Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kommer inte in i vapen skåpet

Featured Replies

Publicerat

Jakt kompisen kommer inte in i sitt vapen skåp är ett scandinavian safe med kodlås. Han har bytt batteri utan resultat samt varit i kontakt med scandinavian, enligt dom så var det tvunget att vara ett duracell batteri av någon anledning :unsure: Han har även prövat det men han är fortfarande utelåst.

Hjälp motages tacksamt.

Publicerat

Vinkelslip is the shit! ;)

Vill minnas att det finns en tråd här som avhandlade en liknande situation där man fick kalla på hjälp för att öppna skåpet - men den gången så gick det utan våld.

Annars får du kapa upp ett hål på baksidan och fiska ur prylarna... Dock är inte det så roligt direkt med tanke på att man faktiskt har sina vapen därinne... :(

Lycka till!!!

Publicerat
  • Författare

Han har funderingar på att öppna med vinkelslip.

Får se om det löser sig han ska ha vapnen på lördag så han har några dagar på sig.

Publicerat

Prata med en låssmed dom vet hu man öppnar ett skåp. Köpte mitt första skåp, det va uppborrat av en låssmed men som hade bytt låskista och manganplåtar i skåpet. Borde vara samma som med Kodlås men värt att kolla. Dom borrar ju, då vinkelslipen tror jag kan ställa till med ganska fula skador, framförallt om skåpet står inne boningshuset. Brandrisken är ju överhängande både i och utanför skåpet. Är det bultat i vägg? annars är det ju bara att "slänga" in skåpet hos en låssmed.

Lycka till!!

Publicerat

Det enda sura med att kapa upp baksidan, förutom det uppenbara, så är det faktumet att skåpet är bultat i väggen och det hindret måste även det överkommas...

Vad jag förstår så är det bara baksidan man fixar att kapa upp själv medans resten kräver betydligt häftigare prylar än vad man själv har i verktygslådan.

Publicerat
  • Författare

Skåpet står 2 våningar upp i en lägenhet är nog inte det lätaste att ta ut med vapen mm.

Inte så populärt heller att köra vinkelslipen i det där inne.

Publicerat
  • Författare

Tror inte skåpet är bultat är ett skåp model större 150+

Publicerat

Skåpet står 2 våningar upp i en lägenhet är nog inte det lätaste att ta ut med vapen mm.

Inte så populärt heller att köra vinkelslipen i det där inne.

Hämta låssmeden:-)

Publicerat

Såhär gjorde jag,dock var det tomt...

http://www.jaktsidan...484#entry559484

Grymt, vilket kap:-)

Fick svetsa igen borrhålen i mitt också, men lite färg funkar ju allt...Hade spray med samma färgkod på jobbet. NCS s0502y

Publicerat

Hämta låssmeden:-)

Och du kallar dig för mcgyver?!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Har ingen borr på min armekniv. Men hade jag några hårband en gräsklippare och en litermjölk hade jag kunnat spränga skåpet i småbitar :ph34r:

Publicerat

Visserligen fel tråd att skriva detta i, och dessutom OT, men...

...det här är exakt anledningen till varför jag inte rekommenderar att man skaffar vapenskåp/säkerhetsskåp med kodlås i stället för nyckel...

Ni som går och funderar på att skaffa nytt skåp, lägg till detta i beräkningarna att det kan gå åt fanders med kodlåset.

Publicerat

Vad har säljaren/tillverkaren för ansvar? står det att batteriet måste vara av ett visst märke? är skåpet inte äldre än 2 år har han enligt konsumentköplagen rätt att få ett nytt eller få det fixat av tillverkaren om det kan styrkas att det är fabrikationsfel. REKLAMERA!!

Publicerat

alldrig haft strul med kodlåset vid byte av batteri och det är utav samma märke. Har dock gjort av med nycklar så att jag fick kapa upp skåpet. Om så skall ske så använd en sticksåg med en bra klinga. Det skar som i smör :) Enda nackdelen är att skåpet får kasseras enligt låssmed då man gjort en ändring på utformningen av skåpet. Hjälpte visst inte ens att svetsa igen skadorna.

En stor fördel med kodlåset är att man slipper asa runt med nyckel hela tiden. Om jag inte har fel för mig skall nyckeln stå under ständig uppsikt men jag kan ha fel.

Mvh Donny

Publicerat

Men byter man ut manganplåtarna vid låskistan samt låskista och det görs av auktoriserad låssmed så får du använda skåpet igen om du har ett intyg från låssmeden med stämpel!

