Publicerat Januari 7, 201214 yr Det blev så att jag passade på att fynda julskinkor. 10kr/kg för rimmad skinka och även färdigkokt skinka. Så 10kg införskaffade jag. Den färdigkokte skinkan kommer att bli till potatis och skinkgratäng, med purjo, ädelost och lite grädde och förvandlas till dagens middag. Två bitar på vardera 3-400g kommer att frysas in som bas till pyttipanna. En snutt(ca ½-1kg) griljerade jag till pålägg. Två bitar rimmad skinka kommer det att bli tjälaknul av lite senare i vinter. 1 bit rimmad skinka kommer förmodligen att rökas. Sen har jag skurit upp ett antal skivor som marineras med olja, grädde och lite kryddor. Dessa kommer att hamna på grillen vid några tillfällen under våren.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Provade att göra något vettigt av en julskinka jag fyndade för något år sen men jag var inte ensam om att det bara smakade julskinka, gratängen skulle man kanske prova!
Publicerat Januari 8, 201214 yr Författare Provade att göra något vettigt av en julskinka jag fyndade för något år sen men jag var inte ensam om att det bara smakade julskinka, gratängen skulle man kanske prova! Har du provat att göra tjälaknul? Brukar bli rätt ok, även om ordningen blir lite omvänd...(Ut med fryst kött, in i ugnen på 75 grader 12timmar/1kg. sen några dygn i saltlag. Nu är skinkan redan rimmad så lag liggningen kan man skippa) Tjälaknul skinkan brukar funka bra med ungstekt potatis eller potatissallad. Helst ska skinkan vara kall vid servering.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Var ju bara tvungen att prova lite! Skivad potatis ett lager, körde grovstrimlad skinka igenom samma system ett lager, sen gjorde jag likadant med ett äpple ett lager och ovanpå skivad potatis, ädelost, grädde, vitlök graveleijs blå senap, lite peppar i mixern hällde på och in i ugnen en 40min 225 grader, på med ett lager ost 10 min till. Det gick hem!