Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fler som fått mail ang nya reglerna i NVR

Featured Replies

Publicerat

Fick mail i går om dom nya reglerna i NVR, Infobrev julen 2011 från NVR..pdf

Fler som fått detta mail ? att det skall in uppgifter på hundar visste jag men NVR höjer kraven ytterligare var en nyhet

Publicerat

Jodå

Har hört ryktas om detta med Jägarexamen eller skjutprov. Är rätt många här som verkar hoppa av för just detta!

Publicerat
  • Författare

Jodå

Har hört ryktas om detta med Jägarexamen eller skjutprov. Är rätt många här som verkar hoppa av för just detta!

Ja risken är att flera jägare hoppar av vilket är trist i sådana fall!!

Publicerat

Nä inte har jag fått nått mail...

Kanske redan är kryssad som icke aktiv eller bortkollrad eller va de nu va..

Jägarexamens kravet visste jag om att det skulle komma såväl som hundintyget.

Stör jag mig inte på iofs.

Men läste jag rätt så har man ju möjligheten att vara med även utan jägarexamen.

Alltså genom att se till o skjuta på älgbanan.

Men vad händer om inget hundintyg kommer in från en kommun osv...

Skräcksenario vore om det blev helt tomt på kontaktmän, hundansvariga eller eftersöksekipage.

Hur ska de lösa det då ?

Brukshundsklubben.. eller ?

Publicerat
  • Författare

2014 skall alla i Nvr ha gort jägar- examen dom som inte harJÄGAREXAMEN då åker ut ur org.. tills dess skall jägarna lämna skjutprov-brons varje år,,

Fick själv ett mail i går att idnummer på hund m,m skall in om jag vill fortsätta med eftersök 2012 det konstiga är att jag frågat flera som är med i org dom har-

Inte fått nått mail från NVR,, konstigt men att NVR Kommer att få ont om folk i eftersöks ledet det är säkert,,

Publicerat

Kan detta va ett sätt att få bort de äldre jägarna mån tro?

Eller så är det bara för att hålla en hög kvalitet på oss som gör jobbet.

Dom äldre kanske resonerar som så att det lika gärna kan kvitta, att ta examen eller skjuta.

Men innan dom äldre försvinner skulle var och en få varsin ny intagen eftersöksjägare som får vara med och få erfarenhet.

Publicerat

Är det så stort problem att kräva jägarexamen och skjutprov? Har inte de flesta sånt?

Publicerat

Detta har varit känt länge. Fick reda på att det diskuterades och skulle troligen bli så redan för troligen ett år sedan. Hundintyget sades det till om för ca 6 månader sedan. Inga större problem med den saken då SKK inte fick igenom allt. Hade dom fått det hade nog ingen blivit kvar. Det räcker ju med att någon intygar att hund med förare är ett dugligt eftersöksekipage.

Södra Sverige ligger väl längst fram med alla dessa saker om infon är rätt som gått ut. Vilket är bra att man skyndar långsamt så att man elliminerar de dåliga sakerna och tar med det bra och lyfter nya saker. Hade man tagit allt över hela landet hade det nog blivit stora inkörningsproblem tror jag.

Oavsett krav o dylikt behövs det nog ses över vilka som är med vilket också kommer att göras med risk för uteslutning om man har för dåliga eftersöksresultat. Hur det är tänkt att mätas och kontrolleras har ej sagts men att man kollar över statistiken är väl bra så att det blir en massa kompisefterök för att man skall tjäna lite pengar på det men i själva verket inte utföra eller inte försöka sig på ett fullföljande av uppdraget som getts en.

Bör tilläggas att här i söder så tycker jag att infon funkar kanon. Får hela tiden fortlöpande info från både polis som nvr ansvarig och man håller möte med varje område minst en gång per år vilket är kanon även om man skulle vilja ha lite mer möten (två hade varit bra)

Publicerat

Nu kanske jag räknar fel o svamlar men..

Om obligatorisk jägarexamen infördes 80. eller va det tidigare ?

Låt säga att någon då -79 fick sina lisenser utan examen så betyder det väl att den personen då troligen va minst 18 år.

Idag är han/hon 51 år och anses då för gammal 2014 när de fyllt ca 55 år..

Jag vet väl att det finns gubbs som är många år äldre o är med i organisationen men att pensioneras som e-ekipage i NVR innan man är typ 55 verkar lite dumt...

ja om de då inte sätter sig i skolbänken dårå..

Publicerat

Nu kanske jag räknar fel o svamlar men..

Om obligatorisk jägarexamen infördes 80. eller va det tidigare ?

Låt säga att någon då -79 fick sina lisenser utan examen så betyder det väl att den personen då troligen va minst 18 år.

Idag är han/hon 51 år och anses då för gammal 2014 när de fyllt ca 55 år..

Jag vet väl att det finns gubbs som är många år äldre o är med i organisationen men att pensioneras som e-ekipage i NVR innan man är typ 55 verkar lite dumt...

ja om de då inte sätter sig i skolbänken dårå..

Det var senare det blev obligatoriskt.

Min första licens står det -85 på och då krävdes inte jägarexamen.

Publicerat
  • Författare

jägarexamen gjordes obligatorisk från och med 1 januari 1985 är att man i Sverige ville ha mer kontroll över vem som fick lov att skaffa licens på ett vapen

Publicerat

jägarexamen gjordes obligatorisk från och med 1 januari 1985 är att man i Sverige ville ha mer kontroll över vem som fick lov att skaffa licens på ett vapen

Ok, inte fan kommer jag ihåg när det blev obligatoriskt.. :blush: men det gör ju att folk som är 50 bast 2014 och utan jägarexamen åker ur organisationen..

Suck...

Publicerat

Förresten.. vad i jägarexamensutbildningen gör att man är mer lämplig eftersökare än den som nu inte råkar har examen ?

Självklart måste man va jägare och ha vapenlicens det fattar även jag.

Men ändå..

Publicerat
  • Författare

Du har rätt NS det är nån myndighet som lagt till ett krav utan att tänka på kosekvenserna av detta .. problemet är ju fler som är med o bestämmer ju krångligare-

Blir det,

Nu skall dom skjuta upp på skjutbanan varje år till 2014 vad skall det tjäna till? som tack för alla år så får dom ett ultimatum! sätt dig på skolbänken eller sluta..

Det är det som retar mig ! sen är det skandal detta med utrustning det borde väl vara nummer 1 på listan det är ju till för våran säkerhet,,