Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"jakt" i sydafrika

Featured Replies

Publicerat

hej sitter nu här i skrivandets stund och tittar på Guillou på jakt där dom denna veckan är i sydafrika och visar jakt i hägn där allt finns att skjuta till rätt pris med skott garanti jag tycker ju inte att detta direkt känns som jakt och känner inte att jag skulle välja att åka dit det jag funderar på just nu vad tycker ni andra?

Publicerat

Förekommer ju jakt i Sverige i hägn också vilket jag inte heller känns som på "riktigt".

Publicerat

han lyckas visa allt det dåliga.... eller så är vi lurade alla som varit där, dock inget som jag inte visste innan.

Publicerat

Nu missade jag större delen av programmet men rent generellt så har jag inget mot jakt i hägn även om jag själv har svårt att se nöjet.

Publicerat

+1

Hellre rävjakt i det fria än Lejon på rot

Publicerat

Tycker man ska prova jakt i hägn innan man avfärdar det. Det är ju inte direkt tråkigt med täta viltstammar och många skottchanser. Med god jaktledning och disciplinerade (och duktiga) skyttar är det fantastiskt roligt att jaga i hägn. Tycker jämförelsen med jakt utanför hägn är fel - dessa två jaktmiljöer kräver olika saker av jägaren och ger också ganska olika upplevelser.

PL

Publicerat

och framför allt så är ett hägn rätt stort! menar, vi snackar ju inte om ett 30-tal djur på 100x100 meter, vilket många verkar uppfatta det som

Publicerat

Jag kan inte ge dig/er skottgaranti för vi jagar på vilda djur. Vad jag kan garantera dig/er är att ni måste fan imig anstränga er mer ni gjort i Sverige för att få en skottchans

Publicerat

Jag vet inte för jag har aldrig jagat i hägn. Men min magkänsla är att det tar bort mycket av det som är jakt för mig. Oavsett det är hägn eller i det fria, har man en jaktledare som går metern ifrån en, talar om var vi ska röra oss, när vi ska vara tysta, pekar på det djuret som ska skjutas och förvarnar innan det kommer, då är det inte kvar mycket mer än skottögonblicket. För mig är jakt utmaningen att själv göra mina val för att påverka vilka skotttillfällen det blir. Inte att någon annan ska göra valen åt mig och vara mina ögon och öron. Visst, själklart kan jag sätta mig på det pass som jaktledaren pekar ut om han så önskar men det är inte samma sak som att ha någon som ställer upp skjutkäppen åt mig.

Publicerat

Jag vet inte för jag har aldrig jagat i hägn. Men min magkänsla är att det tar bort mycket av det som är jakt för mig. Oavsett det är hägn eller i det fria, har man en jaktledare som går metern ifrån en, talar om var vi ska röra oss, när vi ska vara tysta, pekar på det djuret som ska skjutas och förvarnar innan det kommer, då är det inte kvar mycket mer än skottögonblicket. För mig är jakt utmaningen att själv göra mina val för att påverka vilka skotttillfällen det blir. Inte att någon annan ska göra valen åt mig och vara mina ögon och öron. Visst, själklart kan jag sätta mig på det pass som jaktledaren pekar ut om han så önskar men det är inte samma sak som att ha någon som ställer upp skjutkäppen åt mig.

Lagen i SA kräver en Ph. Det är för din säkerhet. Hägn ? Ja men hur ofta har du jagat på 25000 Ha ??

Publicerat

Jag skulle nog kunna tänka mig att jaga i hägn, dock inte i SA... ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jag skulle nog kunna tänka mig att jaga i hägn, dock inte i SA... ;)

Det är din åsikt. Jag har en annan. Utan att varit där ska man egentligen inte ha ngn åsikt. Jag o några andra på forumet vet vad som gäller o hur det kan vara. ;)

Publicerat

Det är din åsikt. Jag har en annan. Utan att varit där ska man egentligen inte ha ngn åsikt. Jag o några andra på forumet vet vad som gäller o hur det kan vara.

Precis, det är min åsikt. 8)

Jag hade nog hellre åkt till Grönland, Nordnorge osv. osv. istället. ;)

Publicerat

Precis, det är min åsikt. 8)

Jag hade nog hellre åkt till Grönland, Nordnorge osv. osv. istället. ;)

Alla resmål med för oss okänd jakt är väl värda att besöka. Skulle absolut inte ha ngt emot en myskoxe på Grönland tex. Jag har funnit mitt jaktparadis i SA. Att ens andas hemingway är idag inte genomförbart. Arealerna finns inte längre. Dessutom vet jag inte hur många som skulle vara villiga att betala vad det skulle kosta.
Publicerat

Kan ju erkänna att jag kände mig väldigt kluven när jag såg detta programmet........visst, nu har ju tv en tndens att vinkla allt på "sitt" sätt, men fick lite kännslan att det var som att gå in på Ica och peka på en köttbit i charkdisken och säga -"jag tar en sådan, gärna med fin trofé" ......och sen går till kassan, men som sagt....det är bara en kännsla, inte alls baserat på någon personlig upplevelse... :blink:

God Jakt!

