Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken Allroundkula ska jag ha till 6,5x55:an?

Vilken Allroundkula ska jag ha till 6,5:an? 28 röster

1. 1.

• 140grs Barnes XCL Spitzer Coated
      3%
      1
    • 140grs Nosler Partition
      24%
      7
    • 140grs Spitzer Trophy Bear Claw
      17%
      5
    • 140grs Swift A Frame
      3%
      1
    • 156grs Norma Oryx
      51%
      15
    • 156grs Rhino Bullet
      0%
      0

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Tänkte att jag startar en omröstning om vilken kula som jag bör andvända som allroundkula till min allroundbössa (Krico 700DLS 6,5x55)

Jag har tänkt att denna bössan ska andvändas på alla slags jakter och till nästan alla slags vilt.

Följande kommer främst jagas med den!

Räv

Grävling

Rådjur

Älg

Vildsvin

Sedan så kommer det nog att bli så att rådjur (bockjakt) kommer att vara huvud andvändningsområdet för denna bössan men det har jag redan kulor för.

Snälla hjälp mig för jag är så himmla kluven!

MVH/Jocke

Publicerat

har svårt att tro att oryxen skule göra bort sig....

Publicerat

Nä det är klart att den sviker nog inte...

Men frågan är vilken som gör jobbet bäst av dom som är uppräknade  ???

MVH/Jocke

Publicerat

Fick också lite dålig tillit till fabriksladdad Oryx i helgen.

Sköt ett vildsvin på 40 meter, en årsunge.

Skottet tog lite långt bak, närmare bestämmt precis bakom bogen och den gick igenom lungorna och tuchade hjärtat.

ändå så gick vildsvinet 200meter :o

Då fick jag genast lite dålig tro på Oryxen  ::)

Men det kan ju ha varit en engångsföreteelse klart  ::)

Som tur var så skedde detta under ganska så ordnade förhållanden så vi hittade den ganska så lätt.

Att tilläggas ska att det låg en lungbit stor som en snusdosa på skottplatsen.

Men gris kommer ju inte att vara huvudarten som ska jagas med denna bössan, men det kommer ju antagligen att bli någon eller förhoppningsvis några grisar till skjutna med denna bössan.

MVH/Jocke

Publicerat

Om det låg en lungbit stor som en snusdosa på skottplatsen är det väl inte kulans fel... jag hade skyllt på grisen istället ;)

Publicerat
Om det låg en lungbit stor som en snusdosa på skottplatsen är det väl inte kulans fel... jag hade skyllt på grisen istället ;)

Visst är det så.

Det var som jag skrev på ett annat forum. det kan ju ha varit tillfälligheter just då!

typ just denna grisen var lite extra hårdskjuten, eller att just den Oryxkulan splittrades.

Det är ju tillfälligheter som oftast gör sådant....

MVH/Jocke

Publicerat

Du är inte ensam om att ha dålig erfarenhet av Oryx,vi är flera här på forumet som slutat använda den kulan pga ojämn expansion.

Givetvis la jag min röst på Trophy Bonded Bear Claw ;)

/Micke

Publicerat
Du är inte ensam om att ha dålig erfarenhet av Oryx,vi är flera här på forumet som slutat använda den kulan pga ojämn expansion.

Givetvis la jag min röst på Trophy Bonded Bear Claw ;)

/Micke

Det är ju inte första och inte heller andra gången du och jag har konverserat om detta ämnet Micke ;)

Trophy Bonded Bear Claw är ju facktiskt ganska så given i detta läget.

Det är bara vikten som gör mig konfunderad över. 140grs känns lite lätt för att ha som andvändning på de lite större djuren..

Men jag funderar på att beställa hem 25st och testa och se vad som händer. prova lite expantionstest :P

Mecke och Herbert!

Har inte någon av er gjort någon expantionstest på denna kulan eller någon annan som är uppräknad? kvittar kaliber vill bara veta hur själva kulan beter sig.

MVH/Jocke

Publicerat

känner att jag måste vara lite elak och fråga varför du ska ha en allroundkula?

Publicerat
känner att jag måste vara lite elak och fråga varför du ska ha en allroundkula?

Du ska få en förklaring kompis ;)

Du som brukar vara så snäll, bara ställ mig mot väggen du bara gör det  :D

Jo det är då såhär att jag har ju för visso en 8x57:a som jag ska andvända renodlad till Gris och älg. Denna 8x57:an har dock 62cm pipa vilket leder till att den blir väldigt otrevlig och bökig att gå runt med på smygjakt och när man går med hunden eller i drevkedjan.

Och som ganska så många som lärt "känna" mig här på forumet vet så är min stora passion inom jakten just smygjakt på klövvilt med studsaren.  ;)

Men då vill jag hälst inte ha något stort långt och otypligt i händerna eller på ryggen när jag går runt över marken.

Därför har jag köpt en Krico i kaliber 6,5x55 som har 60cm pipa men den är ändå mycket mycket kompaktare i helthet att smyga runt med. Och i och med att den är det och min och dens kemi är bra ihop :P så brukar det oftast bli den som får följa med mig ut i skogen. Vi har ju både Gris, älg, rådjur m.m på våra marker och i och med att där är gris som det händer att man får läge på på bockjakten så vill jag ju ha en kula som både kan ta väl hand om grisen och som inte är så stygg på rådjuren.

I och med att den är i kaliber 6,5x55 så vill man ju helst ha en lite bätre kula som ska fungera för samtliga dessa viltarter en så kallad Allroundkula enligt mig sätt.

För visso så kan man ju försöka att ha 2 olika kulor med 2 olika laddningar vilket jag har försökt att hitta folk som andvänder men det finns det tydligen ingen som gör tyvärr, för det hade annars varit det mest optimala.

Hoppas du är nöjd med detta som svar Cardic ;)

MVH/Jocke

Publicerat

jovisst duger det som svar, men jag skulle ha laddat två, tre olika kulor för olika tillfällen. varför inte en woodleigh.

Publicerat
jovisst duger det som svar, men jag skulle ha laddat två, tre olika kulor för olika tillfällen. varför inte en woodleigh.

Jo visst om man har skjutbanan precis utanför dörren så är det ju klart att man skulle kunna ha 3 olika laddningar som man skjuter in för varje tillfälle. men det hade varit trevligare med en lite lättare laddning till rådjur och de mindre och en lite vassare som man kunde ha när "allt får skjutas" jakterna är.

Drömmen hade varit om dessa två hade slått identiskt lika med varann men det är inte ofta det går att lyckas få dom att göra så det är nog bara att glömma.

Vilka säljer Woodleight'en då? Vad väger den rackaren?

MVH/Jocke

Publicerat

Midway har också den kulan. www.midwaysverige.com

Publicerat

Tackar grabbar!

http://www.vapenochskytte.se och den väger 140 gr/9,1 g

Hittade även lite laddata på robbans laddbank med denna kulan!

47,5grs MRP bakom den ger 18mm spridning på hundra meter. undrar vad det kan va för utgångshastighet på den. Hade vatt kul att veta :P

MVH/Jocke

Publicerat
Det är bara vikten som gör mig konfunderad över. 140grs känns lite lätt för att ha som andvändning på de lite större djuren..

MVH/Jocke

Jag är fullständigt övertygad om att en bra bondad 140g kula kommer att fälla allt du centrerar ditt riktmedel mot.

Jag läser ofta amerikanska jakt och vapentidningar och där är det inte ovanligt att det jagas och skjuts högvilt som wapiti,åsnehjort ,vitsvans och tom moose med 130g kulor.

Huruvida det är möjligt att uppnå minimikravet på 2700 joule vet jag inte,och tycker för övrigt med dagens kulor att det kravet är förlegat.

/Micke

/Micke

Publicerat
Jag är fullständigt övertygad om att en bra bondad 140g kula kommer att fälla allt du centrerar ditt riktmedel mot.

Jag läser ofta amerikanska jakt och vapentidningar och där är det inte ovanligt att det jagas och skjuts högvilt som wapiti,åsnehjort ,vitsvans och tom moose med 130g kulor.

Huruvida det är möjligt att uppnå minimikravet på 2700 joule vet jag inte,och tycker för övrigt med dagens kulor att det kravet är förlegat.

/Micke

/Micke

Då får det bli ett 25parket med Trophy Bonded Bear Claw då!

Någon som har laddata till 6,5x55 och denna kulan?

Om inte vilken går det att jämnföra den vid?

MVH/Jocke

Publicerat

Hej,

tidigare använde jag min 6.5x55 ganska mycket även till älg och hjort (detta var innan grisarna dök upp). Då använde jag 120 gr Ballistic Tip till bockjakten och bland annat 140 grains Partition till klass 1 vilt (men även 156 gr Lapua Mega). Jag upplevde inga större problem att få 120 och 140 grains kulor att samskjuta riktigt bra men det var betydligt svårare att få 156 grain kulan att samskjuta.

Att ladda olika kulor till samma träffläge har gått bra i de allra flesta bössor och kalibrar jag haft men det kan kräva en hel del laboreringar och det underlättar en hel del om du har tillgång till en kronograf.

Till 6.5x55 använde jag som regel Norma MRP. Till 140 grains partition hällde jag i 49 grains vilket gav en utgångshastihet på cirka 850 m/s, till 120 grains Ballistic Tip använde jag 51 grains vilket gav mig en utgångshastighet på cirka 900 m/s och 156 grains Oryx laddades med 47 grains till 780 m/s.

Alla dessa hastigheter är skjutna över kronograf och har inte gett några tecken på höga tryck i de bössor de använts i  men hastigheterna har varierat mellan de olika bössorna beroende på dimensioner i patronläge och pipa. Av dessa har 120 och 140 grains kulorna med dessa laddningar samskjutit i två av bössorna som jag ägt men de andra bössorna som dessa laddningar skjutits i har tillhört kompisaroch där har jag bara rapporter om att "allt funkat bra".

Just i 6.5x55 tycker jag att Oryxen funkat ganska bra ( efter ett antal år med oryx i olika kalibrar i egna och andras bössor känns det som att den funkar bra i hastigheter upp till 800 m/s men sen kan det börja hända märkliga ting). Jag har plockat ut ett par stycken kulor ur egna och andras älgar genom åren och de allra flesta har sett bra ut.

Som du säkert förstått använder jag inte 6.5x55 till klass 1 vilt längre  ;) Jag tror att jag har några Bear Claw 140grainare liggande hemma, om du skickar mig ett PM med en adress kan jag skicka dig några stycken så att du kan testa dem innan du köper en massa dyra kulor...

Sedan tycker jag spontant att den jaktsituation du beskriver inte låter som något exeptionellt, kulan har bevisligen både expanderat och gett genomslag med tanke på att del låg en hyfsad lungbit på platsen. Att vilt ibland går ifrån skottplatsen trots att smällen sitter där den skall har vi nog alla varit med om, jag har inte någon ofantlig erfarenhet av grisar även om det blivit ett antal genom åren men jag tycker nog att de ibland går förvånansvärt långt även efter en hyfsad smäll (om den inte sitter i bogen).

Jag har en jaktkamrat som under jakt i Afrika sköt en liten Dik-Dik som kanske väger 10 kg med en woodleigh 300 grains kula skjuten ur en 375 H&H, efter skottet sprang den nästan 400 m :o jag har sett bilder på den lilla gynnaren och både in och utgångshålet sitter precis bakom bogarna.

Henrik

Publicerat
Hej,

tidigare använde jag min 6.5x55 ganska mycket även till älg och hjort (detta var innan grisarna dök upp). Då använde jag 120 gr Ballistic Tip till bockjakten och bland annat 140 grains Partition till klass 1 vilt (men även 156 gr Lapua Mega). Jag upplevde inga större problem att få 120 och 140 grains kulor att samskjuta riktigt bra men det var betydligt svårare att få 156 grain kulan att samskjuta.

Att ladda olika kulor till samma träffläge har gått bra i de allra flesta bössor och kalibrar jag haft men det kan kräva en hel del laboreringar och det underlättar en hel del om du har tillgång till en kronograf.

Till 6.5x55 använde jag som regel Norma MRP. Till 140 grains partition hällde jag i 49 grains vilket gav en utgångshastihet på cirka 850 m/s, till 120 grains Ballistic Tip använde jag 51 grains vilket gav mig en utgångshastighet på cirka 900 m/s och 156 grains Oryx laddades med 47 grains till 780 m/s.

Alla dessa hastigheter är skjutna över kronograf och har inte gett några tecken på höga tryck i de bössor de använts i  men hastigheterna har varierat mellan de olika bössorna beroende på dimensioner i patronläge och pipa. Av dessa har 120 och 140 grains kulorna med dessa laddningar samskjutit i två av bössorna som jag ägt men de andra bössorna som dessa laddningar skjutits i har tillhört kompisaroch där har jag bara rapporter om att "allt funkat bra".

Just i 6.5x55 tycker jag att Oryxen funkat ganska bra ( efter ett antal år med oryx i olika kalibrar i egna och andras bössor känns det som att den funkar bra i hastigheter upp till 800 m/s men sen kan det börja hända märkliga ting). Jag har plockat ut ett par stycken kulor ur egna och andras älgar genom åren och de allra flesta har sett bra ut.

Som du säkert förstått använder jag inte 6.5x55 till klass 1 vilt längre  ;) Jag tror att jag har några Bear Claw 140grainare liggande hemma, om du skickar mig ett PM med en adress kan jag skicka dig några stycken så att du kan testa dem innan du köper en massa dyra kulor...

Sedan tycker jag spontant att den jaktsituation du beskriver inte låter som något exeptionellt, kulan har bevisligen både expanderat och gett genomslag med tanke på att del låg en hyfsad lungbit på platsen. Att vilt ibland går ifrån skottplatsen trots att smällen sitter där den skall har vi nog alla varit med om, jag har inte någon ofantlig erfarenhet av grisar även om det blivit ett antal genom åren men jag tycker nog att de ibland går förvånansvärt långt även efter en hyfsad smäll (om den inte sitter i bogen).

Jag har en jaktkamrat som under jakt i Afrika sköt en liten Dik-Dik som kanske väger 10 kg med en woodleigh 300 grains kula skjuten ur en 375 H&H, efter skottet sprang den nästan 400 m :o jag har sett bilder på den lilla gynnaren och både in och utgångshålet sitter precis bakom bogarna.

Henrik

Jag tackar dig för detta uttömmande svar Henrik!

Jag ska nog prova 120grs och 140grs kulor och se om dem kan samskjuta.

Sänder dig ett PM angående kulorna.

MVH/Jocke

Publicerat

jag hade fabriks laddade Lapua mega när jag började att jaga o tyckte att dom funkade bra ända tills jag hade skjutit några st älgar då  jag uptäckte att dom splittrades lätt, då köpte jag oryx i stället vilket jag själv tycker är en bra Patron iaf för dom andra älgar som jag fällde efteråt för dom vart ju nästan kvar på en gång  ;D ;D ;D.

Har bara haft 10,1 gr

Publicerat
jag hade fabriks laddade Lapua mega när jag började att jaga o tyckte att dom funkade bra ända tills jag hade skjutit några st älgar då  jag uptäckte att dom splittrades lätt, då köpte jag oryx i stället vilket jag själv tycker är en bra Patron iaf för dom andra älgar som jag fällde efteråt för dom vart ju nästan kvar på en gång  ;D ;D ;D.

Har bara haft 10,1 gr

Okej.

Det värkar som om vi är lika många som har hafft possitiva som neggativa erfarenheter av Oryx på det här forumet..

