Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

'Storvilts-lillklubban' (358 win) äntligen 'in da house' :)

Featured Replies

Publicerat

Efter ett drygt års väntan fick jag hem "the little big thumper" (358 win) Sako'n från sme'n.

Den som väntar på nåt gott...jag är mycket nöjd med slutresultatet :wub:

Jag ville ha en 'no frills' bruksbössa i klassiskt stål och trä. Fick tag på en kanonfin Sako AII Hunter (308 win), blånering helt fläckfri och med en ganska mörk och trevlig orginalstock. Dessa äldre Sako MC-stockar passar mig som hand i handske. Har en exakt likadan på min 222:a, samma utförande och samma kolvlängd. Smeden fick renovera upp stocken. Lade i en extra osynlig rekyldymling (plastades in) i bakre lådbryggan, pelarbäddades, plastades både fram och bak, monterade en 1" brun Pachmyer Deccelerator. Först tänkte jag gänga pipan för dämpare (för att använda bakdelen till den Stalon Compact jag har på 222:an)...men eftersom optimal smidighet eftersträvades valdes det alternativet bort. Likaså valdes bort öppna riktmedel...jag är 44 år och närseendet är på väg utåt i oroväckande takt ;) Blev istället en Zeiss Victory Varipoint 1,1-4x24 med riktmedel 0 (enbart röd punkt) i lägsta Leupold QR-ringarna. Pipan är en LW i standard Sako-profil (som inte är flortunn utan alldeles lagom grov). Först tänktes 50 cm pipa (pga av att den först var tänkt att gängas)...men sedan valdes 52 cm...nåt jag inte ångrar...balans och förighet är superbra. Den är helt underbar att skjuta...en mjuk men bestämd liten knuff ^_^

Så..vad tycks!? Säg att ni är åtminstone lite avis :D;)

post-8252-0-74138600-1324992430_thumb.jp

post-8252-0-50926000-1324992439_thumb.jp

post-8252-0-26766200-1324992451_thumb.jp

post-8252-0-87641600-1324992461_thumb.jp

post-8252-0-17862400-1324992472_thumb.jp

post-8252-0-20480100-1324992482_thumb.jp

Publicerat

Fin :-)

Publicerat

Ser ut att vara en ohyggligt trevlig liten bössa, grattis ^_^

Publicerat

Supernice! Har min pipa på beställning nu. Blir exakt samma utförande. Om jag inte köper en Mcmillan Egde då kanske. Vilka kulor ska du skjuta?

Publicerat

Men jag brukar använda tjärved när jag vill elda i skogen, då slipper jag bära med mig veden ;)

Skämtar bara, riktigt snygg, fast jag föredrar livlös plast :P

Sent from my ST17i using Tapatalk

Publicerat

Najs! Grattis till ett fint ekipage ^_^

Publicerat
  • Författare
Vilka kulor ska du skjuta?

Håller på att brejka in den med Hornady blyspets (Interlock) 200 grains. Kommer väl att öva en del med dessa också. Har sedan för tillfället Barnes TSX 200 grains och Oryx 250 grains som jag tänkte testa till jakt :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat

Kalasbössa! Och riktigt snygg originalstock.

//mv. Danne

Publicerat

Trevlig bössa enkel men väldigt funktionell precis så ska jaktvapen byggas :wub:

Klokt att skippa dämpare har själv monterat en på ett smidigt jaktvapen och insett att det är dumt.

Publicerat

Trevlig bössa enkel men väldigt funktionell precis så ska jaktvapen byggas :wub:

Klokt att skippa dämpare har själv monterat en på ett smidigt jaktvapen och insett att det är dumt.

Jo, har man inga hundar att ta hänsyn till är jag enig.

Mycket trevlig bössa, med ett ett perfekt riktmedel för syftet.

Publicerat

Jo, har man inga hundar att ta hänsyn till är jag enig.

Mycket trevlig bössa, med ett ett perfekt riktmedel för syftet.

Det var just hunden som fick mig att montera dämpare men är inte säker att den hjälper speciellt mycket för hunden :unsure:

Rätt tydligt att en dämpare skyddar skytten från en stor del av smällen men framför mynningen på lite avstånd är det bogknallen som smäller mest så jag är inte övertygad att man skonar hunden speciellt mycket med dämpare.

Klart att det säkert skiljer en del på jaktformer antar att grisjakt med ställande innebär korta avstånd med hunden nära viltet då fyller nog dämparen en funktion.

Publicerat

Ska ha dämp på min men det är enbart för egen del då jag slipper bära kåpor. Blir nog en SAI kolfiber.

Publicerat

Efter ett drygt års väntan fick jag hem "the little big thumper" (358 win) Sako'n från sme'n.

Så..vad tycks!? Säg att ni är åtminstone lite avis :D;)

Helt perfekt. Hör av dig om du skulla drabbas av bössbytarsjukan och tänkar sälja!

vh Lars

• 2 months later...
Publicerat

Har du hunnit jaga med Sakon?

vh Lars

Publicerat
  • Författare

Varit med ut på älgjakt några dagar i januari. Men ännu har den ej fått 'tala' :) Stod och velade vid vapenskåpet när jag skulle ut på lojakt häromdan, men valde till sist 222:an (Sako AI med 50 cm pipa och Stalon Compact dämpare) även om det frestade att ta 358:an ^_^

Publicerat

Vid ren lojakt borde väl en pistolkula i 358an safta till katten rejält. ;)

Publicerat
  • Författare

Skulle tro det, va! :D

Publicerat

Klart man blir lite avis :D;)

• 1 year later...
Publicerat

Vet inte hur jag trillade in här men fin bössa :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Ser lite annorlunda ut idag. Sitter en McMillan hunterstock på, samt Zeissen är utbytt till en Helia CSX 1,1-4X24 :)

Publicerat

Den vill vi se bild på :)

Publicerat
  • Författare

Här är ho'...ihopa med storasyster bakom :)

post-8252-0-07019800-1377622769_thumb.jp

Ho' verkar gilla Barnes TTSX...från inskjutning idag B)

post-8252-0-84927300-1377622863_thumb.jp

Publicerat

Är den inskjuten 12cm över på 100m? ;-)

/

Herbert

Publicerat

Testade du 225gr först?

/

Herbert

Publicerat
  • Författare

Nä...det där var 1:a serien efter jag hade vridit in siktet genom grovriktning genom pipan. När jag efter tre skott bara såg ett hål...sköt jag två skott till...synd på 'flyern' på 4:e skottet :wink:  Vred sedan ner 4 snäpp (1,5 cm per snäpp på Helian) så det tog ca 6 cm högt...och sköt en kontrollserie på tre skott...klarrt :cool: