Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inomhusskytte med 22lr

Featured Replies

Publicerat

Skulle behöva lite tips på lämplig ammo till 22:an till att peppra duvor i lador utan att göra ett såll av plåttaket.. Idag blev det ett snyggt hål med CCI standard.. :)

Kollade i en gammal tråd där det länkades till en CCI-ammo, men länken funkade inte längre.

mvh/Må

Publicerat

Möjligen att det kan gå med 22kort eller rws Z-lang med sin lätta kula men bucklor blir det garanterat om det inte är en bra träff eller en bom.

Publicerat

Skulle behöva lite tips

mvh/Må

Sikta bättre :P

Publicerat

Jag skulle nog undvika 22 short i en 22LR, det kan skada patronläget...

Varför inte satsa på ett luftgevär i kaliber 22, det använder jag inomhus. Det finns plastmantlade kulor som inte går igenom duvor, dvs du måste se till att träffa, då är de suveräna. Det funkar med alla sorters tak med andra ord.

Publicerat

Prova en kula med så stor hålspets du kan hitta, kanske cci subsonic hp, eller winchester super x subsonic, blå ask.

Dessa lär väl också vissla genom taket vid bom, men kanske inte vid träff.

En gång i tiden roade jag mig med att skjuta 22lr i blöta telefonkataloger, dessa penetrerade kortast om jag inte minns fel.

ett annat + är att jag upplevt att det är mer död i kulan ju större hålspetsen är :)

Publicerat

Hageldunst är rena döden för pipan... Och räckvidden gör att du lika gärna kan använda ett tennisracket :)

Men roliga att skjuta med är de, och man tar en råtta på ca 5 meter, sedan avtar effekten totalt.

Publicerat

Ingen höjdare för detta ändamålet då...

Publicerat

Nej, troligen inte. Min far använde sådana när han jagade råttor inne i svinstallarna, och då hölls max skjutavstånd till ca fem meter. De flesta sköt han dock när de tittade fram ur hålen, och då bara på en meter eller så.

Publicerat
  • Författare

Sikta bättre :P

Visst hurrudu, :P Duvan stöp

Jag skulle nog undvika 22 short i en 22LR, det kan skada patronläget...

Varför inte satsa på ett luftgevär i kaliber 22, det använder jag inomhus. Det finns plastmantlade kulor som inte går igenom duvor, dvs du måste se till att träffa, då är de suveräna. Det funkar med alla sorters tak med andra ord.

Inte aktuellt med nått "specialvapen" för detta ändamål. Det är inte så omfattande verksamhet. ;)

/Må

Publicerat
  • Författare

Prova en kula med så stor hålspets du kan hitta, kanske cci subsonic hp, eller winchester super x subsonic, blå ask.

Dessa lär väl också vissla genom taket vid bom, men kanske inte vid träff.

En gång i tiden roade jag mig med att skjuta 22lr i blöta telefonkataloger, dessa penetrerade kortast om jag inte minns fel.

ett annat + är att jag upplevt att det är mer död i kulan ju större hålspetsen är :)

Typ denna: http://www.cci-ammunition.com/products/detail.aspx?use=1&loadNo=0074

/Må

Publicerat

Den verkar spännande. Testa gärna på en apelsin och återrapportera här :)

Risken är kanske att det blir mycket fjädrar att städa upp :D (inte av apelsinen dock).

Publicerat
  • Författare

Den verkar spännande. Testa gärna på en apelsin och återrapportera här :)

Risken är kanske att det blir mycket fjädrar att städa upp :D (inte av apelsinen dock).

Frågan är bara var man får tag på en ask? WB kanske har?

/Må

Publicerat

Eller kan ta hem? CCI är ju ändå ett stort märke. Funkar de bra borde det ju vara strykande åtgång. Själv skulle jag ha nytta av dem hemma i träden runt huset.

Publicerat

Köp ett ok luftgevär i cal 5,5 och skaffa licens till det, det blir visst ett till gevär men det är kul :) behöver ju inte kosta skjortan för det ;)

Publicerat

22lr hagel då?

Publicerat
  • Författare

http://bulletin.accu...68-db-of-noise/

Klenare 22LR än denna går inte att finna, iofs går nog inte denna att finna i Sverige på ett antal månader om ens i år men den kommer.

Legaliteten är uppenbart inte där men när det handlar om att inte slå igenom plåt/alu tak så torde denna laddning vara säkrast.

/Christian

Den ser ju spännande ut, helt klart!

Köpte i dag två olika subsonic med hålspets. CCI och Fiocchi. Dock såg jag att det endast skiljer 20 fps mellan CCI standard (1070) och subsonicen (1050). Så frågan är om det blir någon skillnad i plåttaket.

Köpt några apelsiner som ska peppras i morgon. :D

Tyvärr hade de inte CCI subsonic segmented HP, som kanske vore ett bättre alternativ.

/Må

Publicerat

Nita upp ett par plåtar bakom och se hur det går för dem?

genomslag o hål i plåten är inget roligt alls.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Nita upp ett par plåtar bakom och se hur det går för dem?

Tänkte göra så. Spännande!

/Må

Publicerat

CCI segmented hp håller närmare 500m/s, delar sig i tre bitar vid träff och har enligt min erfarenhet samma effekt som en v-max i 17hmr på kort håll. Vad den gör på ett tak vet jag inte, jag har inte vågat prova. Den smäller rätt bra med.

Jag föreslår Winchester Z (zimmer) för att spara taket, den är både klen och tyst.

Annars är det bästa att ha en bjälke bakom duvan. :)

Publicerat

har skjutit några 100 tal fåglar inomhus med olika zimmersorter.

gör som Sidelock säger o vänta tills det är någon lite grövre balk/planka/stolpe eller vad som nu kan dyka upp gör det.

har funkat för mig o än så länge finns de inge hål i taken där jag varit.

Publicerat
  • Författare

Gjorde en enkel test idag. Tyvärr fick jag inte tag på någon takplåtbit, så en tavla fick agera bakgrund till apelsinerna.

Fått tag på CCI Subsonic HP och Fiocchi:s dito.

Testade precisionen först. Fem skott på ca 30 meter. Samtliga satt inom en tumnagel utan åthävor, inga mätbara skillnader mellan dessa två. Det roliga är att båda pluggen satt på samma ställe!

CCI var lite tröga att kamra och small ganska högt. Kan inte tycka att det är någon större skillnad mot CCI Standard ur den aspekten. Fiocchi däremot var trevlig att skjuta. Lätta att kamra och betydligt lägre smäll. Har inte hittat v0 för dessa på nätet, men som sagt betydligt lägre knall.

Så 2-0 till Fiocchi:n så långt.

Så till apelsintesten. La upp tre st på ca 10 meter. Försökte simulera motsvarande avstånd som kan tänkas bli i logen/maskinhallen. Ställde tavlan bakom för att se hur hålen skulle se ut.

Först (från höger) Fiocchi, sen CCI sub och sist som referens CCI Standard.

post-698-0-74895100-1325959945_thumb.jpg

Som synes/väntat så hade dessa hålspetsar en annan effekt jmf. med CCI standard vars in- och utgångshål var snarlika. Av apelsinen i mitten hittade jag tame f-n inte mer av. Den bara försvann som juice ut i terränglådan. ^_^

Hålen i tavlan är av samma storlek för hålspetsarna, lite ovala knappa centimetern breda. CCI standard hade ett mindre hål, lite på sniskan.

Så här hade CCI sub HP bäst effekt i målet. Den har ett större hål i spetsen och förmodligen högre hastighet jmf med Fiocchi.

Nåväl, får väl testa mot takplåt vid ett annat tillfälle. Åkte ut till ladan för att göra en realitycheck, men efter en stunds spanande blev det batteritorsk på piplampan... :angry::P

Höll på glömma det viktigaste att nämna på dessa forum.. Vilka grejor man har.. :P

Riggen består i en Remington Five + ett gammalt japan-Tasco 3-9 med tyska ettan..

post-698-0-44394300-1325960823_thumb.jpg

/Må

Publicerat

en liten fundering bara. skjuter du med och utan lampan påmonterad på pipan? ändrar den inte träffläget då? tråkigt att de inte vart något praktiskt test. du får köpa en LED LENSER L7. grymt bra lampa till den sortens av "jakt" du ska bedriva.