Undrar hur det kan komma sig  ???  kan det vara att man kräver olika mycket av kulan från persn till person? eller kanske att man inte har bedrivit samma jaktform efter samma viltarter som de andra gjort?

MVH/Jocke

Publicerat

Skall du ha en klass 1 så är det bäst med en 10-grammare... Det går att ladda 140gr till klass 1, men då är det stor risk för att man tänjer på laddtabellernas gränser som Henrik gjorde. Då är det bäst att man verkligen vet vad man gör... och alla är inte lika kunnig som Henrik!

Publicerat
Okej.

Det värkar som om vi är lika många som har hafft possitiva som neggativa erfarenheter av Oryx på det här forumet..

Undrar hur det kan komma sig  ???  kan det vara att man kräver olika mycket av kulan från persn till person? eller kanske att man inte har bedrivit samma jaktform efter samma viltarter som de andra gjort?

MVH/Jocke

Jag skulle nog tro att alla kräver olika resultat en del vill ha mindre köttförstöring o använder minsta möjliga marginal på kulorna, sedan så har vi ju dom som bara vill vällta viltet direkt då o använda värre kulor o calibrar eller  :-).

Alla är vi ju olika o det är ju tur det ju  ;).........

Publicerat

Hej igen!

Mr Fiberclass, du har helt fel ;) Anledningen till att jag laddade 140 grainskulor så hårt som jag gjorde beror inte på att jag var kunnig utan precis tvärtom. :( :(

Dessa laddningar tog jag fram för mer en 15 år sedan när all min handladdning gick ut på att krama ut så mycket fart som möjligt ur en hylsa med bibehållen precision. Samtidigt kan jag till mitt försvar nämna att Norma på den tiden publicerade laddata i 6.5x55 som gav en 140 grains kula en utgångshastighet av 870 m/s :o

Men med noggrann kontroll av hylsorna och ett stadigt öga på kronografen går det att komma upp till 840-850 m/s med 140 grains kulorna och MRP. Den typen av laddata fanns på det glada 80 talet publicerad på rätt många ställen men i takt med att tryckmätningsutrustningen och kunskapen blev allt bättre insåg nog de flesta att vi tänjde på gränserna.

Kontentan för mig blev att jag först gick över till 156 grains kulorna för klass 1 vilt och sedan över 10 år har jag helt reserverat 6.5x55 till klass 2 vilt laddad med 120 grains kulor och till detta fungerar den utmärkt även om kommande storstädning i vapengarderoben gjort att jag precis skrivit över 6.5x55:an på min bättre hälft... Jag har precis kommit igång med customprojektet med mina tre gamla sakolådor som bas för all svensk jakt (givetvis kompletterad med en eller två dubbelstudsare ;) )

Henrik

Publicerat

Personligen har jag bra erfarenheter av Lapua Mega, den har givit bra verkan och ruggigt bra precision.

Oryx skjuter också tätt i min bössa men jag har inte hunnit fält något vilt med den ännu.

Jag har också hört gott om Hornadys 10,1 grammare i 6,5mm.

Kan du på ett säkert sätt få upp 9-9,1 grains kulor i klass 1 farter så är det bra "allround kulor". Annars tycker jag som nämnt tidigare att 10,1 grams kulor bör användas till klass 1.

I Normas laddtabell finns det väl ingen laddning med 9,1 grams kula som klarar klass 1 hastigheter längre?

Möjligen i andra kruttillverkares tabeller.

Och det finns garanterat ingen fabriksladdad patron med 9,1 grams kula som klarar klass 1 hastighet - även om det står det på asken.

Men allt är väl inte älgjakt? Använd 6,5:an till något kul istället  ;) Den är ju optimal för rådjur, toppfågel och precisionsskytte.

Just när det gäller egenprecision och ballistiska egenskaper är det inte många patroner som kan mäta sig med 6,5X55.

I alla fall inte om man ska ha något som är skjutbart från jaktvapen.

Bara att vistas på banan och skjuta med en bra 6,5X55 laddad med 7-9 grams matchkulor är ju en ren njutning  :)

mvh Danne