Publicerat

Hört om ett flertal som vid batteribyte sagt sig behöva ett kraftigare 9v batteri av god kvalite, inget som jag behöft i mitt SP88

har inte haft problem med mitt, men om han testat ett nytt batteri av god kvalite som scandinavian safe rekommenderat och fortfarande inte kommer in i skåpet tycker jag han skall kontakta dom igen, både knappsatsen och kretskortet kan haverera och det borde garantin gälla för,

har han fått skåpet hemlevererat så ska de komma ut och fixa det på plats, går att byta ut hela kodlåset om de nu skulle vara så

om de nu inte finns nån garanti kvar på skåpet bör de fortfarande kunna hjälpa till tycker jag ?

Mvh Jocke

Publicerat

Kolla med låssmed innan ni ringer ut någon!

En kompis gjorde detta, tror det slutade med en faktura på.. om jag inte missminner mej runt 20K! Han bestred och det vart ett jävla bråk, landade tillslut på runt 6K och det tog försäkringsbolaget.

Så kolla att de verkligen vet vad de pysslar med innan, begär pris och kolla med hemförsäkringen vad de säger.

Mvh!

Publicerat

Jag har på jobbet tagit ut batteriet en stund och sedan satt i det väntat och sedan slagit koden- då gick det.....

Publicerat

Visserligen fel tråd att skriva detta i, och dessutom OT, men...

...det här är exakt anledningen till varför jag inte rekommenderar att man skaffar vapenskåp/säkerhetsskåp med kodlås i stället för nyckel...

Ni som går och funderar på att skaffa nytt skåp, lägg till detta i beräkningarna att det kan gå åt fanders med kodlåset.

Jag rekomenderade någon nyligen och strunta i kodlås med, de vi har på jobbet och nyttjar oftare tenderar och gå sönder och ge upp på ett eller annat vis. Jobbigt när de måste kapa upp och laga skåpen.

Ett de tog upp här som var fullt med utrustning, öppnade de strax under låset för och komma åt lås mekaniken! Låssmeder brukar veta vad de pysslar med så prata med en sådan!!

Nyckel is tha shit!! :D:ph34r:

Publicerat

När vårat hus brann ner så hittade vi vapenskåpet och det vinkelslipade vi upp i toppen, självklart fanns det inget kvar mer en en jävla stor blyklump i botten, tändhattar och ett gäng pipor. Dock gick det att vinkelslipa upp toppen på det...

Publicerat

Jag rekomenderade någon nyligen och strunta i kodlås med, de vi har på jobbet och nyttjar oftare tenderar och gå sönder och ge upp på ett eller annat vis. Jobbigt när de måste kapa upp och laga skåpen.

Ett de tog upp här som var fullt med utrustning, öppnade de strax under låset för och komma åt lås mekaniken! Låssmeder brukar veta vad de pysslar med så prata med en sådan!!

Nyckel is tha shit!!

Pratar du mekaniskt eller eldrivet kodlås?

Publicerat

Pratar du mekaniskt eller eldrivet kodlås?

Just det jag var med på var mekaniskt, men principen borde vara den samma för elektriska. Vi har många elektriska på jobbet och generellt kan jag nog säga att alla på kontoret har krabbat vid något tillfälel så låssmederna varit här och sett till så att de fungerar som de skall!

Publicerat

Jakt kompisen kommer inte in i sitt vapen skåp är ett scandinavian safe med kodlås. Han har bytt batteri utan resultat samt varit i kontakt med scandinavian, enligt dom så var det tvunget att vara ett duracell batteri av någon anledning :unsure: Han har även prövat det men han är fortfarande utelåst.

Hjälp motages tacksamt.

Innan ni börjar härja för mycket - sätt i ett ordentligt batteri.... Inte "billigt & bra" från ICA/macken/Konsum/Kjell&Company. Utan ett riktigt bra batteri, en del kodlås kräver att man kör in 9V i låset för att det ska fungera, inte 9,1 och inte 8,7 utan 9,0V. Därav att man säger Duracell, men det finns fler bra batterier än Duracell.

Funkar det inte med det så ska man överväga andra åtgärder, det andra är att kontrollera att låset verkligen får ström, och tar emot intryck från knappsatsen.

Nyckellås ser jag som ett av de största problemen vi har i dag när det gäller vapenförvaringen - att leka gömma nyckel vilket lite för många gör är korkat och inbjuder bara till ett tomt skåp..... Och den som har kodlås gör klokt i att ha ett kontrollerat extra batteri hemma. De håller som regel ett år, vilket är maxtiden man ska ha ett batteri i låset. En del lås har en tidsspärr som gör att man inte kan öppna skåpet på ett tag (upp till 12 timmar) efter det att man bytt batteriet. Så man ska labba när man kan ha dörren öppen ett tag.....

/T

Publicerat

hade kodlås ca 5år utan problem.vänta 8timmar efter batteri byte vill jag minnas,slog jag in direkt efter byte,fick man vänta 12timmar att på att det skulle fungera,slog jag ännu en gång 24 timmar..

hade aldrig nå problem,kanske testa nolla efter du testat byta batteri och vänta ..