Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv får jagas från skoter i Västerbotten

Featured Replies

Publicerat

Ett 20 tal jägare har fått tillstånd att jaga Räv från Skoter för att skydda Fjällräven. Vanlig jakt har visst inte gett resultat.

http://www.folkblade...rav-fran-skoter

Det kan nog behövas för att hålla rödrävstammen kort i fjällvärlden.

Det är ju inte lätt att sätta igång en klappjakt på räven i fjällvärlden. Jag tror inte det iaf.

Hund ska vi nog inte tänka på för det kan ju hända att den kommer in på ett fjällrävsspår.

Publicerat

Hellre skoter än helikopter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Väldigt etiskt. Detta med tanke på alla reaktioner på Sydafrika. Kastar man sten i glashus så kan det bli såhär

Publicerat
Väldigt etiskt. Detta med tanke på alla reaktioner på Sydafrika. Kastar man sten i glashus så kan det bli såhär

Så du tycker att man kan jämföra sydafrikansk hägnjakt med denna sk konstgjorda andning för fjällräven?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Det som vissa ser som oetiskt blir helt plötsligt etiskt om det gäller ngt härhemma. Dubbelmoral ? Ja absolut

Publicerat

Lilla kära Amakulu, nog måste du ju hålla med om att det är en viss skillnad.

Tänk efter en gång extra.

Publicerat

Varje vargdiskussion som jag hamnat i har jag ifrågasatt varför ingen av vargvännerna engagerar sig i fjällrävens öde.

Där kan vi snacka om utrotningshotad.

Att det är hängivna rävjägare som har sett till att vi överhuvudtaget har en spillra av fjällräv kvar gör nog ont

hos Mikael Karlsson på SNF. Detta är något som många vargvänner är HELT omedvetna om.

Om man sköter detta rätt kan de kanske bidra till en mer nyanserad syn på jakt o jägare.

Jag vet att jag är optimist och att de hårdföraste motståndarna biter inget på, men den

stora tysta allmänheten kanske kan få en tankeställare.

//Ulf

Publicerat

Lilla kära Amakulu, nog måste du ju hålla med om att det är en viss skillnad.

Tänk efter en gång extra.

?????

Publicerat

känns inte som det går att jämföra detta exemplet med hägnjakt i SA, förstår inte likheterna då det gäller att främja en hotad art jämfört med att skjuta afrikanska klövvilt.

Publicerat

Nu tycker jag nästan du börjar bli lite fjantig, att bedriva skyddsjakt från fordon för att främja en annan art alternativ för att underlätta avfångandet av ett skadat djur tror jag ingen här på forumet tycker är oetiskt så länge det jagade djuret inte stressas eller plågas.

Att det är en jävla stor skillnad mellan det och att åka runt i ett häng och skjuta från bilen för att man ska få fina troféer tror jag de flesta håller med om. Sen tycker jag att det är ganska underhållande att vissa SA jägare här på forumet har tagit så himla illa vid sig att nu ska tydligen allt jämföras med SA.

Jag tycker även att de flesta SA jägarna på det här foumet förespråkat att inte skjuta från bil för att inte ni tycker det är utmaning nog utan att det är "stalker" jakt som gäller och ändå så ska du komma och dra paralleller med den här tråden och SA. Hade jag varit som er hade jag fortsatt försöka måla upp bilden av att det endast bedrivs ren "stalker" jakt i SA trots att vi alla vet att det inte är sanningen även om man kan välja att göra det.

Jag har aldrig jagat i Afrika så jag kommer inte uttala mig om huruvida det är svårt eller inte, själv skulle jag aldrig betala för att få en jakt upplevelse som går ut på att man åker runt i en bil och letar vilt, jag kan ta den till området där djuren kan tänkas vara men inte längre än så.

Publicerat

Hur är det tänkt att göras? Ska det underlättas att transportera sig och bössan i fjällvärlden eller är det ok för dem att åka ikapp räven med skotra´n ?

Publicerat
  • Författare

Jag vet inte hur dom tänkt göra detta. Men det kan ju vara så att dom får använda skoter där andra inte får fara fram med skoter. Men jag vet inte hur dom ska göra det hela.