Publicerat

Kan ju erkänna att jag kände mig väldigt kluven när jag såg detta programmet........visst, nu har ju tv en tndens att vinkla allt på "sitt" sätt, men fick lite kännslan att det var som att gå in på Ica och peka på en köttbit i charkdisken och säga -"jag tar en sådan, gärna med fin trofé" ......och sen går till kassan, men som sagt....det är bara en kännsla, inte alls baserat på någon personlig upplevelse... :blink:

God Jakt!

Du skulle bara veta .............
Publicerat

Do tell! =)

Publicerat

alla har ju sin syn på Afrikajakt, men tror nog stora delar av jägarkåren ser negativt på jakt i SA sen detta program, synd för arrangörerna, men det gynnar väl andra i sin tur i andra länder, men jakt just i SA har nog fått en stämpel numera...

Publicerat

För min egen del så känner jag, inte mist efter att sett programmet, ett obehag för all form av troféjakt. Tycker det är fel att ta liv ifall bytet inte ger annat än en vällustkänsla hos jägaren. Antingen ska skottet bidraga till kött eller till viltvård, det är liksom för mig ett grundfundament i jaktetiken.

Sen vet jag ju inte hur det är där nere, kanske tas allt kött tillvara på, men äter man verkligen lejon?

Och detta är MIN åsikt "Amakulu", och den kan jag ha oavsett om jag varit i SA eller ej :D

Publicerat

För min egen del så känner jag, inte mist efter att sett programmet, ett obehag för all form av troféjakt. Tycker det är fel att ta liv ifall bytet inte ger annat än en vällustkänsla hos jägaren. Antingen ska skottet bidraga till kött eller till viltvård, det är liksom för mig ett grundfundament i jaktetiken.

Sen vet jag ju inte hur det är där nere, kanske tas allt kött tillvara på, men äter man verkligen lejon?

Och detta är MIN åsikt "Amakulu", och den kan jag ha oavsett om jag varit i SA eller ej :D

Allt kött från "ätbart" vilt tas tillvara. Det går till det egna köket, till befolkningen och en del till försäljning.

De flesta antiloparter är dessutom väldigt välsmakande.

Lejon äter man vanligtvis inte.............

Mvh John

Publicerat

återigen påtrycker jag vad jag tidigare har skrivit om själv jakten - jag har aldrig varit i sydafrika men det räcker att titta på vårt eget land för att inse att jakt bedrivs på olika sätt av olika personer och säkerligen är det likadant i sydafrika. enormt konstigt vore det annars.

jag tänker mig egentligen inte lägga mig i debatten, däremot uppmärksammade jag bilden överst på grannforumet på något slags buffeldjur. är det fler än jag som noterar att skytten troligtvist har världens största händer?

Publicerat

It is a total lack of comprehension of how fences came about in South Africa that is at the root of this discourse.

An understanding of the socio-economic and cultural development and history of my Country has to be understood to grasp why and how our current hunting culture came about.

First and foremost fences are relatively new, perhaps one could argue it origens lay at the hand of the Provincial Game Conservation Act No 17 of 1967.

The need to put up fences founded in a principle of Roman Dutch Law as "game" is defined as "Res Nullia" ie game belonging to the "people" or commonwealth and as such owenership resides with the legal representative of "the people" in the form of the Provincial Authority.

Private owenership can only be bestowed once a game animal is legally hunted and killed by a person and under circumstance defined under that law.

Curatorship as a form of ownership by a person / persons legally owning a piece of land on which game resides can be granted by the Provincial Authority under a set of rules and guidelines. Under a narrow set of provisions such an owner is granted exemption from certain defined and set provisions under the act.

Exemption is granted only if control of the game residing on property is gained by approriate fencing...... hence the use of fences.

Hence then also the legal ability of such an owner to dispose of game on such a property under the guidelines of the act. In the case of hunting by visitor hunters all aspects of this industry is ruled by provisions of the law.

The second often forgotten part of the problem resides with two other seperate acts, the Veterinary act and unrelated acts dealing with public health.

Game animals carry disease that impact domemstic cattle negatively, some diseases, if epidemic, can be catastrophic to a country's economy, hence the need to regulate the movement and occurrence of wildlife in certain areas... again enter the fence.

So do not blame the use of game fences in SA for a hunting culture that may be different to yours... as hunters we too would relish the idea freedom of hunting on unfenced land however our laws are in the way of doing so

Publicerat

Allt kött från "ätbart" vilt tas tillvara. Det går till det egna köket, till befolkningen och en del till försäljning.

De flesta antiloparter är dessutom väldigt välsmakande.

Lejon äter man vanligtvis inte.............

Mvh John

Vad i h-e hör jag John. Har du inte fått lejonragu ???

Måste åtgärdas nästa gång . :D

Publicerat

Hmm. Man tar ju seden dit man kommer. Men jag kan inte påstå att jag är direkt sugen på lejon faktiskt. :wacko:

:D