Går lätt att jämföra med Rio som också är riktigt bra. Saga Magnum 44 till rådjur eller Rottweil Magnum 52. Tycker dock att Rottweil är brutala och väljer hellre Saga. Saga har tagit delad plats med Mirage på min toplista.