Publicerat

Hur är det tänkt att göras? Ska det underlättas att transportera sig och bössan i fjällvärlden eller är det ok för dem att åka ikapp räven med skotra´n ?

förmodligen för att lättare transportera sig, läste något repotage tidigare, han använde sig av lockjakt. lockade av ett område, förflyttning--locka igen.

knappast för att köra ikapp räven..tvivlar starkt på det.

Publicerat

Jag är dåligt insatt i denna fråga, men spontant kan det ju vara så att tillståndet är till bara för att överhuvudtaget få köra skoter i tex vindelfjällen för "vanligt" folk

Publicerat
Jag är dåligt insatt i denna fråga, men spontant kan det ju vara så att tillståndet är till bara för att överhuvudtaget få köra skoter i tex vindelfjällen för "vanligt" folk

Ja så fattade jag att det ska vara. Tror igen kan försvara att någon ska åka ikapp ett visst djur och döda det, även om det är för att gynna ett utrotningshotat djur!

Publicerat

Om jakten sker på ett etiskt sätt så tycker jag att vi som jägare gott ska vara stolta över att det är några som tar sig an uppgiften. Efter förra årets rekordföryngring för fjällrävar p g a ett stort lämmelår så finns chansen att ytterligare öka ungarnas möjlighet att överleva om konkurrensen från rödräv är minimal. Antar att man till viss del har hållt liv i fjällrävarna genom stödutfodring då det är långt mellan lämmelåren.

Såg för första gången fjällräv förra sommaren, en stor kull, föräldrarna levererade lämmlar utan större ansträngning. För mig som bor i syd var det en underbar naturupplevelse på kalfjället. Tack, till de som hållt efter rödräven.

Jan

Publicerat

Det man ska tänka på i denna diskusion är att fjällräven, =polarräven= Alopex Lagopus, som art inte på ngt sätt är hotad.

Enbart som skandinavisk individ.

Därav kan man fundera på beslutet.

Lite som med korpjakten.

Finns inga korpar i spanien så vi förbjuder jakt i Sverige.

Kanske taskig liknelse men ni förstår säkert undermeningen.

Publicerat

Får man inte skjuta korp :o

Publicerat
Får man inte skjuta korp

Nej de är rödlistade eller vad de heter.

Publicerat

Korpen är inte upptagen på rödlistan utan bara fridlyst.

Publicerat

Bara fridlyst.

Bara och bara...

Publicerat

Haha har du tråkigt surrakart :P

Publicerat

Det man ska tänka på i denna diskusion är att fjällräven, =polarräven= Alopex Lagopus, som art inte på ngt sätt är hotad.

Enbart som skandinavisk individ.

Därav kan man fundera på beslutet.

Lite som med korpjakten.

Finns inga korpar i spanien så vi förbjuder jakt i Sverige.

Kanske taskig liknelse men ni förstår säkert undermeningen.

Skulle Vargen som art vara det?

Har faktiskt för mig att den skandinaviska polarräven varit isolerad från andra större bestånd så länge att man diskuterat hur långt det kan gå innan man behöver registrera den som egen underart. Men det kanske sitter med någon polarrävsforskare här på forumet som kan säga mer om detta?

Korpen är en helt annan fråga. Med samma resonemang som på varg och polarräv så är det solklart att korpen skall vara skyddad i Belgien. Eftersom det är där den är hotad. (Om den nu är det...) Vad vi gör med överflödet av korp här har ingen större påverkan på utvecklingen där. Och de har enligt våra fina konventioner inte rättighet att säga att skitsamma om vi utrotar den här. Det finns ju i överflöd i Sverige!

Publicerat

Hon påpekar att det inte bara handlar om ett grovt jaktbrott, som om de skyldiga hittas och lagförs, kan ge mellan sex månader och fyra år i fängelse.

– Eftersom motordrivna fordon har använts rör det sig även om djurplågeri. Att jaga med hjälp av motordrivna fordon är för övrigt aldrig tillåtet, oavsett vilket djur som jagas.

Citat från Åse schultz Förundersökningsledare om vargen som dom har hittat halsbandet efter i dalarna :blink::wacko: