Publicerat Januari 5, 201214 yr Får gäster imorgon kväll på middag och ett innanlår från älg är framtaget. Jag har börjat att köra steken i påse mer och mer då resultatet blir riktigt bra och man får ju en sky till såsen som är grym. Funderade på att använda honung i stekpåsen och undrar om någon provat och hur det blev? Brukar lägga i någon lökhalva, morötter, palsternacka, buljong och en skvätt rödvin i påsen. Tänkte att honungen kan ju få fram en jäkligt fin smak?
Publicerat Januari 5, 201214 yr Ej provat. Men lök, palsternacka,morot är alla ganska söta. Skulle tro att det är lämpligt att ha lite mer salt än vanligt om du dessutom lägger till Honung. Och sedan vill du nog smaka av såsen med något syrligt. Skall jag vara riktigt petig så tror jag dessutom att det mest handlar om såsen. Köttet tar nog inte upp sockret på samma sätt som det tar upp salt. Och skulle det göra det så finns väl t.o.m. risken att sockret ökar tuggmotståndet. Dock spännande att prova. Jag kör nuförtiden alltid med gladpack (När jag inte har tillgång till vacum pack) och bortsett från att jag har svårt att hantera vätskor annat än i sprutan så är det väl ganska likt stekpåse.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Författare Middagen blev succé. Körde stekpåse och struntade i honungen. Gjorde bakelser av pressad potatis i smördeg och toppade med västerbottensost (vad annars). Såsen blev en kombinerad konjak/messmörs sås. Smakade gudomligt.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Ska prova gorgonzola i dov om ett tag ska funka bra i urbenat rådjurslår, skär loss benet utan att sprätta upp låret och vrid ur benet fyll det med gorgonzola i stekpåse, ska visst vara bra smak, inte provat själv än!
Publicerat Januari 8, 201214 yr Får gäster imorgon kväll på middag och ett innanlår från älg är framtaget. Jag har börjat att köra steken i påse mer och mer då resultatet blir riktigt bra och man får ju en sky till såsen som är grym. Funderade på att använda honung i stekpåsen och undrar om någon provat och hur det blev? Brukar lägga i någon lökhalva, morötter, palsternacka, buljong och en skvätt rödvin i påsen. Tänkte att honungen kan ju få fram en jäkligt fin smak? Köttet blir fint i stekpåse men jag har aldrig provat med honung. Jag har även gjort tjälknöl i stekpåse och det blev riktigt gott. Man får också en bra sky och köttet blir inte lika torrt som när man gör tjälknöl direkt i formen utan påse.
Publicerat Januari 26, 201313 yr Tänkte pröva detta med stekpåse för första gången. Planen var att utgå från Mickels inlägg med lök, diverse rotsaker och en skvätt vin. Bryner ni steken innan ? Blir tillagningstiden ungefär samma som om man kör stek i ugn utan påse ?
Publicerat Januari 26, 201313 yr Jag brukar köra steken inslagen i folie och får fin såsgrund. Har testat den där påsen men tycker faktiskt inte det blev någon skillnad där... Någon här som har fått samma uppfattning ? Mvh // Johannes
Publicerat Januari 26, 201313 yr Tänkte pröva detta med stekpåse för första gången. Planen var att utgå från Mickels inlägg med lök, diverse rotsaker och en skvätt vin. Bryner ni steken innan ? Blir tillagningstiden ungefär samma som om man kör stek i ugn utan påse ? Gör så! Jag bryner inte köttet innan jag lägger in det i stekpåsen. Klipp ett litet hål på ovansidan och sätt in termometern där. Runt 67 grader i mitten brukar jag steka det till. Ta tillvara på skyn som blir i botten på påsen och ha den som grund till såsen. Bon apetit!