Publicerat December 20, 201114 yr Att slarva med bladmaskningen är ju bland det dummaste man kan göra. Jag har dock inte hittat någon produkt som löser uppgiften tillfredsställande. Alltså inde släpperigenom eggen, rostat eller lämnar kladd. Vad använder ni och hur har ni fått tag på det?
Publicerat December 20, 201114 yr Den här vita frys eller maskeringstejpen är hyffsad, fast inte helt bra. Seved
Publicerat December 20, 201114 yr Författare Är det 3M som har någon blå historia som man kan se skymta på bilder från staterna?
Publicerat December 20, 201114 yr Frystape. Kladd tas bort med rödsprit eller aceton. Försiktigt så inte limningen närmast bladet släpper. Beroende på hur jag skall jobba med bladet så använder jag olika mkt frystape. Om jag t.ex. kommer att ha bladet som handtag för att kunna få bra grepp om jag fått för mig att tälja skaftet på frihand så går det givetvis åt rätt mkt tape. För övrigt täljer jag oftast mina skaft nu för tiden, roligaste sättet att arbeta tycker jag.
Publicerat December 20, 201114 yr Ja den där blåa tejpen, undrar jag oxå över. Den verkar poppis i USA. Vet inte vem som gör den. Seved
Publicerat December 20, 201114 yr Här är den va. http://www.usaknifemaker.com/index.php?main_page=product_info&cPath=61&products_id=3607 Seved
Publicerat December 20, 201114 yr Författare Bingo. Jag vet inte varför jag tror att 3M ha en sån jag ska kolla upp det med en vän.
Publicerat December 20, 201114 yr Bingo. Jag vet inte varför jag tror att 3M ha en sån jag ska kolla upp det med en vän. Jo då dom har en sådan Scotch m3 blå maskeringstape. Långtidsmaskeringstejp för inom- och utomhusbruk. Den är UV-beständig upp till 4 veckor vid normala förhållanden och upp till 14 dygn vid extremt solljus. Maskeringstejpen kan användas på glas, plast, metall, aluminium, behandlat trä och andra jämna ytor. Sitter säkert och är lätt att ta bort utan att den lämnar några rester.
Publicerat December 20, 201114 yr Finns även i grönt Fuktbeständig maskeringstejp med starkt häftämne. Används på både jämna, porösa och dammiga ytor, tex betong, mursten, masonite, behandlat och obehandlat trä. Den är utmärkt till att användas utomhus. Tål solljus och bör avlägsnas inom 3 dygn
Publicerat December 21, 201114 yr Kan köpas t.ex. på nätet här Finns för övrigt t.om. på bygmax Tack tack goa pastorn Det ska jag beställa. Seved
Publicerat December 22, 201114 yr ByggMax har även en sort för fönster mm. Upp till 7 dagar enligt hemsidan. Har kört med denna på fönster med oljefärg och den fungerar bra . Men det får inte sitta för länge i sol ;-)
Publicerat December 22, 201114 yr Författare Tusen tack alla. Vilken förbättring detta kommer att bli.
Publicerat December 22, 201114 yr Jag kör med eltejp eller maskeringstejp, men skulle behöva armerad tejp är jag rädd... har under nåt ouppmärksamt ögonblick lyckats slipa på bladet med tallrikslipen Efter det tänkte jag till och virade ståltråd runt bladet.... vilket fick resultatet att det blev skador på eggen av ståltråden istället :angry: Jaja, man lär sig så länge man lever! Har även numer även lagt in en sån där tjock matta där jag håller till, en sån där man kan ha på uteplatsen . Har nämligen även lyckats tappa en nästan färdig kniv i garagegolvet så att spetsen gick av :angry: Kanske kan vi köra en tråd med "trial and error" sen med alla fel man kan göra..?!
Publicerat December 22, 201114 yr Jasså, vem säljer Tesa. Seved Tex http://www.nyfargbutik.se/se/art/maskeringstejp-tesa-uv-19mm.php
Publicerat December 22, 201114 yr Jag kör med eltejp eller maskeringstejp, men skulle behöva armerad tejp är jag rädd... har under nåt ouppmärksamt ögonblick lyckats slipa på bladet med tallrikslipen Efter det tänkte jag till och virade ståltråd runt bladet.... vilket fick resultatet att det blev skador på eggen av ståltråden istället :angry: Jaja, man lär sig så länge man lever! Har även numer även lagt in en sån där tjock matta där jag håller till, en sån där man kan ha på uteplatsen . Har nämligen även lyckats tappa en nästan färdig kniv i garagegolvet så att spetsen gick av :angry: Kanske kan vi köra en tråd med "trial and error" sen med alla fel man kan göra..?! Jag körde med armerad tejp ett tag, den jag använde lämnade endel rester på bladet ock nackdelen tycker jag var att dom är tråkiga att ha avman måste klippa eller skära, iof sej inte så jobbigt . Ja fy fn va tråkigt det är när man slipar i bladet. Har hänt ibland, å man svär lika mycket varje gång, det är en av anledningarna till att jag skärper sist. Aj aj tråkigt med spetsen. Ja en trial and error tråd kanske inte är så dumnt. Seved
Publicerat December 23, 201114 yr Nu har jag inte provat själv, men borde det inte funka med sånadära självhäftande bandage som man har till husdjuren(och till sig själv får jag nog tillägga). sträcker man ut dom ordentligt borde det kunna funka bra utan att lämna spår.
Publicerat December 23, 201114 yr Författare Det har jag gjort. Det fungerar men skär igenom lätt. Fördelen är att det vulkar så man kan ta av och sätta på det. Men som sagt det skär igenom så att eggen kan få "dings" eller att man kan skära sig när man arbetar.
Publicerat December 23, 201114 yr Nu börjar tankarna spinna... 0m man tejpar en bit silvertejp på bandagebiten där eggen är så borde det få ett starkare eggskydd och sedal linda satan!...hmmmm!!